היד הקשה של האיחוד האירופי נגד דומיננטיות ענקיות הטק

האיחוד האירופי הוא דוגמה נהדרת לנקיטת יד קשה נגד חברות טכנולוגיה - הגוף הקשוח הטיל על גוגל, פייסבוק ואינטל קנסות של מיליארדי אירו

גוגל / צילום: שאטרסטוק
גוגל / צילום: שאטרסטוק

אם רשות הגבלים עסקיים מעוניינת לנקוט יד קשה נגד ענקיות הטכנולוגיה, הדוגמה הראשונה עבורה תהיה האיחוד האירופי. בחודש יולי האחרון קנס גוף ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי את גוגל בקנס חסר תקדים של 5.04 מיליארד דולר. ההאשמות היו הגבלות לא חוקיות שהחברה החילה על יצרניות סמארטפונים ומפעילות רשתות סלולריות.

בשנה שעברה האיחוד קנס את גוגל ב-2.8 מיליארד דולר, גם אז בשל עבירות על חוקי ההגבלים העסקיים. במקרה ההוא נפסק כי גוגל ניצלה את הדומיננטיות שלה בתחום מנועי החיפוש, וערכה מניפולציה בתוצאות החיפוש כך שייטיבו עם שירותי קניות האונליין של החברה. נכון להיום, גוגל מערערת על שני הקנסות.

גם אינטל ופייסבוק נקנסו על ידי האיחוד האירופי בעבר. פייסבוק נקנסה בשנה שעברה ב-110 מיליון אירו בעקבות הרכישה של וואטסאפ, כשסיפקה מידע מוטעה לאיחוד על הרכישה והפרה את חוקי המיזוג שלו. אינטל נקנסה בלא פחות מ-1.06 מיליארד אירו ב-2009, בשל ניצול הדומיננטיות שלה בתחום המעבדים כשהציבה תנאים בפני יצרניות שיקנו מעבדים רק ממנה, ואף שילמה לקמעונאים כדי להחזיק רק במחשבים עם מעבדים של אינטל.

לאורך העשור הקודם האיחוד ניהל קרב מול מיקרוסופט מכיוון שזאת קשרה את נגן המוזיקה Windows Media Player והדפדפן אינטרנט אקספלורר למערכת ההפעלה ווינדוס. האיחוד חייב אותה לאפשר גישה לווינדוס גם למתחרים כדי לשמור על תחרות הוגנת, ואותה החלטה עזרה לפריחת דפדפנים ושירותים של יריבותיה. היא נקנסה פעמיים על ידי האיחוד - בפעם אחת בקנס בגובה 899 מיליון אירו, ובפעם השנייה בקנס על סך 561 מיליון אירו.

בשבוע שעבר, גם הממונה על הגבלים עסקיים בגרמניה, אנדראס מונדט, אמר כי יפעל נגד חברות הטכנולוגיה הגדולות כדי להגן על התחרות בכלכלה הדיגיטלית. הגישה שלו מתמקדת בשמירה על השווקים פתוחים לשחקנים חדשים, והוא הבטיח אף לוודא שצרכנים יוכלו לבחור מוצרים בסביבה הוגנת ושקופה. הרשות בגרמניה מנהלת חקירה על הדרך בה פייסבוק אוספת מידע על גלישת האינטרנט של משתמשים כדי להביא להכנסות מפרסום, ובודקת אם היא מנצלת את היתרון שלה בגרמניה לרעה למטרה זו.