טיול | ברכב או באופניים, בעיר או ביער: טיולים מומלצים לחג

מסלולים רגליים, סינגלים לאופניים, אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים, אתרי פיקניקים ועוד • אתרים חדשים לטיולי החגים

טיול - סינגל ביער חניתה / צילום: אילן שחם
טיול - סינגל ביער חניתה / צילום: אילן שחם

טיולים ופנאי

עין חניה, גן לאומי עמק רפאים

בימים אלה ממש נפתח אחרי ארבע שנות פיתוח ושימור אתר נופש פעיל חדש - עין חניה. האתר, השוכן בשולי העיר ירושלים (בקרבת גן החיות התנ"כי) הוא שילוב מעניין בין נופש, פנאי וטיולים. נתחיל בכך שבבסיס מדובר באתר ארכיאולוגי, אחד היפים באזור, שנחפר וטופל כחלק מפיתוח של מוקדי תיירות בגן הלאומי עמק רפאים.

רשות העתיקות שימרה ושדרגה מערכת מים מרשימה מאוד: בריכת אגירה ומזרקה מהתקופה הביזנטית שלפני כ-1,500 שנה. בין היתר נמצא שבר של כותרת מימי הבית הראשון ומטבע כסף נדיר מהתקופה שאחרי חורבן הבית הראשון וטרום הבית השני. עין חניה משמר, למעשה, את חקלאות השלחין שהייתה נהוגה בימים ההם. יש בו וילה ביזנטית מיוחדת ואפילו אזור שמקודש לנצרות. המבקרים יכולים ליהנות מהאתר היפה ומהמעיין הנובע מעל לאפיק של נחל רפאים. בזכות בריכות האגירה שנבנו סביבו, התקבצו סביבו תושבי האזור, והוא הפך למקום מפגש שאירח אירועים וטקסים שונים, מ"תשליך" של ראש השנה ועד חגיגות עיד אל פיטר. הרעיון היה לשמר את המקום במינימום התערבות, והמטיילים יכולים ליהנות גם מהטבע שמסביב, ממסלולי רכיבה על אופניים, מטיולים רגליים או מפיקניק רגוע.

היסטורי

בית הכנסת עין קשתות, רמת הגולן

15 שנה עמלו על חפירה ועל שחזור של בית הכנסת העתיק עין קשתות (המוכר גם כאום אל קנטיר), שהוקם בתקופה הביזנטית. השם "עין קשתות" נובע מהמעיין היפה שבמקום על קשתות האבן העתיקות שלו, שמקנות לו מראה מיוחד. זהו אחד מבתי הכנסת המפוארים שהתגלו בארץ, ויש בו ארון קודש מפואר המעוטר בגילופים ובמוטיבים שעשויים ברמה מאוד גבוהה, בהם מנורה. גם המיקום מרהיב, על פתחו של נחל סמך, והוא צופה אל הכינרת, "אז יש גם תחושה של טיול בטבע" אומרת דפנה מאיר, מנהלת האתר.

גם סיפור החפירה של האתר מיוחד: לראשונה בארץ בוצעה באתר ארכיאולוגי חפירה בשיטות חדשניות. עיקר העבודה נעשתה באמצעות עגורן שניצב מעל בית הכנסת, שחסך הרבה ידיים עובדות. הוא זה שהניף את האבנים והעמודים. נוסף על כך, הוצבו עליו אלמנטים משוכללים, כמו מצלמה וסורק תלת-ממדי, שאפשר בחינה של השטח ושל שכבות עומק, סריקת ברקודים של האבנים, מחשוב של המבנה ועוד.

היוזמה לשיקום ולשחזור הייתה של המועצה האזורית גולן, שסייעה בתקצוב הפרויקט, לקחה אותו תחת חסותה וזו היא שמתפעלת אותו. האתר הוכרז כאתר מורשת לאומי, והוא ייפתח בחגיגה בחג הסוכות. במקום ייפתח מרכז מבקרים מסודר ובו סרט על המקום. בחול המועד סוכות יתקיים סיור מודרך בכל שעה עגולה ויהיו גם סדנאות לילדים.

האתר יהיה פתוח כל השבוע, פרטים נוספים באינטרנט (האתר יעלה לאוויר לקראת החג) או בתיירות גולן: טל' 04-6962885

אורבני

טיולי אופניים ליליים בתל אביב

לא רבים יודעים שאלונה גלבוע היא רוכבת אופניים ותיקה, שמדוושת כבר 20 שנה, ומהנשים המעטות שהתחרו בעבר בתחומים "גבריים", כמו דאונהיל וניווט רכוב. גלבוע בלטה בפן הטכני, הייתה מהחזקות בתחום וזכתה ללא מעט הישגים. במקביל היא גם מורת דרך, וכילידת תל אביב רצתה להדריך טיול בעירה. כך מצאה פתרון שמשלב בין כל אהבותיה: ה"טיולילה".

הרעיון הוא טיול אופניים בלילה בהדרכתה, כשהעיר הרוגשת נרגעת ומקבלת אנרגיות אחרות של בילוי לילי. "לחשוף את האנשים לעיר ולחבר אותם לקסם שלה בלילה ולספוג אווירה תל אביבית של עיר בילויים שוקקת חיים", כהגדרתה. "אין דרך טובה יותר לראות את העיר בזמן קצר מאשר על אופניים", היא אומרת.

הפרויקט חדש, הטיולים בהרצה והם מתקיימים בימי חמישי ובמוצאי שבת בשעה 19:30. החוויה המלאה נמשכת ארבע שעות, והיא חולפת בנקודות המעניינות ביותר בעיר: נמל תל אביב, טיילת החוף, יפו, המושבה האמריקאית, פלורנטין, נווה צדק, שדרות רוטשילד, נחלת בנימין וכרם התימנים, ומשם חוזרים דרך הטיילת לנמל. יש גם גרסאות קצרות יותר, אבל המסלול המלא לא ארוך ולא קשה, 24 קילומטרים בשבילים מישוריים ויש בו עצירות והדרכות.

הרכיבה מתבצעת באופניים פרטיים, לקבוצות אלונה מסייעת בהשכרת אופניים. טל' 052-3733860

אופניים

סינגלים חדשים במטה אשר

חובבי אופניים ישמחו לשמוע שבחודשים האחרונים נחנכו ביער חניתה בגליל המערבי שני מסלולי רכיבה חדשים: סינגל חניתה וסינגל מצובה. שני המסלולים תורמים להשלמת רשת סינגלים מקיפה באזור ויחד יוצרים מסלול מקיף של 90 קילומטרים בנופי הגליל.

סינגל חניתה הוא סינגל ארוך, משובץ בקטעים מאתגרים ובאטרקציות, בהם ירידות חדות, סיבובים וים של אדרנלין. אורכו 16.5 קילומטרים, גובהו המצטבר 363 מטרים ורמת הקושי שלו בינונית. הסינגל מסומן בטיפות צהובות ובמרכזן רוכב בשחור, החוד של כל טיפה מסמן את כיוון התנועה (המסלול חד-כיווני). הטיפה האדומה במסלול מכוונת לקטע הקישור עם סינגל מצובה, שהוא דו-כיווני.

סינגל מצובה קצר במעט, כ-12 קילומטרים, גובה מצטבר של 250 מטרים ורמת הקושי שלו קלה. זהו מסלול כיפי, שמקיף את קיבוץ מצובה בחורש יפה ובשטחים פתוחים, ובזכות התוואי המיוחד הוא מתאים לרוכבים מהירים אבל גם למתחילים, שירכבו בו בקצב שלהם.

החיבור בין שני הסינגלים מייצר מסלול מלא קסם ולא מעט אדרנלין, הוא באורך 29 קילומטרים ובו טיפוס מצטבר של 613 מטרים ברמת קושי בינונית.

לפרטים: www.eyarok.org.il/bike

גן לאומי

חידושים בציפורי

הגן הלאומי ציפורי אינו אתר חדש - הוא ידוע בפסיפסים המרהיבים, בבית הכנסת העתיק, בווילה הרומית, במצודה הצלבנית ובמאגר המים שבו - אבל בחודשים האחרונים חלו בו לא מעט תמורות וחידושים.

בימים העתיקים קלט המאגר מי מעיינות שהובלו לעיר במנהרת פירים, ובהמשך באמת מים. עד היום נפתחו לקהל רק שלוש הבריכות, עשרה מטרים מתחת לפני הקרקע. בחודשים האחרונים נפתחה מנהרת הפירים, ובה מציעים טיול אטרקטיבי לילדים ולמבוגרים. אורכה כ-300 מטרים, היא צרה ויש בה קטעים שצריך להשתופף בהם, מה שמוסיף לחוויה. ביציאה ממנה צועדים לצד אמת המים, המסומנת בשטח בעמודים כחולים, ובקצה המסלול נחשף גם פיתול באמה. "הרבה מטיילים יוצאים מהמאגר ולא שמים לב לאפשרות להמשיך למנהרת הפירים", אומרת אטי קוריאט אהרון, מנהלת תחום אתרים במחוז צפון, "ומפספסים את היופי". אז אם הגעתם - שימו לב!

חידוש נוסף באתר הוא סרט המוצג בבית הכנסת, ואפשר להפעיל אותו באופן עצמאי בלחיצת כפתור. הסרט מספר על תקופת המשנה ועל יום בחייו של רבי יהודה הנשיא, ומשלב בתוכו את ההיסטוריה של האתר ודמויות שמפיחות בה חיים. גם המצודה הצלבנית שינתה פניה והפכה לחלל שבו מלמדים על תקופת המשנה ועל המחלוקות המתוארות בה, והמבקרים מוזמנים להשתתף בהן השתתפות פעילה.

בסוכות יתקיים באתר פסטיבל ובו "שוק" של בעלי מלאכה לצד דוכני מזון, סדנאות, הדרכות וארבע סוכות פתוחות של חכמי המשנה.