ועדת הפנים דנה בהקמת ועדת חקירה לגבי "החקירות הרדומות"

ועדת הפנים דנה הבוקר בהצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא טענות לשימוש בחקירות רדומות לטובת סיכול פוליטי • ההצעה מגיעה יום אחרי ההדלפה בעניין בדיקת הפוליגרף של המועמד למפכ"לות ניצב יורם הלוי • ח"כ סמוטריץ אמר, ספק בצחוק ספק ברצינות, כי סנגורי רה"מ הם אלה שאחראים להדלפת בדיקת הפוליגרף

ועדת הפנים והגנת הסביבה של דנה היום (ה') בהצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בהתאם לסעיף 128 לתקנון הכנסת, אשר תבדוק (ככל ותוקם) את הטענות שעלו בדבר שימוש שעושה המשטרה בחקירות רדומות לטובת סיכולים פוליטיים ובכלל אלה סיכול מינויים.

הדיון היום מהווה מעין המשך ישיר לדיון הדחוף שקוים בחודש אוגוסט האחרון, בעיצומה של פגרת הכנסת, שעסק בדיווחים הלא רשמיים בדבר סגירת התיק הפלילי נגד המועמד לשעבר לתפקיד מפכ"ל המשטרה, תא"ל במיל' גל הירש.

בפתח הדיון ציין יו"ר הוועדה, ח"כ יואב קיש, כי "ניסיון סיכול של מועמד למפכ"לות זה מעמד מסוכן לדמוקרטיה הישראלית".

דבריו של קיש לא כוונו דווקא לעניינו של תא"ל גל הירש, שמינויו סוכל כבר לפני מעל ל-3 שנים, אלא דווקא לניצב יורם הלוי, אחד מהמועמדים להחליף את המפכ"ל המכהן, רב-ניצב רוני אלשיך. זאת, נוכח הדלפה של בדיקת פוליגרף שערך הלוי לפני כ-3 חודשים.

בהקשר זה ציין ח"כ קיש כי "פוליגרף של ניצב הודלף לטלוויזיה. מי שעשה את זה, כיוון לשים עליו איקס בתור מועמד".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' הפנה את הזרקור לכיוונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, תוך שהוא טוען, ספק בצחוק ספק ברצינות, כי מי שהדליף את בדיקת הפוליגרף הם "הסנגורים של ביבי".

ח"כ קיש הוסיף בנושא זה כי "גם אם הייתה עבירה, משתמשים בכלי הזה כדי לסכל את התפקיד שלו. יש מישהו שהוא מספיק בכיר כדי להיחשף לתוצאת הפוליגרף של יורם הלוי. אני פונה למפכ"ל - בהדלפה הזו אין נחקרים, אין עורכי דין, אין גרסאות תיאום, יש כאן הדלפה של מסמך סודי ורגיש עם מטרה אחת וברורה לסכל את מינויו של הניצב למפכ"ל. אני קורא למצות ולחקור את ההדלפה".

חה"כ קיש ציין בפני חברי הוועדה כי ועדת החקירה הפרלמנטרית, ככל שתוקם, תעסוק במסמך המיוחס לניצב בדימוס מני יצחקי (בעניינו של המסמך שהוכן בשנת 2014 נטען כי הוא איגד חומרים על עבירות של חברי כנסת ובוצע ביוזמת יצחקי) וכן לנושא פתיחת החקירה בעניינו של גיל הירש.

הסיבה, לפי קיש, שיש צורך לבדוק עניינים אלה, נעוצה בגרסאות הסותרות שניתנו על-ידי עו"ד שי ניצן, פרקליט המדינה המכהן מצד אחד, ועל-ידי היועץ המשפטי לשעבר יהודה ויינשטיין, בעניינו ציין ניצן כי גרסתו "לא הייתה מדויקת".

ח"כ קיש סירב לתפוס צד ואמר: "אני לא יודע מה היה שם. אני יודע דבר אחד. אנחנו חייבים לבדוק את זה".

ח"כ מיקי לוי, מפקד מחוז ירושלים במשטרה לשעבר, הגן על המשטרה וטען כי יש לקבל את דבריו של פרקליט המדינה, ככזה ראה וקדש. "לפני כחושיים יושב פרקליט המדינה מולי בכבודו ובעצמו ואומר דברים ברורים וחדים לוועדה. משטרת ישראל אינה תופרת תיקים. משטרת ישראל מלווה על-ידי פרקליטים מפרקליטות המדינה".

על כך השיב לו ח"כ סמוטריץ שאם הכול בסדר, "אז מה הבעיה שיבדקו?". 

לאחר שנשמעו חברי הוועדה, עברה הוועדה להצבעה בעד העברת בקשה למליאת הכנסת להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא "טענות לשימוש בחקירות רדומות לטובת סיכול פוליטי". הצעתו של ח"כ קיש עברה ברוב של 6 חברי כנסת (יואב קיש, אורן חזן, יהודה גליק, בצלאל סמוטריץ, מיכאל מלכיאלי, אורי מקלב) לעומת 3 מתנגדים (יעל פארן, האלוף במיל' אייל בן-ראובן וניצב בדימוס מיקי לוי) ונמנע אחד (מנחם בגין)

ועדת הפנים הצביעה כאמור בעד הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית, אולם הדרך עוד ארוכה עד שזו תקום (אם בכלל), כאשר כעת עוברת הבקשה להקים את הועדה למליאת הכנסת.

יו"ר הוועדה, ח"כ קיש, התייחס לדיון: "קיים חשש לסיכול של מינוי למפכ"ל במקרה של גל הירש וניסיון שידור חוזר היום עם ניצב יורם הלוי. אנו מחויבים לציבור לבדיקת העניין. מדובר במהות הפיקוח הפרלמנטרי. מערכת אכיפת החוק היא מערכת חשובה מאוד, וגם היא כפופה לפיקוח הפרלמנט. אני מודה לחברי הוועדה שתמכו בדרישה הבסיסית לרדת לחקר האמת והצביעו בעד הקמת ועדת החקירה".

גם נציב תלונות הציבור נדרש לפרשת גל הירש

נזכיר כי לאחרונה פורסם ב"גלובס" כי נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, הודיע כי יברר תלונה שנשלחה אליו בקשר להתנהלות הפרקליטות והתביעה בפרשת סיכול מועמדתו של תא"ל במיל' גל הירש לתפקיד מפכ"ל המשטרה.

פתיחת הנציב בבירור הפרשה מגיעה בהמשך לתלונה שהוגשה לפתחו השבוע, נוכח הפרסומים שונים בכלי התקשורת בדבר חשדות ל"תפירת תיק" בעניינו של הירש מצד גורמים בכירים במשטרה, במטרה שתפקיד המפכ"ל אליו מונה יילקח ממנו.

התלונה לנציב נשלחה עם העתק גם לשר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, ולמבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא.

במכתב תשובה שקיבל המתלונן, הודיעה עו"ד שני וקסלר מהנציבות כי תלונתו הועברה לבירור, אשר בסיומו יוכל הנציב להתייחס עניינית לחשדות שהעלה המתלונן במכתב הפנייה.