טראמפ התהפך: מסכים למאמץ צבאי ללא הגבלת זמן בסוריה

לפני חמישה חודשים הודיע נשיא ארה"ב כי ברצונו "לצאת" מסוריה • "וושינגטון פוסט": הממשל מגדיר מחדש את מטרותיו בשטח, לרבות הוצאת כל הכוחות האירניים מסוריה, ועמם ארגוני הטרור שקשורים באיראן • "המדיניות החדשה שוב אינה התקפלות עד סוף השנה"

הנשיא דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
הנשיא דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שרק לפני חמישה חודשים הודיע שברצונו "לצאת" מסוריה ולהחזיר את החיילים האמריקאים הביתה, מסכים עתה לאסטרטגיה חדשה, שתאריך ללא הגבלת זמן את המאמץ הצבאי של ארה"ב בסוריה ואת נוכחות כוחותיה הצבאיים שם. במקביל, תשיק וושינגטון מיזם דיפלומטי גדול להשגת מטרותיה באזור. כך מדווח היום (ו') "וושינגטון פוסט".

המערכה הצבאית נגד דעאש הושלמה כמעט כליל, אך הממשל הגדיר מחדש את מטרותיו בשטח והן כוללות עתה הוצאת כל הכוחות הצבאיים של איראן מסוריה, לרבות ארגוני הטרור שקשורים באיראן, כחיזבאללה, והקמת ממשלה יציבה בדמשק, ממשלה שלא תאיים על אזרחיה, ושתהיה מקובלת על כל הסורים ועל הקהיליה הבינלאומית, מציין ה"פוסט".

לדברי פקידי ממשל, אחת מהסיבות העיקריות לשינוי באסטרטגיה היא חששות גוברים והולכים שרוסיה לא תהיה מוכנה, ואולי לא תוכל, לעקור את איראן מסוריה, למרות שטראמפ אמר בעבר, כי רוסיה תוכל להיות שותפה להשגת מטרה זו. כידוע, רוסיה ואיראן היו שתי בעלות הברית החשובות ביותר של בשאר אל אסד, שליט סוריה, במתקפתו הצבאית להשמדת כוחות המורדים נגד שלטונו.

"המדיניות החדשה שוב אינה התקפלות עד סוף השנה", אמר לעיתון ג'יימס ג'פרי, דיפלומט לשעבר, ששר-החוץ, מייק פומפיאו, הפקיד בידיו את התיק הסורי. כ-2200 חיילים אמריקאים מוצבים עתה בסוריה ומשימתם העיקרית היא מלחמה בדעאש בשליש המזרחי של המדינה.

ג'פרי הדגיש, כי הכוחות האמריקאים ישארו בסוריה כדי לוודא הוצאת כל הכוחות האיראניים מהמדינה וכדי להנחית "תבוסה מוחצת" על דאעש.

"המשמעות היא שאנחנו לא ממהרים", אמר ג'פרי. בתשובה על שאלה האם טראמפ אכן מסכים לאסטרטגיה החדשה הזו, הוא השיב: "אני משוכנע שהנשיא סמך ידו עליה".

האם המשמעות של האסטרטגיה החדשה היא, שארה"ב תפעל להפלת אסד?

המדיניות האמריקאית אינה "אסד חייב ללכת", אמר ג'פרי. "לאסד אין עתיד, אבל אין זה תפקידנו להיפטר ממנו". אך הוא הוסיף כי קשה להאמין שאסד, כמנהיג, יעמוד באמות המידה של הקהיליה הבינלאומית. הקהיליה הזו לא תוכל לראות בו אחד שאינו מאיים על שכניו, אמר הדיפלומט האמריקאי.