מי יזכה במערכות הבחירות הדרמטית בהיסטוריה של שבדיה

כלכלת שבדיה צומחת, התעסוקה מלאה ומערכת הרווחה מצטיינת, ובכל זאת מפלגת הימין הקיצוני "השבדים הדמוקרטים", שרוכבת על גל האנטי-הגירה, עומדת להגדיל מאוד את כוחה • עם זאת, שני גושי המרכז הגדולים נשבעו שלא ישתפו עימה פעולה • כל מה שצריך לדעת לקראת הבחירות הגורליות מחר

בחירות בשבדיה / רויטרס
בחירות בשבדיה / רויטרס

מי שראה את ג'ימי אקסון פונה אל הקהל לאחרונה באחת העיירות הציוריות של שבדיה, היה יכול לטעות ולחשוב שהאיש בעל השיער המשוח בג'ל והלשון הרהוטה הוא מנחה של טוק שואו.

אבל למעשה, אקסון הוא מנהיג מפלגת הימין הקיצוני "השבדים הדמוקרטים", מפלגה ששורשיה נעוצים בניאו נאציזם ושעומדת, על פי הסקרים, להפוך לכוח הפוליטי המוביל במדינה בבחירות שיתקיימו מחר (א'). אקסון מייחס את התעצמותה של המפלגה לעלייה בשיעור מקרי האונס והרצח האלימים שנובעים ממדיניות ההגירה הליברלית.

מערכת הבחירות בשבדיה: פעילה עם כרזה של ג'ימי אקסון / רויטרס
 מערכת הבחירות בשבדיה: פעילה עם כרזה של ג'ימי אקסון / רויטרס

קבוצות לאומניות ואנטי-ממסדיות פרחו באירופה מאז שגל הפליטים ומבקשי המקלט הצית משבר ברחבי היבשת ב-2015. אבל שבדיה, אחת המדינות העשירות והמתקדמות בעולם, עומדת בפני מהפך דרמטי במיוחד, מקונצנזוס ליברלי רחב לקיטוב קיצוני, וניצבת בפני אחת ממערכות הבחירות הדרמטיות ביותר בהיסטוריה שלה.

על פי הסקרים, גוש המרכז-שמאל וגוש המרכז-ימין מנהלים קרב צמוד, אבל שניהם עומדים להיחלש על חשבון הימין הקיצוני, כך שכל תוצאה תותיר אותם כשהם נאבקים להקים ממשלה יציבה. נכון לעכשיו שולט בשבדיה גוש המרכז-שמאל המורכב מהסוציאל-דמוקרטים והירוקים.

האם גם שבדיה תפרוש מהאיחוד האירופי?

כלכלת שבדיה צומחת, התעסוקה מלאה ומערכת הרווחה לא משאירה אף אחד לא מטופל. שיעורי הפשע אומנם גבוהים יחסית לסטנדרטים של מערב אירופה, אבל עדיין הם נמוכים, בייחוד בהשוואה לארה"ב.

עם זאת, ההגירה הפכה לנושא מפתח בקמפיין הבחירות, בין היתר מפני ששבדים רבים מוטרדים מהעלייה במקרי הפשע שמתרחשים במובלעות עירוניות קטנות, שמאוכלסות בעיקר על ידי אנשים ממוצא זר.

כיום, ליותר מחמישית מ-10 מיליון האנשים שחיים בשבדיה יש שורשים זרים והאינטגרציה של קהילת המהגרים לוקה בחסר פעמים רבות.

האבטלה בקרב השבדים נעה סביב 4% ,אבל עולה על 16% בקרב אוכלוסיית הזרים, ועל 23% בקרב המהגרים שאינם אירופים. זאת למרות מתן סובסידיות נדיבות לחברות ששוכרות מהגרים, אמר טינו סננדאג'י, כלכלן שכתב ספר שזכה לשבחים על מדיניות ההגירה.

החששות בנוגע להגירה חיזקו את התמיכה בשבדים הדמוקרטים ודחפו מפלגות אחרות שתמכו בהגירה להקשיח את הרטוריקה שלהן. אולף קריסטרסון, מנהיג אופוזיציית המרכז-ימין, אמר כי מדיניות ההגירה הקודמת שלו הייתה "מאוד לא מוצלחת".

בדומה למפלגות לאומניות אחרות באירופה, גם השבדים הדמוקרטים אמרו כי הם ידרשו לערוך משאל עם בשאלת הישארותה של שבדיה באיחוד האירופי.

הקרונה - ירידה של 10% מתחילת השנה

2018 לא האירה פנים למטבע השבדי. הריבית השלילית ששוררת בשבדיה מאז 2015 והחששות מהבחירות שלחו את הקרונה שנמנה עם עשרת המטבעות הנסחרים ביותר בעולם, לירידות של 10% מול הדולר מתחילת השנה, ירידה תלולה יותר אפילו מזו של היואן הסיני - שנמצא בלחץ על רקע סכסוך הסחר עם ארה"ב, ושל הליש"ט החבוטה בעקבות הצבעת הברקזיט.

גם אם תזכה מפלגת השבדים הדמוקרטים במרבית הקולות, קרוב לוודאי שהיא לא תצליח להקים ממשלה מכיוון ששתי מפלגות המרכז שחלשו עד כה על הזירה הפוליטית נשבעו כי לא יכוננו קואליציה עם השבדים הדמוקרטים. אך נראה כי צפויה תקופה ממושכת של מו"מ קואליציוני שעלולה להוביל לסבב בחירות נוסף, וכל זה עלול להנחית מהלומה נוספת על הקרונה.