עסקה אסטרטגית לאליום לשיווק מוצר רפואי של גרדיה בארה"ב

מוצר ה-Wirion של החברה הבת גרדיה הוא פילטר למניעת תסחיפים בעת טיפול בחסימות כלי דם • אם אליום תממש את האופציה, העסקה לרכישת גרדיה עשויה להגיע ל-70 מיליון שקל

חברת אליום  הבורסאית הודיעה היום כי חתמה על מזכר הבנות לעסקה אסטרטגית עם חברה בינלאומית מובילה, שתשווק את מוצר ה-Wirion של החברה הבת של אליום, גרדיה. על פי ההסכם, החברה הבינלאומית תשווק את המוצר באופן בלעדי בשוק האמריקאי למשך שלוש שנים, שבמהלכן תקבל החברה אופציה לרכישת נכסי גרדיה.

על פי הערכות אליום, ההכנסות משלב השיווק הבלעדי עשויות להגיע לעשרות מיליוני שקלים. העסקה לרכישת גרדיה עשויה להגיע לסכום של 70 מיליון שקל - מתוך כך, סכום שהיקפו לא נמסר כמקדמה במועד החתימה על העסקה הנוכחית, והיתר אם תמומש אופציית הרכישה.

אליום מדגישה כי כל עוד לא ממומשת אופציית הרכישה, הזכויות על המוצר ניתנו לחברה הגדולה רק בארה"ב, ואליום יכולה להמשיך לשווק את המוצר במדינות אחרות.

אליום כבר מסרה בעבר כי היא חותרת לעסקה בגרדיה, והשוק כבר תמחר במניית החברה פוטנציאל לעסקה כזו. 70 מיליון שקל לעסקה הכוללת הוא סכום נמוך יחסית, כשמדובר במכירת חברת מכשור רפואי שהמוצר שלה נמצא כבר בשלב השיווק, אבל זהו סכום משמעותי ביחס לשווי השוק של אליום, שעמד היום טרם העסקה על 95 מיליון שקל. בשעות הצהריים עלתה מניית החברה בכ-2%.

אליום זכתה במוצר של גרדיה ב-2012 כשגרדיה מוזגה (100%) לתוכה תמורת מניות אליום בהיקף של 11.3% שהונפקו לקרן מדיקה, בעלת השליטה בגרדיה. זו הייתה עסקה ראשונה במה שאמורה הייתה להיות סדרה של עסקאות, שבסופה קרן מדיקה הייתה עתידה להשתלט על אליום ולהזרים את פעילותה לתוך החברה הבורסאית.

בסופו של דבר, משקיעים משני הצדדים (מדיקה ואליום) לא אישרו את העסקה, אך אליום נותרה עם מלוא ההחזקה בגרדיה, אותה קיבלה תמורת כמות קטנה יחסית של מניות, בעסקה שנראית היום בדיעבד משתלמת מאוד מנקודת המבט של אליום.

מוצר ה-Wirion הוא פילטר למניעת תסחיפים בעת טיפול בחסימות כלי דם, הן בעורקי הלב והן בעורקי הגפיים. חסימות בעורקי הרגליים גורמות לכאבים עזים, צליעה ואף קטיעות גפיים. תסחיפים הנוצרים בעת פתיחת העורקים יכולים להגיע לעורקים אחרים ולסתום גם אותם, וכך בעצם לחבל בהצלחתה ארוכת הטווח של הפרוצדורה לפתיחת החסימה.

לדברי מנכ"ל החברה, אסף אלפרוביץ', אליום שלחה את הפילטרים שלה לבדיקה אחרי השימוש בניסוי, ו"ב-100% מהפילטרים מצאנו קרישי דם שהצלחנו לעצור מהמשך היסחפות לתוך כלי הדם. ב-31% מהמקרים גודל החלקיקים עלה על 1 מ"מ".

אליום היא חברת מכשור רפואי רב-תחומית. היא כבר משווקת שני מוצרים - סטנטים לתחום האורולוגי וכן מוצר לטיפול ברצפת האגן לתחום הגינקולוגי, אשר הניבו לה במחצית הראשונה של 2018 הכנסות של 4.8 מיליון שקל עם רווח גולמי של 1.9 מיליון שקל. מדובר בגידול של 50% בהכנסותיה ממוצרים אלה לעומת 2017, אולם עדיין בסכומים אבסולוטיים נמוכים יחסית.

אליום מקווה כי השקת מוצר חדש - סטנט לטיפול בהרחבה שפירה של הפרוסטטה - תגדיל את ההכנסות בתחום זה וגם את הסיכוי לשיתוף פעולה בתחום השיווק של מוצרים אלה עם חברה גדולה.

את המחצית הראשונה השנה סיכמה אליום בהפסד נקי של 12.7 מיליון שקל, בעיקר עקב ההשקעה במוצרי המו"פ שלה - המוצר של גרדיה שעומד בבסיס ההסכם הנוכחי, ושני מוצרים נוספים הנמצאים בפיתוח - מכשיר להחלפת מסתם מיטראלי באופן לא פולשני ומכשיר לטיפול בסוכרת המחליף ניתוח בריאטרי.

מניית אליום מדיקל בשנה האחרונה
 מניית אליום מדיקל בשנה האחרונה

עוד שני מוצרים בפיתוח מחוץ לתחום הסטנטים

בראיון עם "גלובס" לפני חתימת מזכר ההבנות, הסביר המנכ"ל אלפרוביץ' כי "הסינרגיה בין המוצרים שלנו, שלכאורה נראים כמגיעים מתחומים לא דומים, מתבטאת בכך שאנחנו מנצלים את כוח האדם שלנו בניצולת גבוהה. בחברות אחרות המפתחות מכשיר רפואי אחר, ניצול כוח האדם הוא אולי 50%, כי כל הזמן מחכים - לסיום ניסוי, לאישור FDA וכדומה". לדבריו, דוגמה נוספת לסינרגיות בין התחומים היא שהקבוצה שפיתחה את מכשיר החלפת המסתם המיטראלי בחרה כמשקיעה דווקא את אליום, לאחר שהכירה אותה דרך הפעילות של גרדיה.

לחברה שני מוצרים בפיתוח מחוץ לתחום הסטנטים מלבד המוצר של גרדיה: החברה הבת אלווטיקס, בה מחזיקה אליום 80%, מפתחת מוצר המחליף ניתוח בריאטרי. זהו שרוול בקיבה המושתף באופן זעיר פולשני, אשר גם נותן תחושת שובע באמצעות הנפח בקיבה, וגם מונע ספיגה של רוב הרכיבים התזונתיים של המזון במעי; כן מפתחת החברה ניתוח זעיר פולשני להחלפת מסתם הלב המיטראלי. 

ב-2016 טענה קרן מדיקה (שהיא עדיין בעלת מניות באליום בעקבות הניסיון שנכשל להשתלט על החברה ב-2012) נגד ההשקעה הזו, שכן מדובר בתחום תחרותי וכי המוצר ידרוש השקעה שמעבר לכוחותיה של אליום, אולם אלפרוביץ' מאמין כי באמצעות עבודה יעילה (וגם ההכנסות ממסחור מוצר גרדיה) תוכל החברה להגיע לעסקה למסחור המוצר. ב-2019 אמורה החברה לדווח על תוצאות ניסויים בבעלי חיים גדולים. אליום מדווחת היום כי הפיתוח הזה זכה למימון לא מדלל מרשות החדשנות, בהיקף של 5.2 מיליון שקל.