מאסטר שף, הגרסה הביונית: יצרני המזון מאמצים את הרובוטים

רובוטים רואים הם השלב הבא באבולוציה של המכוניות האוטונומיות, הרחפנים והמל"טים, אבל בינתיים הם עושים התמחות בחיתוך נקניקים, מיפוי חלקי עוף והוספת תוספות על פיצה • המהפכה הזו צוברת תאוצה בשל מחסור בידיים עובדות וגידול בעלויות העבודה ומאיימת לשנות את שרשרת ייצור המזון

רובוט מכין פיצה. יודע בדיוק אילו תוספות לשים / צילום: Philippe Wojazer, רויטרס
רובוט מכין פיצה. יודע בדיוק אילו תוספות לשים / צילום: Philippe Wojazer, רויטרס

רובוטים רואים הם הבסיס לעתיד של המכוניות האוטונומיות, של הרובוטים היומנואידיים (דמויי אדם) ושל הרחפנים או המל"טים האוטונומיים. עם זאת, לפי שעה הם עושים את ההתמחות שלהם בנקניקים. יצרני מזון החלו לאחרונה לשלב יותר ויותר פיתוחים מתקדמים בלייזר עם תוכנת בינה מלאכותית כדי שזרועות אוטומטיות יבצעו מטלות מורכבות יותר כמו חיתוך עופות לפרוסות מדויקות או בדיקה של התוספות שעל פיצות מעשה ידי מכונה. 

יצרני המזון הם בדרך-כלל הראשונים לאמץ טכנולוגיות חדשות - מפחיות שימורים ועד למכשירי פריסת כיכרות לחם, ו"ראייה" אוטומטית משמשת כבר שנים למשימות כמו קריאת ברקודים ומיון של חבילות. כעת אפשר להוסיף לכך את הרובוטים שה"עיניים" שלהם עובדות בקצב מהיר בהרבה מהעין האנושית במטלות מסוימות. כך, באחד ממפעל הנקניקים בארצות-הברית, מצלמות חזקות ומעבדים מהירים יותר מאפשרים לרובוטים לחתוך נקניקיות בקצב של 200 חתיכות בדקה.

"אפשר לעשות עם רובוט יותר ממה שאנחנו רואים", אומר ג'ון קיטינג, בכיר בחברת קוגנקס שמייצרת חיישני ראייה שבשימוש יצרנים עולמיים, כולל יצרני מזון.

בגלל המחסור בידיים עובדות 

אמצעי חישת ראייה יכולים לשמש לאורך כל תהליך ייצור הנקניק והנקניקיות - החל מהמדידות הראשוניות ועד לבדיקת הפגמים ובקרת האיכות של המוצר הסופי, כך לדברי בוב הוסלר, מנכ"ל החברה-הבת האמריקאית של קיינס מאוסקה, יפן, אחת החברות הגדולות ביותר בתחום מוצרי הראייה הרובוטית.

טייסון פודס האמריקאית משתמשת בחיישנים למיפוי של נתחי עוף כדי שאפשר יהיה לחתוך אותם לפי מפרט מדויק שיענה לדרישות של המסעדות שמבשלות אותם בצורה אחידה. אבל חשיפה למים בטמפרטורה ובלחץ גבוהים גרמה לציוד המשוכלל להתקלקל פעם אחר פעם. כעת, שיפורים טכניים, חומרים עמידים יותר וירידת מחירים כללית יכולים לאפשר לחברה לשלב טכנולוגיית ראייה במקומות כמו מפעל עיבוד העופות החדש שלה בהומבולט, טנסי, שהוקם בהשקעה של 300 מיליון דולר. הטכנולוגיה הזו, לדברי דאג פורמן, שעובד על הפיתוח הטכנולוגי, יכולה להביא לשימוש אופטימלי בכל חלקי העוף. 

היכולת "לראות" היא אחת החזיתות החשובות ברובוטיקה ובאוטומציה. ראייה היא המפתח לכלי רכב אוטונומיים שיכולים לנווט בין מכשולים לרובוטים דמויי אדם ולרחפנים שיכולים לטוס בבטיחות גבוהה יותר. לכן אין זה מפתיע שחברות בכל העולם משקיעות בטכנולוגיה של ראייה ממוחשבת. אינטל קנתה את מובילאיי ב-15.3 מיליארד דולר במארס 2017, בין היתר בזכות טכנולוגיית חיישני התנועה או הנהיגה של החברה הישראלית; ובאפריל הובילה ענקית המסחר האלקטרוני הסינית עליבאבא סבב מימון בסך 600 מיליון דולר לסטארט-אפ סנסטיים שמתמחה בטכנולוגיית זיהוי פנים ודמויות.

לפי תחזית של חברת מחקרי השוק Yole Développement, שוק החיישנים וההדמיה יגדל בערך פי עשרה ל-18.5 מיליארד דולר בשנת 2023. המהפכה הזו צוברת תאוצה ממחסור בידיים עובדות, גידול בעלויות עבודה ויתרון הביצוע של רובוטים על פני אנשים.

איך מלמדים חיישן לזהות עוגייה שרופה? 

אבל לא חסרים גם אתגרים ב"אימון" של רובוטים להבין את מה שהם רואים. חיישני ראייה טובים בסריקה של מה שחסר, אבל עיניים רובוטיות נתקעות בקיר כשהן צריכות לבדוק  אובייקטים מזוויות שונות. כדי ללמד חיישן להבחין בשבב שוקולד מחלק שרוף של עוגייה, למשל, חברת אומרון משתמשת בבינה מלאכותית כדי לנתח אלפי תוצאות של בדיקות. תוכנה כזו תהיה חיונית כאשר הרובוטים יחדרו יותר ויותר לכלכלה.

עד כה התקדמה טכנולוגיית הראייה עד כדי כך שהיא יכולה לוודא שלפיצות קפואות יש את התוספות העליונות הנכונות, לפרוס גבינה, לחתוך לחמניות באמצעות מזרקי מים ולאסוף פנקייקים מפס הייצור.

הקשיים בפתרון אתגרים טכניים בפסי ייצור של מזון מדגימים עד כמה קשה יהיה לפתח ראייה אוטומטית למטלות מורכבות יותר שבהן גם חיי אדם מצויים בסכנה. מכוניות אוטונומיות, לדוגמה, צריכות "לראות" מזוויות רבות ולבצע חישובים של חלקיקי שנייה כדי להימנע ממכשול אחד בלי לפגוע במכשול אחר. 

יצרני הרכב, שהם המשתמשים הגדולים ביותר בטכנולוגיית ראייה, מנצלים אותה גם לבלימות חירום וסקירת תמרורי כביש; חברת לוגיסטיקה מיישמות אותה לזיהוי מהיר יותר של חבילות; וחברות אלקטרוניקה צרכנית מבצעות באמצעותה הדבקה מדויקת יותר של מסכי LCD מכפי שהעין האנושית מאפשרת. 

הדבר הגדול הבא בראייה ממוכנת הוא ההדמיה התלת-ממדית - טכנולוגיה שיכולה למדוד בנוסף לקוטר ולפערים גם עומק - מה שעשוי לשנות את שרשרת ייצור המזון. אחד היישומים הוא טיפול בקופסה: רובוט שיכול לעלעל באריזה של פריטים ולזהות, לארגן ולהתאים את התכולה יחליף בסופו של דבר את העובד האנושי בבתי מלאכה ובמחסנים.

עם זאת, העלות הגבוהה של טכנולוגיה כזו מהווה חסם משמעותי. לדברי ג'יירם נייתן, אנליסט בחברת דייוואה קפיטל מרקטס, "ראיית תלת-ממד מגדילה בהרבה את היכולות של הרובוטים במשימות כמו טיפול בקופסאות, אבל המערכות הללו הן עדיין יקרות מאוד". 

אז האם בקרוב נאכל מאכלים שיוצרו רק על-ידי רובוטים? גם אם כן, לא בטוח שבכלל נדע שלא יד אנושית היא זו ששמה לנו את הזיתים על הפיצה או חתכה את הלחמנייה של ההמבורגר.