"במקום לשמור על הבטיחות, חלק מהקבלנים הכריזו מלחמה"

כך נמסר על ידי המשרד הממשלתי האמון על הבטיחות באתרי הבנייה לוועדת העבודה והרווחה של הכנסת בדיון על תאונות העבודה בענף הנדל"ן • עוד טוענים במשרד כי חלק מהקבלנים "הכריזו מלחמה, ובמקום להשקיע בבטיחות, הבטיחו ש'יתקעו את המערכת בערעורים' על כל קנס שיתקבל" • מתחילת השנה נהרגו 32 פועלים באתרי בנייה ועוד שני עוברי אורח בסמיכות לאתרי בניה

כוחות מד"א באזור תאונת העבודה שבה נהרגו 2 פועלי בניין בראש העין / צילום ניר שלהב, דוברות מד"א
כוחות מד"א באזור תאונת העבודה שבה נהרגו 2 פועלי בניין בראש העין / צילום ניר שלהב, דוברות מד"א

משרד העבודה והרווחה מאשים את הקבלנים שפועלים נגד הקנסות שהמשרד החל להטיל על עבירות בטיחות באתרי הבנייה. כך עולה מסקירה של פעילות משרד העבודה והרווחה שהוצגה היום (ה') לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת במסגרת דיון שעסק בנושא תאונות העבודה בענף הבנייה.

"לצערנו, במקום להימנע מצבירת קנסות ולשמור על הבטיחות, חלק מהקבלנים הכריזו מלחמה, ובמקום להשקיע בבטיחות, הבטיחו ש'יתקעו את המערכת בערעורים' על כל קנס שיתקבל", כך אומרים במשרד העבודה והרווחה, "נבהיר שתהליך הטלת העיצום כולל בתוכו את זכותו של הקבלן לערער, לכן תהליך הגבייה לוקח מספר חודשים. רוב הקבלנים אכן ערערו ומאות עיצומים נמצאים בתהליכי ערעור ובחינה". עוד נמסר היום ממשרד העבודה והרווחה כי: "לצערנו הרב, על פי הממצאים בשטח, הקבלנים והיזמים, בחלק מאתרי הבנייה, לא ממשים את הוראות הבטיחות בעבודה. חלק מהקבלנים בונים במהירות על חשבון בטיחות ואינם נדרשים לתת על כך דין וחשבון לציבור ומתנערים מאחריותם הבסיסית לשמירה על חיי העובדים שלהם - פועלי הבניין".

במקביל, לאור הביקורת שנמתחת זה זמן רב על רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון והעובדה שהוא אינו פועל נגד קבלנים שמפרים את הוראות הבטיחות, הסבירו היום במשרד העבודה והרווחה כי החלו להעביר לו את כל הנתונים הדרושים לטיפול בנושא: "רשם הקבלנים במשרד השיכון קיבל גישה מלאה לנתוני מינהל הבטיחות ויכול לראות בזמן אמת מי מהקבלנים קיבל צו בטיחות באתרו, לזמנו לשימוע ולמצות את כלל הכלים העומדים לרשותו כנגד הקבלן הרשלן".

עוד נושא שעלה במסגרת סקירת המשרד בנושא הבטיחות בענף הבנייה קשור לרשויות המקומיות ולחלקן בפיקוח על הנושא בשטחן. נזכיר כי במשרד העבודה והרווחה טוענים זה זמן רב כי במקביל לפעילות מינהל הבטיחות, גם הרשויות המקומיות צריכות לפקח על אתרי הבנייה. "גם הרשויות המקומיות שמאשרות היתרי בנייה ומפעילות פקחים, תפקידן לסייע במקרה של הפרות בטיחותיות שמפריעות לתושבים בשטחן", כך במשרד העבודה והרווחה, "פנינו אליהם מספר פעמים לקבלת שיתוף פעולה אולם נענו בסירוב. אנו תקווה שנצליח להביא את כלל הגורמים לידי שיתוף פעולה פורה למען השגת המטרות המשותפות של כולנו - הגברת הבטיחות באתרי הבנייה ושמירה על חיי אדם".

32 פועלים הרוגים באתרי בניה מתחילת השנה

נזכיר כי בזמן שהגורמים השונים עסוקים במריבות והטלת אשמה אחד על השני, מתחילת 2018 ועד חודש אוגוסט האחרון נהרגו באתרי הבנייה בישראל 31 עובדים, ועוד שני עוברי אורח שנפגעו בסמיכות לאתרי בניה (בחולון ובכפר סבא). בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, נראה שיש עלייה במספר התאונות הקטלניות כאשר בשמונת החודשים הראשונים של 2017 נהרגו באתרי הבנייה 24 עובדים. בנוסף, בחודש ספטמבר שטרם הסתיים כבר נרשם הרוג נוסף בתאונה ועוד שתי תאונות בהם נפצעו קשה שני עובדים.

בדיון שהתקיים היום בוועדת העבודה והרווחה, דיון דחוף שכונס במיוחד על רקע המספר הגבוה של התאונות וההרוגים בענף, לקחו חלק גם נציגי הקבוצה למאבק בתאונות הבנייה. בנייר עמדה ששלחה הדס תגרי, מנהלת הקבוצה, לקראת הדיון מפורטים מספר צעדים שעל משרד העבודה והרווחה לנקוט בתחום. "מתחילת שנה זו חלה עלייה משמעותית במספר ההרוגים באתרי הבנייה לעומת פרק הזמן המקביל אשתקד, מגמה שהלכה והחריפה במחצית השנייה של תקופה זו", כך כותבת תגרי בנייר העמדה שהעבירה לוועדה, "זאת, כאשר עוד קודם לעלייה זו שיעורי ההרוגים היו גבוהים פי כמה מאלה מאשר במדינות אירופה. נתונים אלה מצביעים על משבר חמור במצב בטיחות העובדים מכפי שנראה היה בסוף שנת 2017 - במהלכה הסתמנה ירידה במספר ההרוגים באתרי הבנייה ביחס לשנת 2016 (35 הרוגים לעומת 50 הרוגים) - שכן הם מצביעים על כך שלא זו בלבד שאיננו מצויים במגמת שיפור משמעותי כנדרש אלא אנו נתונים בהתדרדרות נוספת. ההחמרה הנוספת והחמורה במצב הבטיחות באתרי הבנייה מעידה על כישלונם של הצעדים שננקטו עד כה למיגור ההפקרות הבטיחותית באתרי הבנייה, והצורך האקוטי בנקיטת צעדים חדשים, דחופים ושאינם דחופים. הגם שלמשבר הבטיחות באתרי הבנייה והחובה לפתור אותו אחראים משרדי ממשלה רבים וגורמים נוספים (משטרה, פרקליטות, רשם הקבלנים ומשרד השיכון בכללותו, משרד האוצר, הרשויות המקומיות וכמובן החברות הקבלניות וחברות הנדל"ן) אנו סבורים שלהתדרדרות הנוספת במצב הבטיחות בשנה זו אחראי בעיקר תפקודו הלקוי של משרד העבודה והרווחה בשנה זו, ומכל מקום שכרגולטור הראשי לבטיחות העובדים עליו מוטלת החובה והאפשרות המרכזיים לפעול בדחיפות ובנחישות הנחוצים כדי לשנות מגמה מצמררת זאת".

"אנחנו מצויים במצב חירום, ומחויבים לנקוט באופן מידי במספר צעדים"

כאמור, במסגרת נייר העמדה מפרטת תגרי גם את הצעדים שעל משרד העבודה והרווחה לקדם באופן מיידי: "הגדלה דרמטית ומיידית של כוח האדם העוסק באופן ישיר ועקיף באכיפת הוראות הבטיחות באתרי הבנייה, בכפיפות למנהל הבטיחות התעסוקתית, הרגולטור המוסמך לכך על פי חוק. זאת, הן על ידי ניוד משאבי כוח אדם מקצועי של המוסד לבטיחות ולגהות והן על ידי פרסומם של מכרזים לתקנים בלתי מאוישים של משרות פיקוח, איושם והסמכתם של מפקחים חדשים ; קידום מהלך חקיקתי מהיר שיסמיך את מפקחי מנהל הבטיחות התעסוקתית להורות בצו על הפסקה מוחלטת וממושכת של עבודות באתרי בנייה בהן התרחשו הפרות בטיחות חוזרות או נרחבות ; פתיחת קו טלפוני לקבלת תלונות מעובדים ומהציבור הרחב על הפרות בטיחות באתרי עבודה, ולצד זאת קביעת פרק זמן מקסימלי של מספר ימים לביצוע פעולות פיקוח מעת שהתקבלה תלונה המעלה חשש סביר להפרות בטיחות מסכנות חיי עובדים ; החלתו בתוך זמן קצר של התקן האירופאי לפיגומים".

ח"כ דב חנין שהשתתף בדיון חזר אף הוא על הצורך במספר צעדים נוספים למיגור התאונות באתרי הבניה. "מספרי ההרוגים והפצועים מדברים בעד עצמם. מאחורי כל מספר יש בנאדם ומשפחה שנותרת שבורה", כך ח"כ חנין, "אנחנו חייבים לשאול את עצמנו אם הצעדים שיזמנו הם מספקים. אנחנו מצויים במצב חירום, ומחויבים לנקוט באופן מידי במספר צעדים: עלינו לאמץ את התקן האירופי לפיגומים, שהוכיח את יעילותו בהקטנת כמות התאונות. עלינו להגדיל מידית את מספר הפקחים שעובדים בפועל. כיום יש פקח אחד על 700 אתרים - כלומר בפועל אין פיקוח. בסמכות השר להסמיך את עובדי המוסד לבטיחות תעסוקתית להתגייס לסיוע בזמן חירום בעבודת הפיקוח. עלינו לפתוח קו חם שיאפשר לפועלים ולכלל האזרחים לדווח על תקלות וסכנות בענף. לבסוף, עלינו להרחיב את הסמכויות לעצירת הבניה במקרים של הפרות בטיחות חוזרות וחמורות. זה מהלך מורכב אבל הוא כבר הוכח כמאוד אפקטיבי באכיפה הסביבתית".

בתגובה לדברי משרד העבודה והרווחה נמסר היום מהתאחדות בוני הארץ כי: "בתקופה האחרונה פורסמו בתקשורת נתונים שלפיהם, מתחילת השנה דיווח משרד העבודה והרווחה על הטלת קנסות של 44 מיליון שקל, כשבפועל הוטלו קנסות בהיקף של 1.5 מיליון שקל בלבד. די בנתון הזה כדי להבין שמאחורי רוב הקנסות עומדת מוטיבציה של המשרד לייצר כותרות ותו לא".

עו"ד אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ הוסיף: "עיקר הקנסות התבררו כלא מוצדקים ובמצב זה, ברור שהקבלנים שהדוחות מגיעים אליהם ומגלים שהם דוחות שווא, יצאו למאבק כדי להוכיח זאת. משרד העבודה והרווחה עוסק כבר חודשים בהוצאת הון ושעות אדם ללא הפסק כדי להטיל קנסות שלא יעצרו תאונות. במקום השקעה בכלים לא אפקטיבית על הממשלה להירתם, כמונו, למאבק בתאונות עבודה בענף הבנייה על ידי השקעות מאסיביות בהדרכה והכשרה מקצועית ועידוד של אימוץ ציוד וטכנולוגיות למניעת תאונות".