כיף לחיות בעתיד: 4 רובוטים ביתיים שיהפכו את החיים לנעימים

הרובוטים עדיין לא השתלטו על האנושות, אבל הם נוכחים יותר ויותר בחיינו • והפעם: כרית רובוטית שתרדים אתכם, רומבה עם זיכרון משופר, רובוט-בייביסיטר ומכסחת דשא אוטונומית

על אף שאנחנו רחוקים מלחיות בעולם שנשלט על ידי רובוטים, כפי שחזו סיפורי המדע הבדיוני של לפני מספר עשורים, תחום הרובוטיקה עושה צעדים נמרצים בדרך אל הבית, החצר ואפילו חדר השינה.

רובוט-כרית נגד נדודי שינה

Somnox מכונה בפי יוצריו "רובוט השינה הראשון בעולם" אם כי יש מי שיטען שהוא פשוט כרית חיבוק חכמה. מדובר בכרית, שמצוידת בחיישני נשימה ותנועה ובמבנה ארגונומי, שמאפשר לישון מכורבלים עמה.

בעת ההכנות לשינה ובזמן השינה עצמה הרובוט-כרית מזהה את קצב הנשימה של הישן ו"נושם" לידו בקצב איטי ומדוד, שמאפשר למשתמש להסתנכרן, להוריד את קצב פעימות הלב ולהיכנס למצב של רגיעה - בדומה למדיטציה מודרכת. הרובוט מצויד ברמקול מובנה ומרופד לצורך השמעת צלילים מרגיעים, שאותם ניתן לתכנת לתוכו אלחוטית באמצעות חיבור בלוטות' 4, שמכובה אוטומטית בלילה, וקישור לאפליקציה באנדרואיד או iOS.

האפליקציה גם מאפשרת לנתח את נתוני השינה בדיעבד, להזין עדכונים ועוד. את המוזיקה אפשר לאגור עצמאית על כרטיס זיכרון נשלף. כל העסק מוזן מסוללה של 3,500 מיליאמפר לשעה, שמספקת לרובוט עד כ-10 שעות רצופות של "נשימה" בין טעינות.

לטענת החברה פיתוח המכשיר מבוסס על מחקרי שינה ופיזיולוגיה מתקדמים. החברה החלה את דרכה בתור קמפיין קיקסטארטר מצליח והיא משווקת כיום את המוצר בהזמנה מוקדמת לקראת האספקה הצפויה בעוד מספר כחודשים. למרבה הצער, מחירו הגבוה של המוצר עלול לגרום לרבים נדודי שינה.

מחיר: כ-550 יורו בהזמנה מוקדמת. 

שואב רובוטי עצמאי יותר בשטח

שואב האבק הרובוטיים היו בתחילת הדרך לא הרבה יותר ממכשירי ניקיון אוטומטיים, אבל כיום הם מרוויחים ביושר את התואר "רובוטים". דוגמה אחת הוא דגם הדגל החדש I7 מסדרת רומבה של חברת iRobot, שהושק החודש. המכשיר מביא עימו שלושה חידושים מרכזיים.

הראשון הוא "מוח" חדש עם יכולת למידה, זיכרון ומיפוי חכם, שמאפשר ללמוד ולאגור עד עשר מפות של קומות שונות, כולל שמות של חדרים ספציפיים, ולנקות אותם באופן מלא או סלקטיבי בהתאם לפקודות המשתמש. בדרך זו אפשר להעביר את המכשיר מקומה לקומה בתוך הבית ואף לבתים אחרים ללא צורך "ללמד" אותו מחדש כל פעם.

חידוש נוסף הוא ממשק פקודות קוליות תואם לסייענים אלקסה של אמזון ואסיסטנט של גוגל, עם קישור ישיר בין פקודות קוליות לזיהוי ספציפי של חדרים. פקודה קולית טיפוסית יכולה להיות "אלקסה, הורי לרומבה לנקות את המטבח" והמכשיר כבר ימצא את דרכו עצמאית לחדר הרצוי.

החידוש השלישי הוא מערכת אוטומטית לריקון מיכל השאיבה של הרובוט. כאשר החיישנים מזהים שמיכל השאיבה מתמלא, ה-I7 מנווט אוטומטית אל בסיס ריקון ואגירה, שיכול לאגור בתוכו הרמטית לכלוך מכ-30 מיכלים מלאים של הרובוט. כל העסק נשלט כמובן על ידי חיבור אלחוטי לאפליקציה, שמאפשרת לעקוב אחרי המיקום, מתריעה כאשר בסיס הריקון והאגירה מתמלא, מאפשרת לתכנן מרחוק מסלולי ניקיון ושעות ניקיון ועוד.

מחיר בארה"ב: 950 דולר, כולל בסיס ריקון ואגירה. 

רובוט שהוא בייביסיטר

חבורת היזמים הישראלים שהקימו את הסטארט-אפ Temi לפני כשנתיים, החלו את דרכם בפיתוח רובוטים חמושים לשוק הבטחוני והמשטרתי. עם זאת כיום הם מתמקדים בפיתוח רובוט "אזרחי" לשימושים יום יומיים, שמטרתו לסייע ולטפח את הצד האנושי. החברה עוררה הדים בהדגמה שערכה בתערוכת IFA השנה, עם הרובוט Temi שמיועד להגיע לייצור. מדובר בפלטפורמה ניידת, שמסוגלת לנווט ולמצוא את דרכה עצמאית בבית או בעסק.

מוח הרובוט מצויד ביכולות עיבוד מתקדמות, מבוססות בינה מלאכותית, שיוצרות "רמה עמוקה של אינטראקציה אנושית" כדברי המפתחים. בין השאר מצויד הכלי ביכולות אודיו/וידאו דו כיווניות ותקשורת אלחוטית לצורך שיחות פנים מול פנים או שיחת ועידה, זיהוי פקודות קוליות, הפעלה מרחוק של אפליקציות חינוכיות ובידוריות בשיתוף הילדים גם כאשר ההורים נמצאים מחוץ לבית, שימוש כבייבי-סיטר נשלט מרחוק או אמצעי להשגחה על מבוגרים, חיות מחמד וכדומה, אבטחת הבית, צריכת מדיה ועוד.

המערך הטכנולוגי מאחורי הרובוט מזכיר את עולם הרכב האוטונומי. סוללת החיישנים שלו כוללת בין השאר חיישן לייזר (LIDAR) ב-360 מעלות, שתי מצלמות עומק עם זיהוי תמונה ופנים, חמישה חיישני קרבה, ניווט אוטונומי מבוסס מיפוי בשלושה ממדים, שלל שיטות לתקשורת אלחוטית, יכולת מעקב אוטומטית אחרי המשתמש, עיבוד דיבור בשפה טבעית, תרגום טקסט-לדיבור ולהיפך. יש גם מערכת הפעלה פתוחה עבור מפתחים חיצוניים. הרובוט שוקל 12 קילו, מתנשא לגובה של כמטר ואמור לצאת לשווקים בארה"ב ובסין.

מחיר צפוי: כ-1,500 דולר. 

כיסוח דשא אוטונומי

מכוניות אוטונומיות עדיין אינן שוטפות את כבישינו, אבל מכסחות דשא רובוטיות עם יכולות ניווט ותנועה אוטונומיות כבר משרתות במדשאות של עשירי העולם. ועתה מגיע השלב הבא באבולוציה, היישר מתעשיית הרכב: שילוב מערכת בטיחות אקטיבית.

אחד הנציגים הראשונים בז'אנר הוא מכסח הדשא הרובוטי החדש של חברת Yard Force שמשלב בתוכו חיישן אולטרה-סוני, ומעבד עם אלגוריתמים דומים לאלה שניתן למצוא כיום במערכות סיוע לנהיגה של כלי רכב חדשים. החיישן מתריע על סטייה לא מתוכננת מהנתיב הרצוי ומזהה מכשולים בגובה של 12 סנטימטרים ומעלה, דוגמת ילדים ובעלי חיים, בטווח של כ-20 סנטימטר מהמכונה. לאחר הזיהוי מחושב המרחק והמהירות והאלגוריתם מאתר עצמאית נתיב חלופי לעקיפת המכשול. במקרה שלא ניתן לעקוף מופעלת בלימה אוטומטית, כמו בכלי רכב.

כצפוי מצויד מכסח הדשא בחיבור וויפיי אלחוטי, שמדווח לאפליקציה בסמארטפון על קצב ההתקדמות, המיקום, מצב הסוללה וכו' ומקבל פקודות מרחוק להדממה של המנוע ו/או "חזרה הביתה".

מחיר: טרם פורסם.