עסקת ייצוא הגז למצרים: האם המדינה ויתרה על 2 מיליארד דולר בתמורה לעסקה בסך 15 מיליארד דולר

החדשות הטובות הן שהגז הישראלי יזרום בצנרת המצרית כבר ב-2019 אם כל תנאי החוזה יושלמו, החדשות הרעות הן שהסיכון הביטחוני הכרוך בכך שהצינור עובר בצפון סיני, עדיין קיים • לישראל יש אינטרס גיאופוליטי מובהק שעסקת ייצוא הגז תצא לדרך בקרוב • פרשנות

צינור גז במצרים / צילום: רויטרס
צינור גז במצרים / צילום: רויטרס

דלק קידוחים ונובל אנרג'י הכשירו היום (ה') באופן רשמי את הקרקע למימוש עסקת הענק ליצוא גז טבעי מהמאגרים הישראליים "תמר" ו"לוויתן" לחברת דולפינוס שבמצרים. זאת באמצעות השימוש בצינור הקיים של חברת EMG, שהיום רכשו השתיים 39% מהזכויות בו יחד עם חברת East Gas המצרית, שלה הבעלות על החלק של הצינור שעובר בירדן.

החדשות הטובות הן שהגז הישראלי יזרום בצנרת המצרית כבר ב-2019 אם כל תנאי החוזה יושלמו, ולכך משמעויות רבות, הן ברמה לאומית והן ברמה כלכלית. כך, המדינה תקבל 50% מסך הרווחים שיתקבלו בגין מכירת הגז למצרים, והחצי השני יגיע בין היתר לבעלי הזכויות במאגרי הגז תמר ולוויתן - בראשות החברות מקבוצת דלק של יצחק תשובה ונובל האמריקאית.

ברמה הלאומית, מימוש עסקת יצוא הגז למצרים עשוי לשמש נקודת מפנה ביחסינו עם מדינות ערב השכנות. לישראל יש אינטרס גיאופוליטי מובהק שהעסקה הזאת תצא לדרך ובזמן הקרוב. הרי החל מהשנה הבאה, כל פגיעה באסדת הגז או בצינור על ידי חיזבאללה או חמאס תפגע גם באספקת הגז למצרים, ואף עלולה לגרום להפסקות חשמל.

החדשות הרעות הן שהסיכון הביטחוני הכרוך בכך שהצינור עובר בצפון סיני, עדיין קיים. ב-2012, נזכיר, פוצץ הצינור של EMG מספר פעמים, דבר שהביא את ישראל למחסור חמור של גז טבעי והוביל לייקור דרמטי של תעריף החשמל באותה תקופה.

בהקשר זה, ניתן לתהות מה קורה עם חוב של קרוב ל-2 מיליארד דולר של ממשלת מצרים חברת החשמל שנשאר פתוח, לאחר שזכתה כבר לפני חמש שנים בבוררות בינלאומית והייתה אמורה לקבל את הכסף מהממשלה המצרית. התמשכות התהליכים בנושא מעלה תהייה, האם המדינה ויתרה על החוב בתמורה למימוש עסקת גז ענקית בסך 15 מיליארד דולר? נזכיר כי שרים במצרים אמרו בזמנו כי גז ישראלי לא יימכר למצרים כל עוד פסק הבוררות הזה על השולחן.

עניין נוסף שאינו ברור עדיין הוא לכמה גז ישראלי תזדקק מצרים בשנים הקרובות. על כך אפילו במצרים מתקשים לענות באופן חד משמעי, כיוון שהדבר תלוי בתגליות חדשות. במצרים, בניגוד לישראל, יש לא מעט חברות ענק בינלאומיות שפועלות גם ברגעים אלה בסריקה ובחקירת קרקעית הים המצרית בניסיון למצוא שדות גז חדשים. למרות שהחוזה הנוכחי מול מצרים כבר חתום, ועל פיו מצרים מחויבת לרכוש את רוב הגז, ייתכן שהוא מכיל סעיפים גם למקרה שבמצרים יהיו עודפי גז משלה. 

תנאי אחד החוזה בטוח כולל - אופן הובלת הגז. היום נחתם הסכם לקניית צינור ההובלה, שהוא אחד התנאים המתלים, אך בהודעת החברה לבורסה נכתב כי "המועד האחרון לקיום התנאים המתלים ולהשלמת העסקה הוא 30.06.2019". כלומר, בפועל ההסכם עדיין לא סגור סופית.