ראש ממשלת יפן הבטיח אומה של נשים ומינה קבינט גברי לגמרי

"ביפן, חברה שבה רק החלה העצמת הנשים, אני מאמין שאנחנו מטפחים יותר ויותר נשים שיכולות להיכנס לממשלה", אמר שינזו אבה, שמינה אתמול ממשלה חדשה שבה מכהנת אישה אחת בלבד

ממשלת יפן החדשה, אוקטובר 2018 / צילום: רויטרס
ממשלת יפן החדשה, אוקטובר 2018 / צילום: רויטרס

ראש ממשלת יפן שינזו אבה, שאמר כי ברצונו ליצור אומה שבה יצטיינו הנשים, מינה אתמול (ג') ממשלה חדשה שבה מכהנת אישה אחת בלבד. מאז כניסתו לתפקיד ב-2012 כיהנו חמש נשים בלבד בממשלותיו של אבה, שמונות בדרך כלל 19-20 שרים, כולל אבה עצמו. האישה היחידה בממשלה החדשה בת 20 השרים היא סצוקי קטיאמה בת ה-59, שתחומי אחריותה כוללים קידום שוויון מגדרי.

"ביפן, חברה שבה רק החלה העצמת הנשים, אני מאמין שאנחנו מטפחים יותר ויותר נשים שיכולות להיכנס לממשלה", אמר אבה במסיבת עיתונאים בתשובה לשאלה על מספר הנשים הנמוך.

הוא הוסיף שקטיאמה, לשעבר פקידה במשרד האוצר, "אינה רק מומחית למדיניות אלא גם מהירה לפעול ויש לה אומץ על-אנושי. יש לה נוכחות של שניים-שלושה אנשים, ואני מעריך שהיא תניף גבוה את דגל העצמת הנשים".

נוכחותן של נשים בצמרת הפוליטית והעסקית של יפן ממשיכה להיות נדירה. אבה נוהג לומר שקידום הנשים הוא קריטי לצמיחה הכלכלית.

ניאקו נקביאשי, פרופסור באוניברסיטת ווסדה ולשעבר חברת פרלמנט, אמרה שאבה רצה להרכיב ממשלה מנאמניו הוותיקים לקראת שנותיו האחרונות בתפקיד לאחר שנבחר מחדש בספטמבר כמנהיג המפלגה השלטת.

"לא נשארו הרבה נשים" שעונות על תיאור זה, אמרה נקביאשי. אבה ,מאוד זהיר בכל הנוגע לאידיאולוגיה ולנאמנות".

קטיאמה היא שמרנית שתומכת במאמציו של אבה לתקן את החוקה היפנית ולהבהיר את חוקיות הצבא היפני. חוץ מקטיאמה, מרבית המצטרפים החדשים לממשלה הם גברים בשנות השישים שקיבלו המלצות ממנהיגי סיעות המפלגה השלטת התומכת באבה, שכולם גברים.

שתי הנשים בממשלתו הקודמת של אבה איבדו את תפקידיהן בחילופי הגברי. אחת מהן, סייקו נודה, שכיהנה כשרת הפנים והתקשורת, אמרה שהבטחותיו של אבה לקדם נשים סייעו למפלגה הליברל דמוקרטית השלטת לשוב לשלטון לפני שש שנים. "מספר השרות ממשיך לרדת, ולכן אני מודאגת", אמרה נודה.

מאגר המועמדות קטן. בבית התחתון של הפרלמנט הנשים הן 10% מהמחוקקים, וזה מציב את יפן במקום ה-161 ברשימה של 193 מדינות, לדברי האיגוד הבין-פרלמנטרי. בארה"ב הנשים הן 20% מחברי הקונגרס.

"אם הם רוצים רק להגדיל את מספר השרות, יכולה הממשלה לגייס מישהי מהמגזר הפרטי. אבל אם הם רוצים לקדם יותר נשים מבפנים, יש להם מערכת של הענקת חסות" שמכינה מחוקקות לתפקידים בממשלה, אמרה אקיקו קוג'ימה מ'מכון המחקר של יפן' ששייך לסומיטומו מיצואי פייננשל גרופ.