הצפי לממונה מהשוק הוסיף 550 מ' ש' לשווי קבוצות הביטוח

במהלך חופשת החג נחשף כי הוועדה לאיתור הממונה על רשות שוק ההון ממליצה לשר האוצר על שני מועמדים שאינם רגולטורים: ד"ר משה ברקת ובני שיזף • בשוק צופים כי המדיניות הקשוחה של הממונה הקודמת תשתנה, והדבר הוביל לעליות של 2% ומעלה במניות קבוצות הביטוח הגדולות

נראה שהמשקיעים בבורסה מחכים בציפייה חיובית לחילופי הגברי הקרבים בצמרת רשות שוק ההון. הפרסומים שלפיהם בראש רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון תעמוד ככל הנראה דמות בעלת ניסיון כמפוקח, היטיבו אתמול עם מניות קבוצות הביטוח המסורתיות הגדולות. הרשות, נזכיר, מפקחת על הגופים המוסדיים בישראל, הלוא הם חברות הביטוח, חברות ניהול קרנות הפנסיה וחברות ניהול קופות הגמל וקרנות ההשתלמות.

העליות האמורות נרשמו על רקע החדשות, והוסיפו אתמול לשווי של שש קבוצות הביטוח המסורתיות הציבוריות שנסחרות בבורסה - ביום מסחר אחד בלבד - כמעט 560 מיליון שקל, ומניותיהן עלו בשיעור ניכר יותר ממה שרשמו המדדים הרלוונטיים בבורסה. 

המגמה אמנם לא נמשכה אל תוך יום המסחר הנוכחי, אולם מבדיקת נתוני המסחר אתמול עולה, כי כל חמש קבוצות הביטוח המסורתיות הגדולות: הראל , הפניקס , מגדל , כלל ביטוח  ומנורה מבטחים , טיפסו בכ-2% ומעלה, וגם איילון  הקטנה עלתה בכ-1.2%. זאת לעומת עליות של 1.7% במדד הביטוח פלוס , שכולל גם חברות פיננסיות מתחומים שאינם ביטוח, ועליות של קצת פחות מ-0.5% במדדים המובילים - ת"א-35  ות"א-125 .

שוק ההון מצפה לברקת
 שוק ההון מצפה לברקת

כחלון יקל על השוק?

מהיכן הגיעה העלייה הזו? המסחר בבורסה אתמול התנהל על רקע הפרסום שלפיו הממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון הבא יהיה, קרוב לוודאי, מנהל בכיר מהסקטור העסקי, ללא עבר ברשות שוק ההון או בגוף שקדם לה, אגף שוק ההון באוצר. מסקנה זו התבררה אגב הדיווחים שבאיחור לא אופנתי צפויה הוועדה לאיתור הממונה על רשות שוק ההון, שבראשות מנכ"ל האוצר שי באב"ד, להמליץ בטווח המיידי לשר האוצר משה כחלון על שני מועמדים מרכזיים לתפקיד. מדובר בד"ר משה ברקת, לשעבר יו"ר הפניקס ובכיר בקבוצת דלק של יצחק תשובה - וכיום יועץ מוכר ומוערך, ובעבר גם בכיר ברשות ניירות ערך, ובני שיזף, שלאחרונה נודע כי יפרוש בקרוב מתפקידו כמשנה למנכ"ל הפניקס.

הסמכות לקביעת זהות הממונה על רשות שוק ההון נמצאת בידי שר האוצר כחלון, שכבר בשלהי 2017 בחר לתפקיד הממונה על רשות ניירות ערך מנהלת מוכרת משוק ההון, ולא רגולטורית מהרשות עצמה, שמאמינה ב"לתת לשוק לפעול".

לא רק זאת, בוועדה לבחירת הממונה על רשות שוק ההון חבר גם פרופ' שמואל האוזר, לשעבר יו"ר רשות ני"ע, שהוביל, בין היתר, מהלכי דה-רגולציה. אגב, להערכת גורמים בשוק הסיכויים לזכייה במינוי הנחשק נוטים לטובת ברקת, שהוועדה פנתה אליו מיוזמתה.

בכל אופן, מי שייבחר יחליף בתפקיד את דורית סלינגר, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שעזבה את תפקידה בסוף אוגוסט האחרון בתום כהונה שהחלה בתחילת ספטמבר 2013. סלינגר נחשבה על-ידי כולם למפקחת עם תפיסת עולם ברורה, שבהיבטים רבים ומרכזיים בה ראתה לנגד עיניה את טובת הצרכן, ושעל פיה היא פעלה לא אחת באגרסיביות.תפיסות אלו הקשו במיוחד על חברות הביטוח המסורתיות הציבוריות - כלומר, חברות הביטוח שפועלות באמצעות סוכני ביטוח.

אחד התחומים שבהם היא השפיעה הכי הרבה היה תחום החיסכון הפנסיוני, או בשמו האחר - החיסכון לטווח ארוך. במהלך חמש שנות כהונתה הובילה סלינגר, יחד עם צמרת משרד האוצר, את רפורמת הפנסיה ברירת מחדל, תוך שסימנה לעצמה ולשוק שעליו היא מפקחת מטרת-על של הורדת דמי הניהול. זאת, תוך שהיא מגלה העדפה ברורה לבתי ההשקעות, ורואה לעצמה יעד בהחלשת מעמדן של הראל, הפניקס, מגדל, כלל ביטוח ומנורה מבטחים, בתחום זה. מהלכים אלה לא היו יוצאי דופן. למעשה הם היו חלק משורת מהלכים משמעותיים יותר ופחות שהובילו היא ואנשיה לטובת התחרות והצרכן כאן והיום.

לצד הרפורמות שהובילה בפנסיה, שכללו גם איחוד חשבונות (מה שגם לחץ מטה את דמי הניהול שגובים הגופים הללו מהלקוחות שלהם), הובילה סלינגר, בין היתר, רפורמות להגברת התחרות והשירות ללקוחות (לרוב על חשבון הרווחים של חברות הביטוח). הדבר חל בתחומי ביטוחי הרכב, ביטוחי הדירה וגם ביטוחי הבריאות והתאונות האישיות, שהפכו למנוע צמיחה מרכזי עבור קבוצות הביטוח הגדולות. סלינגר גם סימנה שינוי במעמד ובתפקיד מנוע המכירות העיקרי של קבוצות הביטוח המסורתיות - סוכני הביטוח.

למעשה, צעדים אלה, יחד עם חסימת כמה מהלכים למכירת שתי קבוצות הביטוח שעל המדף (הפניקס וכלל ביטוח), הכבידו בעיקר על חמש קבוצות הביטוח המסורתיות הגדולות שפעילות בכל תחומי הביטוח. נוסף על כך היא הבהירה לא אחת שהיא בעד קידום מהלכים וחברות שישנו את השוק הנוכחי, למשל באמצעות השקת חברות ביטוח דיגיטליות חדשות.

הסנטימנט של המשקיעים ישתנה?

כל זה מלמד, בהכללה גסה, שהכהונה של סלינגר היטיבה בעיקר עם מי שאינו מוטה לביטוח פנסיוני, וחמש הקבוצות הגדולות סבלו לא אחת מהכבדה מהרגולציה - מי יותר ומי פחות. אתמול, כאמור, נראה היה שחלק מההכבדה הזו אולי נעלם.

מדוע? במהלך חופשת החג נחשף באתר "גלובס", כי לא רק שצמרת האוצר מעדיפה למנות ממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון שלא יהיה המשך ישיר לסלינגר ולתפיסותיה, אלא שמדובר קרוב לוודאי על מינוי מישהו שבא מהשוק, "שמכיר ויודע" את השלכות הרגולציה ושחושב "עסקית-שוקית". שני המועמדים הבולטים שנותרו ככל הידוע על סדר היום הם ד"ר משה ברקת, לשעבר יו"ר הפניקס ובכיר בקבוצת דלק וגם בכיר ברשות ני"ע, ובני שיזף, משנה למנכ"ל בהפניקס וקודם לכן מבנק הפועלים.

יחד עם זאת, עדיין מוקדם לקבוע מסמרות - טרם נבחר הממונה ובכלל לא ידוע ה"אני-מאמין" של מי שייבחר לתפקיד החשוב, הגם שלפי הערכות שני המועמדים הבולטים כן מאמינים בשינוי דגשים ברגולציה, עם יותר חופש לשווקים המפוקחים ופחות יצירת לחצים להוזלת מחירים "כאן ועכשיו".

ואולם, החדשות ששוק הביטוח ושהמשקיעים בשוק ההון סחרו לפיהן אתמול במניות הביטוח היו כאלה שמעידות על אפשרות לתפיסה חדשה, שלפיה מה שהיה בחמש השנים האחרונות ברשות שוק ההון לא יהיה בחמש הבאות.

כך או כך, נראה שהדבר עשוי ללמד על שינוי בסנטימנט של המשקיעים - או במוכנות לשינוי שכזה - על רקע השינוי הצפוי בקרוב בתפיסות הרגולציה על הביטוח, הפנסיה והגמל.