"עמותות שילמו עבור יח“צ לקירשנבאום. לא נכנסתי לקרביים"

רונן צור מסר עדות על כך שסגנית שר הפנים לשעבר מטעם ישראל ביתנו ועוזרה, דאוד גודובסקי, הגיעו לסיכום עם עמותות כי הן ישלמו את שכרו עבור ייעוץ שנתן לקירשנבאום לקידום פרויקט • לדבריו, "מבחינתנו פאינה וצוותה הם הלידרים של הפרויקט. זה לא עניינו אם העמותות ששילמו לנו הוקמו ע"י פאינה. ככה הגדירו לנו"

רונן צור / צילום:  שלומי יוסף
רונן צור / צילום: שלומי יוסף

רונן צור, אחד מיועצי התקשורת המוכרים בארץ, העיד היום (ד') בפעם השנייה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בפרשת השחיתות המכונה "פרשת ישראל ביתנו", שבמסגרתה מואשמת סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, בשורת עבירות שוחד ושחיתות. צור חזר על עדותו, שלפיה קירשנבאום עמדה מאחורי הפרויקט שלשמו נשכרו שירותי הייעוץ של משרדו, הגם שהתשלום עבורו לא הגיע ממנה אלא מעמותת שונות, בהן עמותת "איילים". 

במסגרת פרשת ישראל ביתנו מואשמת קירשנבאום בקבלת שוחד בתמורה לחלוקת תקציבים ממשלתיים-קואליציוניים של מפלגתה, ישראל ביתנו, בסיועו הצמוד של יד-ימינה לשעבר, דוד גודובסקי, ששימש כמנהל אגף הארגון של המפלגה ביתנו והיה הנאשם המרכזי לצד קירשנבאום בפרשה (לפני כחצי שנה הודה גודובסקי והורשע, על-פי הודאתו, במסגרת הסדר טיעון, בשורת עבירות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד והלבנת הון; ונידון ל-7 שנות מאסר. מדובר היה בהסדר טיעון שישי שנחתם עם נאשמים בפרשה).

לפי האישום, קירשנבאום ביקשה וקיבלה במישרין ובאמצעות מקורבים לה ובני משפחתה שוחד בדמות כספים, מימון חופשות, מכשירי אלקטרוניקה וטובות הנאה נוספות. זאת, בתמורה לכך שהקצתה מיליוני שקלים מהכספים הקואליציוניים של ישראל ביתנו לגופים שונים, בהם עמותות ורשויות מקומיות. לפי האישום, תשלום השוחד לקירשנבאום נעשה על-ידי הגופים שאליהם הועברו הכספים הקואליציוניים, באמצעות העברת "נתח" מאותם כספים שהתקבלו אצלם. 

עדותו של צור עסקה באירועים שהתרחשו סביב עמותת "איילים", ובאחת מ"הדרכים היצירתיות" לכאורה שבהן נקטה קירשנבאום על-מנת לקבל בחזרה נתח מאותם כספים קואליציוניים שדאגה להקצות לגופים שונים. לטענת המדינה, קירשנבאום וגודובסקי הגיעו ב-2014 לסיכום מושחת עם עמותת "איילים", שלפיו בתמורה לכך שהפוליטקאית הבכירה לשעבר תעביר ל"איילים" כספים ממשלתיים של מפלגת ישראל ביתנו, תשלם העמותה עבור שירותי יחסי הציבור שסיפק משרדו של צור לפוליטיקאית הבכירה. זאת, כך שייראה כאילו שירות יחסי הציבור ניתנו ל"איילים", למרות שבפועל הם ניתנו לקירשנבאום.

הפרקליטות טוענת, אם כן, כי התשלום עבור שירותי יחסי הציבור של משרד צור לקירשנבאום בוצע על-ידי עמותת "איילים" (באמצעות עמותת "רוח חדשה", שהייתה שותפה לפרויקטים שקידמה "איילים"). לפי הנטען, בתמורה לכך העבירה קירשנבאום ל"איילים" תקציבים ממשלתיים-קואליציוניים שקיבלה מפלגתה. יודגש כי צור ואנשי משרדו הם עדים בלבד בפרשה, ואין כל חשד למעורבות שלהם במעשים הפליליים לכאורה.

הסכם ללא חתימת קירשנבאום

לפי עדותו של צור, במסגרת פגישה בהשתתפות קירשנבאום, גודובסקי ונציגי העמותות שהיו מעורבות בפרשה, הובהר כי העמותות משלמות את השכר בעבור הייעוץ שהוא יעניק עבור עניינים שהיה חשוב לקירשנבאום לקדם. "מבחינתנו הבהירו לנו שמי שחותם אלה העמותות. מבחינתנו זה בסדר גמור", אמר.

לשאלת התובע, איך זה מתחבר לכך שהשירות ניתן למעשה לסגנית השר, וכל הפרויקט שבמסגרתו נשכרו שירותים היה יוזמה של קירשנבאום, והאם הוא לא תהה על כך - השיב צור: "מבחינתנו פאינה וצוותה הם הלידרים של הפרויקט. זה לא עניינו אם אלה עמותות שהוקמו על-ידי פאינה. אנחנו לא יחידה חקירתית".

צור סיפר כי עד העבודה המשותפת עם סגנית השר לשעבר, הייתה לו היכרות שטחית עם קירשנבאום, וכי הם היו נפגשים מדי פעם לקפה. זאת, לדבריו, עד שעובד יחזקאל, יועץ תקשורת נוסף שעבד עם קירשנבאום, שכיהן בעברו כמזכיר ממשלת אולמרט, פנה אליו ואמר לו כי קירשנבאום רוצה לקדם עניינים שונים, וכי הוא המליץ לה בחום לעבוד עם צור.

המלצתו של יחזקאל הובילה לפגישה בין צור לקירשנבאום, שבה פרשה סגנית השר דאז את האג'נדות שאותן היא רוצה לקדם, ובהן, על-פי עדותו של צור, "העניין של מניעת ירידה מן הארץ, יוקר מחיה ומעורבות במחאה החברתית". הפגישה הזאת הולידה הסכם לשכירת שירותיו של צור, שקירשנבאום אינה חתומה עליו. בהקשר זה שאל התובע, עו"ד מאור אבן-חן מפרקליטות המדינה, מדוע בהסכם שנחתם להענקת השירותים לקירשנבאום, לא צוינו כלל קירשנבאום וצוותה - וצור השיב: "ככה הגדירו לנו. עמותת 'הרוח החדשה' נושאת בעיגון של התשלומים של הגופים האחרים, וקירנשבאום וצוותה מוגדרים כמי שמובילים את הפן הפרמלמנטרי".

"לא נכנסים לקרביים"

השופט ירון לוי התעכב על נקודה זו ותהה: "אז אני יכול לבוא אליך ולבקש שתעבוד עבורי, אבל שהתובע ישלם?", וצור השיב: "אם אתה מגדיר שיש לך חוזה עם התובע, ואתם החלטתם שהוא נושא את התשלומים, אני לא נכנס למערכת היחסים ביניכם". עוד הוסיף צור כי באותו שלב הוא וצוות משרדו "לא בודקים ולא נכנסים לקרביים של העניין כדי לבחון האם זה הסדר בעייתי או לא".

השופט הקשה שוב ותהה "אם מישהו רוצה לשלם לעובד ציבור, זה לא מדליק לך נורות אדומות?", וצור השיב "לא תופסים את זה ככה, אלא כשיתוף פעולה בין נבחר ציבור לארגונים חוץ-פרלמנטריים שאנו מכירים".

בהמשך חקר בא-כוחה של קירשנבאום, עו"ד גיורא אדרת, את צור בחקירה נגדית ושאל אותו מדוע בעדותו במשטרה אמר שמבחינתו הלקוח, שקיבל את השירות, היו העמותות, וקירשנבאום נהנתה מזה בצד הפרלמנטרי, השיב צור כי בזמנו הוא לא עשה את ההבחנה בין קירשנבאום לעמותות.

עו"ד אדרת הוסיף ושאל: "לאורך כל הפעילות, מאז שיחזקאל (עובד יחזקאל) מפנה אליכם את הפעילות - תאשר לי שמבחינתך איך שאתה הבנת מהפגישות - מדובר בפרויקט משותף לעמותות ולקירשנבאום ושמי שמוביל זו קירשנבאום, ומי שממן אלה העמותות?", וצור אישר והעיד: "כן, זו מתכונת העבודה". 

קירשנבאום נותרה במערכה כמעט לבדה

אין זו הפעם הראשונה שצור מעיד בנוגע לפרשה, ולמעשה עדותו היום הייתה חזרה על עדות שמסר בינואר השנה (יחד עם מנכ"ל משרדו, אמיר נאמי, ומנהל תיקי לקוחות במשרד, ניסן זאבי) במסגרת המשפט המקביל שהתנהל בפרשת ישראל ביתנו ועסק ב"נותני השוחד" לקירשנבאום - ראשי "עמותת איילים" ועמותות נוספות. כבר אז העיד צור כי אמנם השירות שניתן על-ידי משרדו ניתן לעמותות "איילים" ו"רוח חדשה" ולקירשנבאום בצוותא, ואולם הודה כי מי שהובילה את הפרויקטים לגביהם ניתן השירות לכאורה הייתה קירשנבאום, וכי מולה גם התבצעה מרבית העבודה "בשוטף".

נאמי, שמסר אף הוא כאמור עדות, העיד כי היה לו ברור ששירותי יחסי הציבור ניתנים לקירשנבאום.

באפריל השנה חתמו מי שנחשדו כנותני השוחד בעניינה של עמותת "אייילים" על הסדר טיעון, במסגרתו הודה מתן דהן, ממייסדי העמותה, במתן שוחד לקירשנבאום ומקורביה, ונגזר עליו עונש של 6 חודשי עבודות שירות. בכך הצטרפו מייסדי עמותת "איילים" ומי שתיווך בינם לבין קירשנבאום ואנשי ישראל ביתנו לשורה ארוכה של חשודים בפרשה שהגיעו גם הם להסדר טיעון עם פרקליטות המדינה, ובראשם דוד גודובסקי, ששימש כיד-ימינה של קירשנבאום, אשר עליו נגזר כאמור עונש של 7 שנות מאסר (ועל כך תלוי ועומד ערעורו לעליון).

נכון להיום, קירשנבאום נותרה כמעט לבדה במערכה המשפטית בפרשה. 

*** גילוי נאות: פאינה קירשנבאום לא הורשעה בכל עבירה במסגרת פרשת ישראל ביתנו. המשפט הפלילי מצוי בשלב ההוכחות, ובמסגרת זו נשמעים עדי התביעה תוך ניסיון של המדינה לבסס את האישומים. בשלב הבא תינתן לקירשנבאום האפשרות להציג את עדי ההגנה ואת טענותיה. במהלך המשפט טוענת קירשנבאום לחפותה, וכל עוד היא לא הורשעה, היא זכאית ליהנות מחזקת החפות.