איביי מאשימה: אמזון מנסה לגנוב מאיתנו מוכרים

ענקית המסחר המקוון טוענת כי כ-50 מנציגי אמזון שלחו מעל לאלף הודעות דרך הפלטפורמה של איביי ובהן הציעו למוכרים לעבור למתחרה

חבילות של eBay / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
חבילות של eBay / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת איביי טוענת כי נציגי מכירות של אמזון "צדים" מוכרים דרך פלטפורמת ההודעות של איביי. 

איביי שלחה לאמזון מכתב הפסקת פעילות לצמיתות, שבו דרשה כי תפסיק לגייס לכאורה מוכרים חדשים דרך הפלטפורמה שלה. לטענת איביי, כ-50 נציגים של אמזון ברחבי העולם שלחו מעל לאלף הודעות דרך הפלטפורמה של איביי, כך לפי המכתב שהגיע לידי "וול סטריט ג'ורנל" ולפי אדם שמקורב לחקירה.  

איביי חקרה את העניין לאחר שמוכר התריע בפני החברה לפני כ-10 ימים כי מישהו פנה אליו דרך מערכת ההודעות של איביי וניסה לשכנע אותו לעבור לאמזון. 

במכתב, איביי טוענת כי אמזון הפרה את החוק של קליפורניה נגד מרמה ברשת, שנחקק נגד פשעי סייבר, בנוסף להסכם המשתמשים שלה. "אנחנו יכולים לאשר כי חשפנו מזמה בלתי חוקית ומטרידה מצידה של אמזון, שמנסה לשדל מוכרים של איביי לעבור לפלטפורמה של אמזון", מסר דובר של איביי. "אנחנו דרשנו שאמזון תפסיק את הפעילות הלא חוקית ותיקח את הצעדים הדרושים כדי להגן על איביי". 

דובר אמזון מסר כי החברה בוחנת את האשמות. 

מערכת ההודעות של איביי מאפשרת למוכרים לתקשר עם החברה, אחד עם השני ועם לקוחות, וכדי להשתמש בה חייבים לפתוח חשבון באתר. הסכם המשתמשים של איביי אוסר באופן מפורש להשתמש במערכת ההודעות כדי לקדם מכירות מחוץ לפלטפורמה של איביי. החברה ציינה כי נציגי השירות של אמזון כתבו את שם החברה בדרכים יצירתיות (a-m-a-z-o-n או A.M.Z.N למשל), כדי שמערכת החברה לא תנטר את ההודעה. 

איביי ואמזון נמצאות בתחרות כבר תקופה ארוכה, בין היתר מאחר ששתי החברות תלויות מאוד במוכרים עצמאיים שמשתמשים באתרים כפלטפורמה למכירת מוצרים. איביי היא רק פלטפורמה למוכרים עצמאיים ואינה מוכרת מוצרים של עצמה, בעוד שלאמזון יש גם זרוע קמעונאות שבשליטתה. בשנים האחרונות הגדילה אמזון את התלות שלה במוכרים עצמאיים, כי מדובר בעסקאות רווחיות יותר. לרוב אמזון לוקחת נתח של 15% מכל מכירה, ובנוסף היא נהנית גם מאגרות על פרסום, אחסון מוצרים במחסן שלה וכדומה.

מוכרים רבים מציעים את הסחורה שלהם בשתי הפלטפורמות, אך יש כאלה שמעדיפים להתמקד רק באחת.