גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבאנקרים: סוסי העבודה שמובילים את טבלת מכירות הרכב

לאקזוטיקה ולטכנולוגיה יש ערך לבניית התדמית, אבל האמת היא שאין קשר ממשי בין הדגמים שבולטים במאפיינים הללו לבין העולם האמיתי של מכירות הרכב בישראל

חובבי רכב נוטים לרוב למקד את תשומת הלב במכוניות, שמייצגות מנקודת מבטם את ההישגים המרשימים והמתקדמים ביותר בעולם הרכב: עיצובים יצירתיים, טכנולוגיות אקזוטיות, ביצועים מרגשים, התנהגות כביש מעוררת השראה וכדומה. בפועל, מאסת המכירות בעולם, ובוודאי בישראל, מתמקדת בדגמים שמציעים תועלות מאד מעשיות ולא נוצצות: מרחב שימושי, אבזור/תמורה לכסף, וכמובן אמינות ושמירת ערך. ב-2019 יקבל הפלח הגדול הזה כמה תוספות, שעשויות להפוך ל"שוברות הקופות" החדשות. הנה מדגם.

סוזוקי ויטארה 2019: תוספת ביצועים

בישראל קיים פלח גדול ויציב של לקוחות שרוכשים רכב כדי "לסובב את המפתח ולנסוע". כלומר מסתפקים באמינות ושמירת ערך. הוויטארה הנוכחית היא נציגה בולטת בפלח הזה. יש לה בסיס גלגלים קצר יותר משל רוב מכוניות הסופר-מיני בימינו, דיפוני פלסטיק קשיחים, מנוע 1.6 דל הספק ועתיק יומין והעדר מוחלט של מערכות סיוע אקטיביות לנהיגה. למרות זאת, היא עדיין רושמת מכירות יציבות ומכובדות בהחלט בישראל בזכות אפס תקלות. נסו למצוא מכונית כזו בת שנתיים-שלוש בפחות ממחיר המחירון, ותבינו מה בונה את הפלח.

הוויטארה המחודשת צפויה להיכנס ללא קושי לנעלי המכירות הגדולות של הדגם היוצא בישראל. הממדים החיצוניים והפנימיים שלה פחות או יותר זהים, אבל המנוע הנושן הוחלף במנוע ה-1.4 ליטר טורבו המודרני של ה"קרוסאובר" עם 140 כ"ס ו-22 קג"מ. התוצאה היא שיפור משמעותי בביצועים - זינוק מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.6 שניות - לצד שיפור בתצרוכת הדלק. הוסיפו לכך שדירוג חיוני של תא הנוסעים, ערכה עדכנית ומקיפה של עזרי סיוע אקטיביים לנהיגה, גריל "שיניים" חדש ונוצץ - שאהוב על הפנסיונרים בישראל - ועם קצת מזל, גם עידון של המתלים הקשוחים, וקיבלתם תמריץ מכירות רציני בישראל. במיוחד אם מדיניות התמחור הידידותית של המותג לא תשתנה.

סיאט "טאראקו": מרחיבה את גזרת המותג

חלוקת הטריטוריה המסורתית בין סקודה לסיאט, שתי החברות-הבנות של קונצרן פולקסווגן, הייתה עד כה די ברורה: סקודה פונה לקהל "סולידי" של משפחות וציי רכב; סיאט פונה לקהל צעיר יותר, ששוחר מראה אופנתי וביצועים. הגבולות הללו התחילו להיטשטש עם הצגת האחיות "אטקה" ו"קארוק", וב-2019 עתידה סיאט לבצע חדירה בוטה לטריטוריה של המותג סקודה, ואולי גם של פולקסווגן, עם ה"טאראקו" החדש.

הרכב ניצב על הפטלורמה של סקודה קודיאק, אך בפועל זהו ה-SUV המשפחתי-עממי הגדול ביותר של קבוצת פולקסווגן כיום, בזכות אורך של 4.75 מ', גובה נכבד, בסיס גלגלים מאסיבי ונפח מטען של כ-700 ליטר בגרסה בעלת שבעה מושבים. הוסיפו לכך הנעה כפולה ורמת גימור גבוהה בגרסאות העילית, וקיבלתם תחרות פוטנציאלית אפילו לפולקסווגן טוארג - אבל בחצי המחיר.

אבל קלף המכירות הרציני, שעשוי להפוך את הדגם הזה לבלוקבאסטר מקומי, מסתתר דווקא בשורת המנועים. בשלב הראשון מוצע הרכב עם מנועי הבנזין והדיזל המוכרים של הקבוצה בהספקים של 190-150 כ"ס ובראשם מנוע ה-2 ליטרים טורבו-בנזין עם 190 כ"ס. אבל שורה קטנה בחומר העיתונות טוענת כי בהמשך, הרכב יופיע "עם מערכת הנעה אלטרנטיבית". כלומר היברידית או פלאג אין.

אז מה היה לנו שם? רכב פנאי עם מרחב ענק למשפחות מורחבות, עיצוב אופנתי ונמרץ של סיאט, שפע של מערכות בטיחות סמי אוטונומיות מתקדמות, מנועים חזקים, הנדסה גרמנית, התמחור האגרסיבי ביותר מבין מותגי הקבוצה, ולבסוף גם אופציה להטבת מס ירוקה. זה החומר שלהיטים עשויים ממנו.

קאדילק XT4: תחרות להגמוניה הגרמנית

קאדילק רשמה בשנים האחרונות קאמבק שיווקי מכובד בישראל, לא מעט בזכות דגם ה-XT5 הגדול, שהצליח לכרסם בשוק בנתח העסיסי של אאודי Q5, ב.מ.וו X3 ושות'. החל מהשנה הבאה היא תנסה לעשות זאת גם בפלח הקומפקט פרמיום SUV, שנשלט על-ידי שלישיית הפרמיום הגרמנית ועל-ידי לקסוס.

ה-XT4 יציע את נוסחת המכירות האמריקאית המוכרת, שעובדת היטב בישראל: יותר ממדים, יותר אבזור ויותר ביצועים מהמתחרים, שמוצעים באותה רמת מחיר. הכלי נמתח לאורך 4.6 מ' ולרוחב מרשים של 1.88 מ' וניצב על בסיס גלגלים מכובד של 2.78 מ'. יש לו מנוע 2 ליטרים חדש, שאמור להיות לינארי הרבה יותר מקודמו הוותיק, עם 237 כ"ס ו-35 קג"מ, והכוח עובר לגלגלים דרך תיבה אוטומטית מתקדמת בת 9 מהירויות.

ג'נרל מוטורס מתכוונת גם ליישר קו עם הגרמניות בכל הנוגע לאבזור בטיחותי מתקדם, שיכלול בלימה אוטונומית, בקרת שיוט מתקדמת ועוד שלל גאדג'טים, כולל הכנה לאימוץ עתידי של מערכת הניהוג האוטונומית של החברה.

מה שיקבע האם ה-XT4 אכן תהפוך ל"בלוקבאסטר" מקומי הוא המחיר. בארצות הברית המחיר המומלץ שלה לצרכן מתחיל בכ-35 אלף דולר, כמעט 30% פחות ממחיר גרסת הבסיס של ה-XT5. אם היחס הזה יישמר כאן, בסיוע שער דולר נמוך, אפשר לצפות למחיר בסיס של 250-230 אלף שקל, שיעורר את השוק הרדום והגדול של חסידי האמריקאיות בישראל.

טויוטה קורולה 2019: תשובה לאיוניק

טויוטה נחה במשך שנים רבות על זרי הדפנה של הטכנולוגיה ההיברידית ונהנתה מבלעדיות ודומיננטיות בפלח ציי הרכב "הירוקים". בכל הנוגע להנדסה, ביצועים ותמחור של כלי הרכב ההיברידיים, הביטחון העצמי הזה הביא לגישה בנוסח "זה מה יש, תמשיכו לקנות". אבל כניסת האיוניק והנירו ההיברידיות של קונצרן יונדאי מוטורס, שהציגו ביצועים נמרצים, ממדים נדיבים, מפרטים מתוחכמים ותמחור אגרסיבי מאד, העניקה לחברה היפנית "ניעור" רציני. את תוצאות התחרות נוכל לראות כבר בשנה הבאה בדור החדש של הקורולה, שגרסת הסטיישן שלו נחשפת בימים אלה.

אחד השינויים המרכזיים הוא שינוי השם: טויוטה נוטשת את השם "אוריס" להאצ'בק ולסטיישן ומצמידה לכל הסדרה את השם "קורולה" - אותו "אס שיווקי" מיתולוגי, שקיים כבר עשרות שנים ומוכר בכל העולם. הקורולה האצ'בק וסטיישן החדשות ניצבות על הפלטפורמה הגלובלית החדשה של טויוטה, נהנות מבסיס גלגלים מורחב משמעותית ומציעות הרבה יותר מרווח פנים. מנוע ה-1.6 ליטר בנזין הוותיק נעלם מהמפרט הרשמי (ייתכן שהוא ימשיך להיות בהיצע עבור שווקים מסוימים) ובמקומו מוצע כעת מנוע 1.2 ליטר טורבו בנזין כמו בג'יפון CH-R, לצד שני מנועים היברידיים - ה-1.8 ליטר הקיים, עם 122 כ"ס, וגם מנוע 2 ליטרים חדש היברידי לגמרי, שמתוכנן לתת מענה לאיוניק עם לא פחות מ-180 כ"ס וביצועים נמרצים. כל זה ארוז בעיצוב חוץ ופנים חדש ומלוטש ומגובה בשלל מערכות בטיחות מדור אחרון.

הקורולה סדאן, חביבת הציים והמשפחות בארץ והמכונית הנמכרת ביותר בישראל לשעבר, תופיע בתחילת השנה הבאה ותיהנה מאותם חידושים. אפשר להניח, שהתחרות הקוריאנית תיאלץ את טויוטה לשמור על תמחור דומה מאוד לזה של המכונית היוצאת, למרות השדרוג המהותי.

טוסון/ספורטאג' 2019: בטיחות עדכנית

האחיות-היריבות יונדאי טוסון וקיה ספורטאג' שלטו בשנים האחרונות ללא עוררין בפלח המיד-סייז SUV העממי ולא צריך להתברך בכוחות נבואיים כדי להעריך, שגרסאותיהן המעודכנות ימשיכו לשבור את הקופות. חיצונית, עברו דגמי 2019 המשודרגים מתיחת פנים שגרתית למדי עם פגושים ופנסים חדשים, גלגלים חדשים ועוד כמה תוספות קוסמטיות.

אולם החידושים העיקריים מסתתרים מתחת לכסות הרעננה. תא הנוסעים של השתיים עבר שדרוג משמעותי ומצויד כעת בערכה עדכנית ומודרנית של מערכות סיוע לנהיגה כולל התערבות למניעת סטייה מהמסלול, בקרת שיוט עם יכולת עצור-סע בפקקים, בלימה אוטונומית ועוד. הדיפונים שודרגו וכך גם האבזור בגרסאות הבסיס. באגף ההנעה, המנוע החדש והמתוחכם ביותר במודל 2019 אינו רלוונטי במיוחד לשוק הישראלי. מדובר בטורבו-דיזל חדש, שמציע לראשונה מערכת היברידית "קלה", בעיקר לטובת הפחתת הפליטה, ומשודך לתיבה אוטומטית חדשה לגמרי.

את מנוע ה-1.6 ליטר הנושן והפופולרי (בישראלי) עם 132 כ"ס ניתן למצוא כעת באירופה רק עם תיבה ידנית, אף שלא נפסול את האפשרות של קומבינציה "ישראלית" אוטומטית מיוחדת. כך או כך, המנוע העיקרי של הכלים הללו במדינות מתוקנות יהיה ה-1.6 ליטר טורבו בנזין עם 177 כ"ס, שמשודך לתיבה כפולת מצמדים. בארץ המנוע הזה מניע את הגרסאות הבכירות והיקרות. לא ברור מה תהיה מדיניות המחירים בהמשך.

עוד כתבות

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

שנוי במחלוקת ורחוק מביצוע: מאחורי היוזמה של מירי רגב להביא את אובר

השבוע החלה לקדם שרת התחבורה מירי רגב רפורמה חדשה, במסגרתה חברת אובר תורשה לפעול בישראל ● בינתיים היא בעיקר מקוממת את נהגי המוניות שמאשימים אותה בכלל בסיוע לדרייברים החרדים ● "רגב לא דואגת למצב התחבורה הציבורית אלא מנסה להכשיר בדלת האחורית עבריינים כדי לגרוף הון פוליטי אישי"

ג'רי גרינפילד (מימין) ובן כהן, מייסדי בן אנד ג'ריס / צילום: ap, Eric Kayne

מייסד בן אנד ג'ריס מתפטר: "משתיקים את משימתנו החברתית"

ג'רי גרינפילד, אחד משני המייסדים של מותג הגלידות הפופולרי בן אנד ג'ריס, עוזב את החברה בטענה כי היא איבדה את עצמאותה - ומאשים את חברת האם יוניליוור ב"השתקת משימתה החברתית" ● חלק מהמחלוקות קשורות גם לביקורת על המדיניות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויחסו למלחמה בעזה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

בתום יום תנודתי, בורסת ת"א ננעלה בירידות קלות

ת"א 35 ירד ב-0.1%, מדד הביטוח עלה ב-0.8% ● נתניהו צפוי לקיים הערב מסיבת עיתונאים כלכלית בניסיון להרגיע את הרוחות במשק ● תדיראן זינקה בכ-6% לאחר שהודיעה כי תיכנס לתחום קירור חוות השרתים ● האינפלציה בישראל נכנסה לראשונה מזה שנה לטווח היעד של בנק ישראל ● מחר בארה"ב תתקיים החלטת הריבית שהשוק מחכה לה

אוניברסיטת תל אביב / צילום: Shutterstock

שתי אוניברסיטאות ישראליות בצמרת הדירוג הבינלאומי הנחשב

אוניברסיטת תל אביב נכנסה זו השנה השנייה ברציפות למדד היזמות היוקרתי של PitchBook ומדורגת שוב במקום השביעי בעולם, ובמקום הראשון מחוץ לארה"ב ● הטכניון נכנס לראשונה לעשירייה הפותחת עם יותר מ־1,300 יזמים וגיוסים של כ־43 מיליארד דולר גיוסים ● ישראל היא המדינה היחידה מחוץ לארה"ב עם שני מוסדות בצמרת

המדינה המפתיעה שמתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: האם ישראל תתקוף בכירי חמאס בטורקיה, מצרים פורסת מערכת הגנה סינית בגבול עם ישראל, יפן לא תכיר במדינה פלסטינית, ורשת SBS האוסטרלית מתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון ● כותרות העיתונים בעולם 

פרופסור אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המאבקים בבנק ישראל מחריפים: הנגיד תקף פומבית את הוועד, שלא נותר חייב

לאחר הפרסום בגלובס על המאבק הפנימי בבנק ישראל, העימות עלה מדרגה והפך לפומבי, כאשר הנגיד אמיר ירון התעמת חזיתית עם ועד העובדים החדש ● על רקע המשבר העמוק הכולל עזיבות בכירים ומשבר אמון חסר תקדים, היחסים המתוחים במוסד הגיעו לסף פיצוץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים הערב / צילום: צילום מסך

נתניהו: "הייתה אי-הבנה. כלכלת ישראל מדהימה את העולם"

לאחר שאמר כי ישראל "תצטרך יותר ויותר להסתגל לכלכלה עם סממנים אוטרקיים", הופיע נתניהו במסיבת עיתונאים בעברית ובאנגלית ואמר: "השקל חזק, הבורסה חזקה, ורואים כניסת משקיעים זרים לישראל"● בנוסף הבהיר רה"מ כי דבריו על משק אוטרקי כוונו רק לצורך בעצמאות בסקטור הביטחוני

עבד אל-מלכ אל-חות'י, המנהיג הרוחני של החות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

מסלול הנשק של החות'ים נחשף, והסנקציות עולות מדרגה

בצל הפסקת האש בתימן, הממשל האמריקאי מגביר את הלחץ הכלכלי על ארגון הטרור החות'י באמצעות סנקציות על ספינות, חברות ואנשי מפתח - כמו הקפאת נכסים ואיסור ביצוע עסקאות עימם ● זאת כדי לבלום את הרשת הכלכלית החות'ית לייצור אמל"ח, בין היתר בסיוע חברות שבסיסן בסין

תעשיות ביטחוניות / צילום: אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מצגת ואתרי החברות

אלביט כבר בפנים: הבורסה משיקה מדד חדש

הבורסה משיקה בעוד חודש וחצי שני מדדי מניות חדשים - אחד ייענה לתחום הלוהט בשנה האחרונה של מניות ביטחונית ● המדד השני יהיה מדד ת"א תשתיות, שיכלול חברות שפועלות בתחום התשתיות הלאומיות או הציבוריות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות לקראת החלטת הריבית מחר; טסלה עלתה ב-2.5%, מטא ב-2%

נעילה שלילית באירופה ● אורקל עולה בעקבות ההסכם להפעלת טיקטוק בארה"ב ● TD Cowen הורידה את הדירוג של וורנר ברדרס ל"החזקה" ● ישראליות: סולאראדג', וויקס ובריינסוויי זינקו ● טראמפ תובע את ה"ניו יורק טיימס" בגין לשון הרע; מניית העיתון יורדת ● מחר בארה"ב תתקיים החלטת הריבית, בשוק מצפים להורדה של 0.25% ● המכירות הקמעונאיות בארה"ב עלו ב־0.6% בחודש שעבר לעומת יולי, מעל הצפי

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

בזמן שבאירופה מדברים על אמברגו, בתעשיות הביטחוניות חוששים מתרחיש חמור יותר

כבר שנתיים שבענף התעשיות הביטחוניות מתמודדים עם חוסרים שונים ומשונים, במיוחד בתעשיות הגדולות שמהוות את "אבני הבניין" העיקריות ● אבל חשש מהותי שלהן אינו דווקא מהאמברגו, אלא מתעשיית השבבים

ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים של מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

לאחר שאיבדה 31% משוויה, מאנדיי תרכוש מניות של עצמה ב-870 מיליון דולר

הרכישה נועדה להצביע על אמון הדירקטוריון וההנהלה בכיוון החברה ולאותת לשוק שבחברה מאמינים שמחיר המניה מוערך בחסר ● החברה עורכת היום (ד') מפגש עם משקיעים בניו יורק, בו היא צפויה לספק מידע על החזון לעתיד על רקע ה-AI, על האסטרטגיה ועל יעדיה הפיננסיים

קארן שווק - מייסדת ומנכלית לוסיד פמילי אופיס / צילום: יריב פיין

מנהלת ההשקעות שבטוחה: זה התיק שתישנו איתו בשקט

קארן שווק, מייסדת ומנהלת השקעות ראשית בלוסיד השקעות, חברת פמילי אופיס המנהלת כ־1.5 מיליארד שקל, מעריכה כי העליות בשוקי המניות יימשכו, גם אחרי רצף של שיאים ● מה מדאיג אותה בשוק הישראלי, ואיזה פתרון היא מציעה לריכוזיות הגבוהה במדד S&P 500

אילוסטרציה: Shutterstock

עונשי מאסר ממושכים לאחים שהורשעו בהעלמת הכנסות והלבנת הון במאות מיליונים

עונשי מאסר ממושכים נגזרו על שני אחים שהורשעו בהעלמת הכנסות והלבנת הון במאות מיליונים מספסור כרטיסים לאירועי ספורט ומוזיקה בעולם ● במסגרת הטיעונים לעונש הדגישה הפרקליטות את התחכום, השיטתיות, פרק הזמן הארוך שבו ניתנו דיווחי שקר, ריבוי הגורמים הפיננסיים שנוצלו והנזק המשמעותי לקופת המדינה

מגדל THE PARK / צילום: מתוך ויקיפדיה

בניין PARK כמשל: המעגל השני של גוש דן נאבק למצוא שוכרי משרדים

45 קומות המשרדים שבנו אמות ואלייד יקבלו בקרוב טופס אכלוס, אבל עוד לא דווח שנסגרו חוזי שכירות ● בשוק הנדל"ן המסחרי מצביעים בעיקר על האזור הבעייתי: "לא בני ברק ולא תל אביב"

דן להב (מימין) ועומר נבו, מייסדי Irregular / צילום: בן חכים

הסטארט-אפ הישראלי שמגן על ChatGPT נחשף

חברת הסייבר Irregular מודיעה על גיוס של 80 מיליון דולר בהובלה משותפת של קרן ההון סיכון סקויה, אחת המשקיעות הפעילות בשנים האחרונות בהייטק הישראלי, ושל קרן רד פוינט ● לפי החברה, המערכת מאפשרת לספקיות מודלי השפה להעריך את סיכוני הסייבר במודלים עוד לפני השקתם לתעשייה

מימין: נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ושרת מדיניות החוץ של האיחוד האירופי קאיה קאלאס, בריסל / צילום: ap, Geert Vanden Wijngaert

הסנקציות של האיחוד האירופי: האם זה יקרה ומי עדיין תומך בישראל?

הנציבות האירופית הכריזה על תוכנית חסרת תקדים לסנקציות חריפות על ישראל, וחלק מהצעדים כבר יצאו לדרך ● מה יהיו השלבים הבאים, כמה כסף נפסיד ואילו מדינות מובילות את המהלך? ● שאלות ותשובות

סטארמר מעניק לנשיא טראמפ בבית הלבן את ההזמנה מהמלך צ'ארלס / צילום: ap, Carl Court

גרעין והשקעות במיליארדים: בבריטניה מקווים שביקור טראמפ ימריץ את הכלכלה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יבקר השבוע בבריטניה, וראש הממשלה קיר סטארמר נחוש לנצל הכרזות על השקעות בתחום הבינה מלאכותית והאנרגיה הגרעינית כדי לשפר את התדמית הכלכלית של הממלכה ● למשלחת האמריקאית יצטרפו מנכ"לי החברות OpenAi ואנבידיה

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

תשעה חודשים של ציפייה: האירוע שכל הכלכלה העולמית מחכה לו מגיע

בשוק מעריכים בהסתברות של 96% שהפד יוריד את הריבית הערב ב-0.25% - לראשונה השנה ואחרי חמש החלטות רצופות ללא שינוי ● ב-CNBC סימנו מספר מניות שצפויות להרוויח מהורדת הריבית המסתמנת