העלאת השכר באמזון: דאגה לעובדים או פגיעה במתחרות?

ענקית הקניות המקוונת טלטלה את ענף הקמעונאות כשהודיעה שהיא מתכננת לשלם לעובדיה שכר מינימום של 15 דולר בשעה • המשמעות: הקמעונאיות המסורתיות יתקשו לגייס עובדים, במיוחד לקראת עונת החגים והסיילים

עובד של אמזון / צילום: צילום: רויטרס Kacper Pempel
עובד של אמזון / צילום: צילום: רויטרס Kacper Pempel

אמזון טלטלה את ענף הקמעונאות כשהודיעה השבוע כי היא מתכננת לשלם לעובדיה שכר מינימום של 15 דולר בשעה החל מחודש נובמבר. זו כנראה הוכחה נוספת לכך ששוק העבודה החזק מאלץ את החברות להעלות את שכרם של עובדים בעלי מיומנויות נמוכות, ומפזר את הטבות ההתרחבות הכלכלית הממושכת בקרב שכירים רבים שנותרו עד כה מאחור. ואולם, לא רק מי שהרוויחו מתחת ל-15 דולר ייהנו מהמהלך הזה - החברה ציינה שכל העובדים בשכר שעתי יזכו להעלאת שכר, גם אם הם מרוויחים כבר עכשיו יותר. 

לפי נתוני משרד העבודה של ארה"ב, השכר במספר משרות שדורשות מיומנות נמוכה, ביניהן עובדי מחסן, מוכרים בחנויות ומלצרים במסעדות, עולה השנה במהירות רבה יותר מהשכר השעתי הכולל. הירידה באבטלה מבשרת על מחסור בעובדים בעתיד - מה שמאלץ את המעסיקים לשלם יותר.

בכל אופן, ניכר כי ההחלטה הזו תקשה על הקמעונאיות האמריקאיות המסורתיות שמתחרות באמזון לפתות עובדים בכמויות הנחוצות להן לקראת עונת הקניות של החגים. לנוכח הביקושים הגבוהים בשוק העבודה ועונת החגים שבמהלכה מתרחשת כמות אדירה של קניות, גם הקמעונאיות המסורתיות בארה"ב העלו את השכר כדי לפתות עובדים. עם זאת, אמזון שוב הצליחה להתעלות עליהן כשהכריזה על המהלך הנוכחי, מה שבהכרח מקשה עליהן לגייס את כמות העובדים שהן זקוקות לה.

התוצאה עלולה להיות אובדן מכירות, או גרוע מכך אלפי חנויות גדושות בקונים ללא מספיק עובדים - מה שידחוף את הצרכנים לעבור לקניות באינטרנט, קרוב לוודאי שבאמזון.

חדשות רעות לקמעונאיות  

שכר המינימום החדש של אמזון ייכנס לתוקפו ב-1 בנובמבר - תאריך פתיחה חכם מאוד משום שהוא סמוך למבצעים הגדולים של הכריסמס והשנה החדשה שיוצרים עומס בחנויות שמצריך עובדים רבים שכעת ניתן יהיה לפתות אותם לעבוד בשורותיה של החברה. 

למרות שקמעונאיות אחרות מעלות את השכר, אף אחת מהן עדיין לא הגיעה למינימום של 15 דולר בשעה. כך למשל, בחודש שעבר החלה טארגט להציע לעובדים חדשים 12 דולר בשעה, בעוד שוולמארט הציעה בפברואר 11 דולר לשעה. טארגט הודיעה שגם היא מתכננת לשלם 15 דולר בשעה - אבל רק בשנת 2020. כך שלעובד שמוכן לעבוד במחסן במקום בחנות, יהיה קל יותר כעת להעדיף לעבוד באמזון - זאת, למרות הטענות הרבות בעבר שנשמעו נגד החברה סביב הנושא של התעמרות בעובדים. 

מבחינתן של קמעונאיות שכבר מתמודדות עם מחסור בעובדים מדובר בחדשות רעות, והבעיה אינה מוגבלת ללוגיסטיקה בלבד. "קמעונאיות פיזיות זקוקות לעובדים איכותיים כדי לבדל את עצמן מקמעונאיות מקוונות", אומר ג'יימס בונייקר, מנהל ב-IHS Markit. "אם הצרכנים אינם מוצאים בחנויות נותני שירות שיעזרו להם, או גרוע מכך - אם המוכרים בחנות הופכים את הקניות לסיוט - התוצאה תהיה שהקמעונאיות הפיזיות יאבדו קונים.

קושי אדיר לגייס עובדים 

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון, שהצליח להדיח השנה את ביל גייטס מהמקום הראשון בדירוג 400 העשירים האמריקאים של מגזין "פורבס", כבר זכה לשבחים על ההחלטה השנויה במחלוקת והידידותית לעובדים. עם זאת, ייתכן שמדובר למעשה בהתנהגות על טהרת ה"אמזוניות" - מהלך ממולח שנועד להכאיב עוד יותר למתחרות. הונו של בזוס, נציין, נאמד ב-160 מיליארד דולר.

גם בישראל קיים בשנים האחרונות מחסור דרסטי בעובדים ברשתות הקמעונאות, גם בתחום המזון וגם בתחום האופנה ואופנת הבית, כשהקמעונאים מתארים מציאות תמידית של מחסור, בייחוד באזור המרכז, מה שמחייב את הרשתות לדאוג לעובדים להסעות מכל קצוות הארץ. "אין עובדים. יש קושי אדיר בלהביא עובדים למרכז. הייתי קולט היום גם 500 עובדים אם היו נותנים לי", אמר ל"גלובס" לאחרונה נחום ביתן, בעלי קבוצת רשתות הקמעונאות מגה בעיר ויינות ביתן. 

גם רמי לוי, מנכ"ל רשת שיווק השקמה, התייחס לכך מספר פעמים בעבר וציין שכמעט בלתי אפשרי לגייס עובדי קופה, בדגש על מרכז הארץ. הקמעונאים טוענים שאין שום סכום שיוכלו לשלם שיאפשר לגייס את כמויות העובדים הדרושות להם. האם גם בישראל יבוא היום בו תגיע שחקנית שתטלטל את שוק העבודה ותביא לעליית שכר לעובדים בצורה "אמזונית"? נצטרך לחכות ולראות.