הותר לפרסום: דרור גנון - הבכיר במשרד התחבורה החשוד בשוחד

גנון הוא מנהל אגף במשרד התחבורה וסגן יו"ר רשות התחבורה הציבורית, האחראית על ניתוב תקציבי-עתק של למעלה מ-7 מיליארד שקל • עורך דינו: "פרשה זו היא חלק מניסיון לסכל את מינויו לתפקיד בכיר" • בתחילת השבוע שוחררו לבתיהם בני משפחת סלע: האם שושנה סלע והבנים איתמר וערן, החשודים במתן שוחד לגנון • אב המשפחה אמנון סלע נחקר בשבוע שעבר ושוחרר בתנאים מגבילים

דרור גנון בדיון הארכת המעצר / צילום: אלון רון
דרור גנון בדיון הארכת המעצר / צילום: אלון רון

לפני זמן קצר (ה') הותר לפרסום כי הבכיר במשרד התחבורה שנעצר בחשד לקבלת טובות הנאה מבני משפחת סלע מהעיר נהריה הוא דרור גנון. תפקידו של גנון במשרד התחבורה הוא מנהל אגף וגם סגן של יו"ר רשות התחבורה הציבורית. בית המשפט דחה את בקשתו לאיסור הפרסום. 

בדיון שהתקיים בעניינו בשבוע שעבר ציינו גורמים במשטרה כי גנון אמון במסגרת תפקידו על תקציבים של מיליארדים בכל שנה, וכי הוא חשוד במספר אירועי שוחד מגורמים שונים. עוד נודע במהלך הדיון כי ביום מעצרו ניסה גנון (או הצליח) לכאורה לשבש הליכי חקירה. 

עו"ד אלי כץ, עורך דינו של דרור גנון, מסר: "דרור גנון הוא עובד ציבור שמעולם לא דבק בו רבב. בחודשים האחרונים נעשו ניסיונות חוזרים ונשנים לסכל את קידומו המהיר באמצעים פסולים, ולצערנו, פרשה זו היא חלק מאותו ניסיון לסכל את מינויו לתפקיד בכיר, תוך פגיעה בשמו הטוב ובמוניטין המקצועי שצבר לאורך השנים".

במסגרת הפרשה נעצר השבוע (א') איש העסקים הערבי סעיד עפיפי, המחזיק ב-75% בחברת סיטי לודר, העוסקת בעיקר בתחום הבנייה. עפיפי, המוכר בעיקר בחברה הערבית, חשוד במתן טובות הנאה לגנון, וזאת בתמורה לכך שגנון קידם את ענייניו של עפיפי ומקורבים לו במשרד התחבורה, לרבות חברות איתן יש לאפיפי קשרים עסקיים.

עפיפי נחקר בתחילת השבוע לראשונה ומסר גרסה, אולם בחלק מחקירתו בחר לשמור על זכות השתיקה.

שופט בית משפט השלום בראשון-לציון האריך בתחילת השבוע את מעצרו של עפיפי עד ליום רביעי. בביתו של עפיפי התבצע חיפוש, במסגרתו, כך טוענת המשטרה, נתפסו מסמכים "המסבכים" את עפיפי בפרשה.

קבוצת עפיפי פועלת מנצרת משנת 1927, ובבעלותה חברת הנסיעות והתיירות נצרת וכן חברת נתיב אקספרס. החברות שבבעלות הקבוצה עוסקות, בין היתר, גם במלונאות, בנדל"ן, בתיירות ובטכנולוגיה.

במסגרת הפרשה נעצרו גם בני משפחת סלע, ובהם אם המשפחה, שושנה סלע, ששוחררה בתחילת השבוע; ושני בניה, ערן סלע ואיתמר סלע, ששוחררו ביום שני. 

משפחת סלע היא משפחה מוכרת מאוד מצפון הארץ, ומי שעומד בראשה הוא אמנון סלע, בעל המניות והבעלים של חברת אמנון מסילות מקבוצת סלע אחזקות (הכוללת גם את סלע בינוי ואת חברת אפיקים), הפועלת בעיקר בתחום ההסעות בצפון הארץ ונחשבת לאחת החברות הגדולות בתחומה (לחברה מעל 250 כלי רכב שונים). בנוסף היא מפעילה את קווי התחבורה הציבורית בשומרון, בדרום הארץ ובמרכזה באמצעות חברת אפיקים. אמנון סלע שוחרר כבר בתחילת השבוע לביתו בתנאים מגבילים, וזאת לאחר שחקירתו בלהב 433 הסתיימה.

נזכיר כי לפי החשדות, הבכיר במשרד התחבורה קיבל לכאורה טובות הנאה מחלק מבני משפחת סלע, ובתמורה קידם לכאורה את מטרות המשפחה ובין היתר וידא לכאורה כי מכרזים בהם השתתפה חברת אפיקים משנת 2014 ועד היום יוטו.

במסגרת חשדות המשטרה עולה כי גורמים מקבוצת סלע אחזקות כיסו לכאורה עבור גנון חובות של עשרות אלפי שקלים שהיה חייב לנותני שירותים שונים. גנון חשוד בקבלת שוחד, קבלת דבר במרמה, הפרת אמונים, הלבנת הון ועוד.

בכל הקשור לאיתמר סלע, החשוד לכאורה בעבירות של מתן שוחד, קשירת קשר לפשע, קבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסכי תאגיד ועבירות על חוק איסור הלבנת הון, ציין השופט אבנון כי "חומרי החקירה שהונחו בפניי קושרים את החשוד במישרין לעבירות המיוחסות לו, ודאי במידה הנדרשת בשלב זה של ההליך". לפי חוקרי המשטרה, סלע מעורב ב-4 אירועים שונים של שוחד שנכנסים תחת אירוע מסגרת אחד בודד.

עו"ד ליאור אפשטיין, המייצג את משפחת סלע, מסר בתגובה: "בין מעצר ובין אשם יש מרחק שאין צורך להסבירו. בכאב רב ברור לכל ששיטת החקירה בתיקים סבוכים מחייבת מעצרם של אנשים ללא רבב. בני משפחה מפוארת במקרה זה נאבקים בעלילה קשה".

עו"ד ואליד כבוב, המייצג את איתמר סלע, מסר בתגובה: "מרשי מכחיש כל קשר לחשד שמיוחס לו. מדובר באיש עסקים נורמטיבי ומצליח ששמו הטוב הולך לפניו. אני סמוך ובטוח שלאחר בחינת גרסתו וחומר הראיות מרשי ישוחרר, והחשד הערטילאי ייעלם כלא היה". 

רשות התחבורה הציבורית: תקציבי-עתק של כ-7 מיליארד שקל

דרור גנון, החשוד בקבלת שוחד, משמש כאמור כסגן יו"ר של רשות התחבורה הציבורית שהוקמה לפני 4 שנים כגוף עצמאי בתוך משרד התחבורה. הרשות הוקמה במטרה לתכנן ולשפר את רמת התחבורה הציבורית בישראל שכידוע סובלת משירות לקוי בשל שלל סיבות.

התפקיד של הרשות הוא בעל חשיבות לאומית למשק, ומי שאמון על ניהולה אחראי על ניתוב תקציבי-עתק של למעלה מ-7 מיליארד שקל, כשליש מהתקציב השנתי של משרד התחבורה. ישראל, נזכיר, הוגדרה השנה כמדינה הפקוקה ביותר ב-OECD, כאשר אחת הסיבות העיקריות שהובילו אותה למיקום המפוקפק היא היעדר תחבורה ציבורית יעילה ונוחה, כאשר רק 20% מסך האוכלוסייה בישראל משתמשים בה.

מי שהקים את רשות התחבורה הציבורית הוא מאיר חן, שהודיע על עזיבתו כבר לפני יותר משנה, אך טרם נמצא מחליפו. גנון ששימש בתפקיד סגנו של חן, ביצע בפועל את תפקיד יושב-הראש מאז שחן עזב, וכאמור מידת האחריות שהוטלה על כתפיו היא עצומה: החל מהפיקוח על חברות האוטובוסים, ייזום וקידום פרויקטים בתחום התחבורה הציבורית ועד לתכנון ברמת הקו הבודד וטיפול בפניות הציבור.

*** גילוי נאות: דרור גנון, שושנה סלע, ערן סלע, איתמר סלע וסעיד אפיפי לא הורשעו בכל עבירה במסגרת פרשת השחיתות לכאורה במשרד התחבורה שנחקרת. ההליך הפלילי מצוי בשלב מקדמי, ולכן לבני משפחת סלע, לדרור גנון ולסעיד עפיפי עומדת חזקת החפות, כל עוד לא הורשעו בדין.