המוצר שישחרר נשים בהיריון מהתורים הארוכים למוניטור עוברי: מכשיר ניטור לביש

המוצר של Nuvo Group השלים ניסויים קליניים וצפוי לצאת לשוק ב-2020 • המוצרים המתחרים הם בעיקר מכשירים הממותגים כאולטרסאונד ביתי

התורים הארוכים למוניטור עוברי בקופות החולים ובבתי החולים ברחבי הארץ יעידו על הצורך במוצר של חברת Nuvo Group: מכשיר ניטור לביש, שנועד לאסוף סימנים על מצב בריאותו של העובר והאם, ויאפשר לנשים לבצע ניטור על פי המלצת רופא. במקביל, המכשיר גם אמור לספק לרופאים מידע רב יותר על מצב העובר במהלך ההיריון, וכך לקבל החלטות טובות יותר.

"צפיתי בכל מפעל הניטור של מודיעין"

ההתחלה של נובו גרופ הייתה בכלל במוצר כמעט הפוך - מכשיר המשמיע מוזיקה לעובר. "לפני 12 שנה, אשתי הייתה בהיריון, והרעיון להשמיע מוזיקה לעובר היה אז מאוד פופולרי", מספר מנכ"ל החברה אורן עוז. "הייתי רואה אותה יושבת עם האוזניות על הבטן, עם כל החוטים המחוברים, ואמרתי לה: 'בטח יש מוצר ייעודי, אלחוטי', אבל לא היה. אני מגיע מתחום מדעי המחשב והביו-רפואה, אז אמרתי, 'טוב, אנסה'. העמדתי מצגת עם שישה שקפים ובתוך זמן קצר גייסנו הון. אחרי שנתיים פיתחנו מוצר לביש אלחוטי, שאז עוד לא קראו לו כך כי התחום עוד לא היה מפותח".

ב-2008, הגיעה החברה לתערוכת מוצרי ההיריון והתינוקות ABC Expo ובכיסה הדולרים האחרונים, כפי שמספר עוז. "בתערוכה הוצפנו בהזמנות, הרבה מעבר לכושר הייצור שלנו. מזל שכמה ימים אחרי כן החל המשבר הכלכלי, כי אחרת היינו נכנסים לסחרחרה שאני לא יודע לאן הייתה מובילה אותנו".

ב-2010, החלה החברה למכור את המוצר בהפצה רחבה, ובהדרגה, אומר עוז, "קיבלנו פידבק מהלקוחות שהן מעוניינות במוצר שגם שומע את העובר". במקביל, אשתו של עוז נכנסה להיריון שלישי, והפעם היה זה היריון בסיכון, כמו 25% מההריונות.

"הריון אינו מחלה אבל מבחינת ההתייחסות של הרפואה, מנטרים היריון כמו מחלה כרונית", אומר עוז. "כאשר ההיריון שלנו אובחן כסיכון גבוה, אשתי נאלצה להתחיל 'לעבוד בהיריון'. היא עברה ניטור כל יומיים. כל בדיקה כזאת יכולה לשרוף חצי יום. צפיתי בכל מפעל הניטור של מודיעין וראיתי את כל הנשים המושבתות. כל העיר באה, מתחברת לקיר והולכת. הדהים אותי שזה קורה ב-2014. אמרתי לעצמי, מכשיר לביש על הבטן ההריונית כבר יש לי. בואו נשחרר את הנשים".

ואז הגיע הטלפון שבישר שהעובר במצוקה וצריך לעשות זירוז. "זה לא נראה לי הגיוני", משחזר עוז, "אני מכיר את הילד וכל ההיריון הוא זז כך. אולי אם הם היו רואים את כל הנתונים הם היו יכולים לקבל החלטה אחרת". בבדיקה נוספת, אכן התברר שאין צורך בזירוז, וההיריון הסתיים בלידה ללא התערבות, שחסכה סכום לא פעוט למערכת הבריאות, ובעיקר סבל ונזקים פוטנציאליים לאם ולעובר. לדעת עוז, זו התועלת הרפואית הפוטנציאלית של הניטור הרציף.

הטכנולוגיה הקלאסית של מוניטור עוברי מנטרת שני פרמטרים: פעימות לב העובר ותנועות הרחם. בשימוש ביתי, ניתן בקלות להתבלבל בין דופק אם ודופק עובר, ולכן החליטה החברה להמציא את המוניטור מחדש ולפזר 12 חיישנים על פני הבטן, כדי לקבל תמונה ברורה יותר. "אנחנו לא מנטרים אותם סימנים שאוסף המוניטור הקלאסי", אומרת אדר שני, סמנכ"לית הקליניקה והרגולציה בחברה. "יש לנו חיישנים אקוסטיים כמו סטטוסקופ וחיישנים המודדים סימן הדומה ל-ECG, אני מודד אם האישה נושמת כדי לנקות את התנועה הזאת מתנועת הרחם ולמנוע רעש, אנחנו יכולים לדעת אם היא יושבת, עומדת או מתכופפת. כל זה חשוב כדי לקבל תמונת אמת".

ניתוח הנתונים מועבר באופן אלחוטי לענן, ושם מתבצע מיפוי. "המוצר נבנה עבור הנשים אך צפוי לחסוך לבתי החולים הרבה כוח אדם", אומר עוז.

המוצרים המתחרים הם בעיקר מכשירים הממותגים כאולטרסאונד ביתי, אבל לדברי עוז, "מוצר כזה ממפה רק רגע מסוים בחיי העובר. אי-אפשר לעשות אולטרסאונד ביתי כמה שעות ביום".

לדברי נח קליין, סמנכ"ל הפיתוח העסקי בחברה, המוצר אמור להגיע לשוק בשנת 2020. בשלב הראשון, הוא ישמש במרשם רופא לנשים בהיריון בסיכון וכשירות פרימיום. עצם מתן המרשם יהיה גם הסכמה של הרופא לעקוב אחר המידע ולקבל התראות בזמן אמת.

בימים אלה נמצא המוצר בניסויים קליניים, שבהם נמדדת ההתאמה בין המידע הנאסף מהמכשיר של נובו למידע שמתקבל מהמוניטור. "כדי לעבור את הרגולציה אנחנו צריכים להיות טובים לפחות כמו המוניטור הקיים, וכל יתר המידע שנאסוף יהיה חלק מהרחבת הרגולציה". ניתן יהיה לקבל שיפוי ביטוחי, בהיקף של כמה דולרים עבור כל בדיקת מוניטור שהמכשיר יחסוך.

החברה גייסה עד היום לא פחות מ-30 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים ומפרייבט אקוויטי. את הסבב האחרון הובילה קבוצת Shareholder value management מגרמניה, שהשקיעה 15 מיליון דולר במיזם. זו הייתה ההשקעה הראשונה של הקרן בחברה פרטית צעירה.

"כיום אין לנו הכנסות. כשהתחלנו להיכנס לתחום הרפואי יצאנו בהדרגה מתחום המוזיקה. הייצור הוא לא אותו ייצור, האיכות לא אותה איכות, ערוצי השיווק שונים, המפיצים שונים. העסק ההוא הצליח, אבל כיום יש שחקנים אחרים בשוק".