יאיר כץ: פיטורים בתע"א? המנכ"ל אמר שמספר העובדים יגדל ל-20 אלף

יאיר כץ, שנבחר אתמול ליו"ר עובדי התעשייה האווירית ברוב גדול, מבהיר כי הוועד לא ייתן יד לתוכניות פיטורים עתידיות • אם יוגש נגדו כתב אישום, הוא אומר, ינהג לפי תקנון ההסתדרות בכל הנוגע להמשך כהונתו

יאיר כץ / צילום: יאיר כץ
יאיר כץ / צילום: יאיר כץ

עם רוח גבית של 90% מעובדי התעשייה האווירית שבחרו בו אתמול (ב') לכהונה מלאה של 4 שנים בתפקיד, יו"ר ועד העובדים של החברה, יאיר כץ, השלים את מלאכת כיבוש הוועד: "בבחירות הקודמות, לפני 5 חודשים, נבחרתי ברוב של 80% מבעלי זכות ההצבעה בחברה, והכוח המהותי זה 10% נוספים שאני מקבל בבחירות האלה מעובדים שהסיקו שאני ראוי לכהן קדנציה שלמה בתפקיד", אמר בשיחה עם "גלובס".

87% מכלל בעלי זכות ההצבעה בחברה בחרו בו לתפקיד וראש מינהלת הבטיחות בתע"א, מוטי פרץ, שהתמודד מולו הובס ולא נבחר גם לחברות במועצת העובדים: "יש במועצת העובדים הרבה חברים חדשים שהחליפו חברים ותיקים שפרשו או לא נבחרו, והאתגר שלי כעת הוא לחנוך את חברי הוועד הצעירים שבאו לתפקידם החדש עם מוטיבציה רבה אבל אין להם די ניסיון. חשוב לי להביא למצב שהם יעשו מינימום טעויות, בטח ובטח לא בתקופה הקרובה", אומר.

ובתקופה הקרובה, הנהלת החברה צפויה להחליט של שורה של מהלכים שאמורים להוביל לשיפור היעילות תוך העלאת הרווחיות של החברה. הדרך למטרה הזאת עוברת ברה ארגון פנימי, שכולל איחוד פעילויות של חטיבות שישפיע על כשליש מכלל עובדי החברה: "יש הרבה דברים שעומדים להשתנות, ואני מקווה שהם יעשו אותם בשיתוף פעולה, למרות שגם ייתכנו חילוקי דעות וויכוחים.

"בשיחות שלי עם נמרוד שפר (מנכ"ל החברה, י"א) אני לומד שהוא לא שם את הפחתת מצבת העובדים כיעד מרכזי שלו, והוא אפילו היה רוצה להגדיל את מספרם ליותר מ-20 אלף. יש עוד הרבה דברים שצריך לעשות לפני שמפטרים עובדים. כולנו רוצים שהחברה תהיה חסונה, רווחית ויציבה - ואפשר להשיג את המטרות האלה גם אם העובדים יהיו מתוגמלים וייהנו מביטחון תעסוקתי בדיוק כמו העמיתים שלהם בחברות אחרות במשק", אמר.

החזון הזה, של תע"א שמעסיקה כ-20 אלף עובדים, הוא חזון יפה שהמנכ"ל שפר רואה את התממשותו בחברה צומחת, יעילה, כזאת שמעלה באופן דרמטי את היקף המכירות שלה ואת היקף המכירות פר עובד. מבחינתו, כשהיא תסגור יותר עסקאות ותכניס יותר כסף, החזון על הגדלת מצבת העובדים יהיה גם מעשי.

כץ הבהיר היום כי הוועד שבראשותו לא ייתן יד לתוכניות פיטורים עתידיות: "כמובן שלא ניתן יד לכך, ולשמחתי נכנסו פרויקטים חדשים שמעלים את הצורך לקלוט עובדים נוספים. במקרים אחרים, עובדים שאין להם תפקיד בשל איחוד החטיבות - ינוידו למשרות פנויות, ואחרים יפרשו פרישת גיל. אולי בשלב הראשון מצבת העובדים תרד קצת אבל בסוף היא תעלה".

את שפר, המנכ"ל החדש של החברה, כץ עתיד לפגוש ביומיים הקרובים באילת, שבה מתקיימת הספורטיאדה ובמסגרתה יערכו תחרויות ספורט של נבחרות עובדים ומנהלים של מקומות עבודה גדולים במשק. כץ משמש מגן ימני בנבחרת הכדורגל של התע"א, שפר, המנכ"ל החדש שלה הצטרף לנבחרת השחייה של הקבוצה: "קיבלתי משפר הודעה ובה הוא בירך אותי על בחירתי לתפקיד, וקיבלתי טלפון גם מהיו"ר הראל לוקר. אנחנו מדברים באופן שוטף ומקיימים קשר טוב", אמר כץ. "ביום ראשון נכנס את מועצת העובדים החדשה ונתחיל לדון בסוגיות שעל הפרק".

כץ נבחר כבר במאי האחרון לתפקיד, במסגרת הליך מיוחד לבחירת מחליף ליו"ר הקודם אהוד נוף, שפרש לגמלאות. גם אז הוא גבר על פרץ, שהתמודד מולו. אתמול אמר פרץ ל"גלובס" כי בספק אם ישוב ויתמודד בעתיד על תפקיד זה.

חשדות בדבר סחיטה באיומים 

עוד בתקופה שכיהן כחבר בוועד העובדים, כץ היה מבין העצורים הבולטים בפרשת תיק 630, שבמסגרתה המשטרה עצרה לחקירה בכירים בוועד עובדי התע"א ובכירים בחברה בחשד לשחיתות. כץ נחשד בסחיטה באיומים בניסיון לגרום לעובדים בחברה להתפקד לליכוד, ובכך לחזק את בסיסו הפוליטי של אביו, שכיהן בעבר כיו"ר ועד העובדים בחברה וכיום משמש כשר העבודה והרווחה, חיים כץ. החלטה של הפרקליטות אם להגיש נגד כץ כתב אישום טרם התקבלה. 

במענה לשאלה אם ימשיך לכהן כיו"ר הוועד של תע"א במקרה שיוגש כתב אישום בפרשה, אמר כץ: "למה להיות פסימיים ולדבר על כתב אישום? אני ממשיך הלאה, מאמין שהפרקליטות תקבל את ההחלטה הנכונה ואני אמשיך ואעשה את מה שנכון וטוב לעובדי התעשייה האווירית. ואם בכל זאת יוגש כזה? נפעל על פי התקנון של הוועד ושל ההסתדרות הכללית". 

*** יאיר כץ לא הורשע בכל עבירה במסגרת הפרשה המכונה "תיק 630". ההליך הפלילי מצוי בשלב מקדמי, ולכן לכץ עומדת חזקת החפות, כל עוד לא הורשע בדין.