גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"זה לא שכל הדלתות היו נעולות, פשוט לא מצאתי את הדלת"

כשהשחקנית נטע פלוטניק נעלמה בין רגע מעל פני הזירה התרבותית, איש לא ידע שהיא יצאה לטפל בבנה ("היינו אבודים לגמרי") ● כשהוא יצא מכלל סכנה, היא ביקשה לחזור לשחק, אבל אף אחד לא חיכה לה ● ראיון חשוף

נטע פלוטניק / צילום : כפיר זיו
נטע פלוטניק / צילום : כפיר זיו

גסיסתה הארוכה של אמה ממחלת הסרטן, חמש שנים של כאב וקמילה, והמוות שבא בסופן, צפוי ובכל זאת פתאומי וחד, בנו את הקונסטרוקציה הנפשית של השחקנית נטע פלוטניק. "ביום אחד הקרקע נשמטה לי", היא אומרת, פניה הבהירות ממוסגרות בשיער ג'ינג'י כהה, עיניה הרגישות מתמלאות בכאב. ההכרה שהמוות הוא לא אופציה ערטילאית אלא הוויה מוחשית, נוכחת תמיד, שיכולה לצנוח על חייך כמו גיליוטינה חדה ולחתוך כל מה שאתה מכיר, גרמה לה להיאבק על חייו של בנה היחיד בטוטאליות גמורה. ההבנה הצלולה שהמוות יכול לקחת לה את טוביה, שנולד עם תסמונת נדירה שפוגעת במערכת העיכול והריאות, גרמה לה לעזוב את הקריירה ביום אחד, להיעלם מפרויקטים בלי לתת הסבר למעסיקיה, ולשלם מחיר כבד, בכל התחומים, בין היתר כשניסתה לחזור בחזרה למקצוע וגילתה שערים נעולים.

תשעה חודשים ישבו היא ואודי רוטשילד, בן זוגה ושחקן בעצמו, ליד מיטת התינוק בבית החולים מסביב לשעון. "הוא עבר ארבעה ניתוחים עד גיל שנה וכל הזמן היינו איתו. לא ראינו כלום, היינו במוד של הישרדות. הרופאים בארץ לא הכירו את הבעיה, אז טסנו לשלושה חודשים לרופא מסינסנטי, שהיום כבר יש לו מרפאה בארץ. אף אחד לא ידע לומר לנו מה עומד לקרות, היינו תלושים, אבודים לגמרי".

זה לא רק חוסר הידיעה וחוסר האונים, אלא גם החרדה הכלכלית שלא יהיה מספיק כסף לטיפולים היקרים. איך הסתדרתם?

"יש לנו ביטוח רפואי טוב, וכל הזמן אני חושבת על האנשים שאין להם את מה שהיה לנו. הילד הגיע להישגים יוצאי דופן כי ידענו לקרוא אנגלית ויכולנו לשכנע את המדינה שהוא לא יוכל לקבל כאן את הטיפול הרפואי שהוא זקוק לו והיא עזרה לממן את הניתוח בחו"ל. מה קורה לכאלה שיש להם עוד ילדים בבית ואין להם את היכולת שהייתה לנו להקדיש לו את כל המשאבים ותשומת הלב? היה לנו המון מזל והמשפחה מסביב מאוד תמכה בנו".

כמה זמן אחרי הניתוח חזרתם לשגרה?

"השגרה הייתה הוא. הרגשתי שהוא צריך אותי, למרות שזה כבר לא היה נכון וההכרה הזאת פילחה אותי כשנכנסתי להיריון ספונטני. הייתי כל הזמן באובססיה עליו ולא הבנתי איך אוכל להתמודד עם עוד ילד. רק אחרי ארבעה חודשים קיבלתי את זה. ואז, לקראת השבוע ה-20, הפלתי את העובר. אחרי הגרידה פתחתי את העיניים ואמרתי, אם אני יכולתי לטפל בעוד ילד, אני יכולה לחזור לעבודה. זאת הייתה סטירה שהחזירה אותי למסלול".

והחזרה למסלול הייתה קשה. אחרי היעלמות לא מוסברת והיעדרות ארוכה, אף אחד לא היה מעוניין לעבוד עם פלוטניק. "זה לא שכל הדלתות היו נעולות, פשוט לא מצאתי את הדלת", היא אומרת. "ואז התגלגלתי איכשהו לאודישן בקאמרי ל'הפושעים החדשים' וכשהגעתי, עדנה מזי"א אמרה לי, את מקסימה, אבל אנחנו לא בוחנים שחקנים מחוץ לתיאטרון. לא הכרתי אותה ולא יודעת מאיפה היה לי האומץ להגיד, 'אני כבר כאן, אז בואי תראי אותי, עשר דקות ואני הולכת'".

יכולת לעשות את זה לפני טוביה?

"לא, ואני לא בטוחה שאני יכולה לעשות את זה היום. הייתי במוד של 'אני צריכה את זה בשבילי ובשבילו', אז לא ראיתי בעיניים. עדנה נלחמה בשבילי בכל הכוח ולא אשכח לה את זה אף פעם. הייתי כמעט ארבע שנים מחוץ להכול".

והדלתות היו נעולות.

"יותר גרוע. במקצוע הזה אף אחד לא מחכה לך, בטח אחרי שנעלמתי בלי הסבר, בצורה לא מכובדת. אומרים לי את זה גם בפנים. אנשים לא נעלמים סתם ככה - או שאני טרבל מייקרית, או שאני לא מוכשרת, או שאני לא רוצה - ומי ירצה להתעסק עם מישהי לא רצינית".

למה לא נתת הסבר לקוני? אנשים היו מבינים ואפילו מחבקים.

"לא יכולתי להתעסק עם זה, לא יכולתי אחרת".

טיראן בשלט רחוק

כבר שלוש שנים שהיא בקאמרי, חוזה קיבוצי, משכורת חודשית. עכשיו משחקת ב"אל נקמות" על-פי שלום אש, ההצגה האחרונה שביים איתי טיראן לפני שעזב לגרמניה, ועוסקת באב שמגדל את בתו היחידה בטוהר מידות, תוך שהוא מנהל בית בושת בקומה הראשונה של הבית. המתח בין החיים הכפולים מתפרץ כשהבת מגלה את מה שקורה למטה ובורחת לפני חתונתה.

פלוטניק משחקת את רייזל, אחת הזונות, שנקנתה בגיל חמש מבית היתומים בפחות מתשעה וחצי זלוטי, תפקיד משני שגורם לה עונג, כמו העבודה עם טיראן. "הוא מדהים והגיע למחזה מאוד מוכן אחרי שעיבד וכתב אותו עם דני רוזנברג. הם העבירו דרכנו, הזונות, את הרכות, האהבה והקבלה שאין בחינוך הנוקשה של יענקל, הסרסור שלנו".

טיראן בגרמניה, אז מי מלווה את ההצגה?

"הוא מגיע לארץ לא מעט, אבל באופן מסורתי, אחרי ההצגה הראשונה השחקנים יתומים, כמעט ולא קורה שיש ליווי. זה נכון לשחרר את ההצגה".

למה? לא צריך להישאר צמודים למקור גם בהצגה ה-300?

"ההצגה מתפתחת. אני מגיעה מאסכולה שלא משנים אפילו פסיק, ובכל זאת פתאום את מגלה שמשפט שנשמע לך טעון, נורא מצחיק את הקהל. למדתי במהלך השנים שההצגה נראית כמו השחקן הראשי ולשמחתי, השחקנים הראשיים שאיתם שיחקתי שמרו על ההצגות היטב".

"הבסיס שלי הוא תיאטרון"

טוביה כבר בן שבע, עלה לא מזמן לכיתה ב' בבית הספר מונטסורי במקווה ישראל בלי הסייעת שליוותה אותו בגן, וההיעדרויות מהבית כשהיא יוצאת להצגות "מטרידות אותה כמו כל אמא אחרת", לדבריה, לא יותר. ומה עם הדאגה, אני שואלת, את לא יותר מגוננת מאימהות אחרות? והיא עונה שלהפך. "אני כל-כך סומכת עליו, שאני דואגת לו פחות. הוא ילד עצמאי, פלא, עם בעיה פיזית שהוא חי איתה. קוגניטיבית הוא מעל גילו. החלטנו לוותר על הסייעת בכיתה א' והכנו אותו שנה לפני. תרגלנו. כשרופאים שומעים את זה, הם לא יודעים אם להזמין עובדת סוציאלית, כי זה בלתי נתפס במצבו".

לא חשבת שתחזרי לעבוד, שתמשיכו לחיות.

"כשהיינו בחו"ל שלושה חודשים סיוט והיינו לבד בבית חולים ולא ידענו מה קורה, והוא נדבק בזיהומים ודלקות, היה לי ברור שלא אחזור לשחק אף פעם. למדתי תיאטרון בתיכון והייתי בטוחה שלא אתקבל לתיאטרון צה"ל, אז הבאתי לאודישן חומרים שכתבתי, והתקבלתי, ואחרי השחרור טסתי לאירלנד כי ניגנתי בחליל צד וכשחזרתי התגלגלתי למשחק בחזרה על הדרך. אז התשוקה לשחק אף פעם לא הייתה אצלי מאוד דומיננטית, כנראה בגלל שפחדתי להיכשל ואולי כי בבית כולם אקדמאים, רופאים, מתמטיקאים, שלא אהבו מה שאני עושה. רק היום אני יכולה להגיד בקול רם שאני רוצה להיות שחקנית".

את עדיין כותבת?

"כל הזמן, והשלב הבא של האומץ זה לפרסם את הספר שאני עובדת עליו כל-כך הרבה זמן. בשנה האחרונה אני כותבת כל יום ואני עומדת לפני סיום. הגרעין נולד כשהיינו בחו"ל. אודי קורא ואוהב. הוא ואני הגשנו רעיון לסדרה לפרויקט בינלאומי והגענו ל-20 האחרונים מתוך 300 שניגשו אליו, אבל כשהיינו צריכים להציג את הרעיון, היינו על הפנים, כי לא היה לנו מושג איך עושים את זה. הייתי יומיים בדיכאון ואז אמרתי לעצמי, למדנו המון והצ'אקרה של הכתיבה נפתחה לנו בזכותו וזה נפלא. אנחנו מנסים לדחוף אותו לבד".

עוד מעט גם עולה הסדרה "מונא" ב"כאן 11", הרבה זמן לא הצטלמת.

"ופחדתי ששכחתי איך עושים את זה. אני מגלמת אלמנת צה"ל טרייה. הצטלמנו חודש וחצי עם אורי סיוון והיה נפלא, אבל הבסיס שלי הוא התיאטרון".

וטוביה.

"אני משגעת אותו. אין יום שאני לא אומרת לו תודה שהוא נמצא, שאני גאה בו וכמה הוא מלמד אותנו. אני מסכימה לגמרי עם תומס מאן שאמר שאנחנו באים מאפלה והולכים לאפלה והחיים הם בין לבין. אני רואה עם מה טוביה מתמודד בכל יום ואני לומדת ממנו להתמודד עם פחדים. למדתי שהכי חשוב להיות בריאים, כי זה הדבר היחיד שלא בשליטתנו. עם השאר אפשר להסתדר".

נטע פלוטניק | אישי: 35, בזוגיות 1 עם השחקן אודי רוטשילד, גרה ביפו | אקטואלי: שחקנית תיאטרון הקאמרי, משחקת בימים אלה בהצגה "אל נקמות", עיבוד של איתי טיראן ודני רוזנברג למחזהו של שלום אש

עוד כתבות

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

"חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי תקשורת מסביב לעולם סיקרו את השבת גופותיהם של ארבעה חטופים, בלבנון מעריכים שהמלחמה בצפון לא תסלים בשל עייפות בשני הצדדים ומה צפוי ביחסים בין ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנעלם בתאונת מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק בגבול עם אזרבייג'ן, ויש "חשש לחייו" ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד 

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד למנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר