גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תוצאות מטרידות בבחינות ההסמכה של הסטודנטים לחשבונאות: רק 34% מהנבחנים עברו

מדובר בבחינת ההסמכה בכתב של מועצת רואי חשבון בנושא ביקורת חשבונות ובעיות ביקורת מיוחדות - אחת מבין שתי בחינות סופיות ● מעל 50% מהנבחנים שניגשו לבחינה בפעם הראשונה (כ-482 נבחנים) – נכשלו

נבחנים / צילום: איל יצהר
נבחנים / צילום: איל יצהר

הבוקר (ה') התפרסמו תוצאות בחינת ההסמכה השנייה של הסטודנטים לחשבונאות שניגשו למבחנים באביב 2018, במרדפם אחר החלום להיות רואי-חשבון. עבור רובם, כך מתברר, התנפץ החלום בפנים, לאחר שנודע כי רק 34% מכ-800 הנבחנים שניגשו לבחינת ההסמכה בכתב של מועצת רו"ח בנושא ביקורת חשבונות ובעיות ביקורת מיוחדות - עברו אותה. מתוכם, מעל 50% מהנבחנים שניגשו לבחינה בפעם הראשונה (כ-482 נבחנים) - נכשלו.

שיעור המעבר הנמוך בבחינת ההסמכה בביקורת מגיע לאחר שגם בבחינת ההסמכה בחשבונאות פיננסית מתקדמת, שתוצאותיה פורסמו בתחילת השבוע, בלט שיעור מעבר נמוך. לפי הנתונים בנוגע לבחינה בחשבונאות פיננסית, שיעור המעבר הכללי בבחינה עמד על 40.9%, ורק 51.4% מכלל הנבחנים שניגשו לראשונה לבחינה - עברו.

שתי הבחינות הסופיות - בביקורת ובחשבונאות פיננסית - פותחות את דלתות מקצוע ראיית החשבון עבור הסטודנטים לחשבונאות, ואחוז הנכשלים בהן מטריד. זאת, מאחר שהוא משליך באופן ישיר על היצע המתמחים שעתיד להגיע אל משרדי רואי החשבון - אחוז נמוך מאוד - שכיום אינו עונה על הביקוש הרב.

בעת האחרונה מסתמנת בשוק ראיית-החשבון מגמה בעייתית במיוחד של היצע הולך וקטן של מתמחים, וביקוש גובר מצד המשרדים הגדולים, הנלחמים על כל מתמחה. הנתונים האחרונים משקפים מצב בעייתי שבו אין למשרדים כמעט על מי להילחם, והם צפויים למצוא את עצמם בחוסר משמעותי של כוח אדם חדש.

עוד ברקע מתנהלים בתקופה האחרונה מאבקים דרמטיים של המתמחים בראיית-חשבון נגד מועצת רואי-החשבון בנוגע למתכונת הבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת, בדגש על מועד יולי 2018. הנתונים מאשרים כעת את מה שהסטודנטים הנאבקים טענו בחודשים החולפים - לטענתם, בבחינה האחרונה נפלו כשלים מהותיים, בין היתר, במיקוד הבחינה. הם אף ביקשו לעצור את פרסום ציוני הבחינה וקראו להידברות בין נציגי הנבחנים למועצת רו"ח.

דאגה במועצה נוכח התוצאות 

מבחני ההסמכה בראיית-חשבון נחשבים למתישים במיוחד. במשך חודשים ארוכים הנבחנים משננים חומר לימוד מקיף ביותר הכולל סעיפי חוק ונוסחאות מורכבות, שבהם הם נדרשים לשלוט ברמה גבוהה. בסיום התקופה המייגעת, הסטודנטים נבחנים בבחינות הסמכה סופיות. בחינת ההסמכה בחשבונאות פיננסית המתקדמת, נחשבת לקשה מבין שתי הבחינות (השנייה היא בנושא "ביקורת חשבונות"), וככלל, אחוז המעבר בה נמוך יותר. אולם במועדים האחרונים המגמה התהפכה: אחוז הנכשלים בבחינת ביקורת חשבונות גבוה יותר מזה שנרשם בבחינת החשבונאות הפיננסית.

בחינת ההסמכה בחשבונאות פיננסית נערכה ב-15 ביולי השנה; ובחינת ההסמכה בביקורת חשבונות נערכה ב-2 באוגוסט. שני המועדים התאפיינו בירידה משמעותית בכמות הנבחנים, ובפרט בכמות הנבחנים שניגשו לראשונה לבחינה. הנתונים הללו משקפים את הצמצום במספר הנרשמים ללימודי חשבונאות במוסדות הלימוד השונים.

לפי הנתונים שפורסמו היום, רק 48% מכלל הנבחנים שניגשו לראשונה לבחינת "ביקורת חשבונות" עברו אותה בהצלחה. מדובר בשיעור מעבר נמוך ביחס למועדים קודמים בבחינה זו, כאשר במועד סתיו 2017 עמד שיעור המעבר הכולל על 68%, במועד אביב 2017 עמד שיעור המעבר על 58% ובמועד אביב 2016 על 63%.

שיעור העוברים את בחינות המועצה לפי מוסדות לימוד

עוד עולה מהנתונים המתפרסמים היום, כי בדומה למספר הנבחנים הנמוך יחסית בבחינה בחשבונאות פיננסית, גם בבחינה זו בביקורת נרשמה ירידה משמעותית במספר הנבחנים. לבחינה ניגשו 842 נבחנים ונבחנות - מספר נמוך יחסית ביחס למועדים קודמים, לאחר שבמועד סתיו 2017 ניגשו למבחן 1,225, במועד אביב 2017 ניגשו 1,075, במועד סתיו 2016 ניגשו 1,404 ובאביב 2016 ניגשו 1,074.

בהודעת מועצת רואי החשבון באשר לתוצאות הנבחנים צוין, כי "במועצת רו"ח הביעו דאגה נוכח התוצאות, בייחוד על רקע המחסור ההולך וגובר במתמחים איכותיים שעליו מדווחות פירמות ראיית החשבון בארץ, והשאיפה לעודד השתלבותם של צעירים מוכשרים נוספים במקצוע".

מגמת הצמצום הזו אכן מטרידה את משרדי ראיית החשבון הגדולים, שזקוקים למתמחים. כפי שפורסם ב"גלובס" לאחרונה, קיימת ירידה של עשרות אחוזים בביקוש ללימודים חשבונאות, בין היתר על רקע השכר הנשחק של רואי-החשבון ובעיות נוספות במקצוע.

"מחסור גדול במתמחים איכותיים"

מי שיותר מוטרד מהתוצאות אלה הסטודנטים לחשבונאות, שכאמור פתחו במחאה נגד המבחנים הרבה לפני שידעו את אחוזי המעבר בהם. המאבק הזה הצטרף לשורה של מאבקים של סטודנטים לחשבונאות מהשנים האחרונות, שחלקם הובילו אף לתיקונים בבחינה.

הנתונים היום מזכירים לסטונדטים לחשבונאות את התוצאות שהשיגו הסטודנטים למשפטים שנבחנו לאחרונה בבחינות ההסמכה של לשכת עורכי-הדין. במועד דצמבר אשתקד, למשל, 66% מתוך 2,553 הנבחנים והנבחנות שניגשו למבחן ההסמכה של הלשכה - נכשלו (רק 34% - עברו). גם הסטודנטים למשפטים מנהלים מאבקים חוזרים ונשנים נגד הבחינות - וחלקם הניבו פרי והובילו לתיקונים.

רו"ח שלומי שוב, ראש תוכנית חשבונאות וסגן דיקן בית ספר אריסון למנהל עסקים במרכז הבינתחומי בהרצליה, סבור כי התוצאות משקפות את הצורך בשינוי מהותי בבחינות ההסמכה, אך גם - ובעיקר - בלימודי המקצוע. "אנחנו אמנם לא מגישים למועד הזה, אבל אי-אפשר להתעלם מכך שהתוצאות גם בפיננסית וגם בביקורת משקפות שינוי דרמטי לרעה באחוזי המעבר שהסטודנטים הורגלו אליהם בעשור וחצי האחרונים.

"כפי שאמרתי רבות בעבר השינויים בבחינות הם הכרח - כדי לעודד חשיבה וגישה ביקורתית ויש עוד לאן להתקדם הזה. למוסדות ההשכלה הגבוהה ייקח זמן להטמיע את התפיסה החדשה. לא קל ללמד סטודנטים לחשוב. זה אתגר, אבל חייבים לעשות אותו לאור ההתפתחות הטכנולוגית המואצת והכניסה של ה-Ifrs שכולו מבוסס על תפיסה עסקית מבוססת עקרונות".

עוד לדברי שוב, "מי שצריך להגיע היום ללמוד חשבונאות זה מי שהולך להוביל את עולם העסקים בעוד לא הרבה שנים והוא צריך יכולות עצומות. הבעיה היא שבנקודת הזמן הנוכחית יש מחסור גדול במתחמים איכותיים. הבעיה שהמקצוע נמצא כרגע היא חוסר הלימה בין הדרישות העצומות מהסטודנטים לבין השכר המשולם למתמחים. אנחנו מרגישים כעת ניצנים של עליות שכר למתמחים וקוראים למשרדים לבצע העלאות שכר משמעותיות. אין זה ראוי ומכובד שבוגרי חשבונאות יקבלו שכר מינימום. אני מעריך שהביקוש האדיר לבוגרים איכותיים יגרום לזה. בסופו של דבר רק תיקון של המצב הנוכחי והובלת המקצוע קדימה, תוך העלאת שכר הטרחה למימדים סבירים בראיה עולמית, יובילו לתוצאה המיוחלת".

"אחוז המעבר הלך ועלה"

רו"ח גד פניני, בעל משרד פניני ושות', דווקא לא מתרגש מהתוצאות. לדבריו, לפני 40 שנה אחוזי המעבר היו נמוכים יותר. "אחוזי המעבר לאורך השנים הלכו ועלו. כאשר אני ניגשתי לבחינות, ב-1978, עמד בחוץ בחור שרצה להחתים אותי על עצומה נגד הבחינות, ואמרתי לו שזו פעם ראשונה שאני ניגש, אז אני לא יכול לחתום על עצומה נגד בחינה שעוד לא כתבתי. הוא השיב לי שאחרי 12 פעמים שאני אכשל, אני אעמוד לידו להחתים על עצומה. בזמני אחוז המעבר עמד על בין 8% ל-10%. אני עברתי את כל הבחינות בפעם הראשונה, וכמוני חלק גדול מחבריי, אבל אחוזי המעבר היו נמוכים משמעותית מאחוזי המעבר היום".

אז המחאות של הסטודנטים נגד הבחינות אינן במקומן?

פניני: "כאשר עושים בחינה שלאחריה אדם מקבל רישיון לכל החיים, היא צריכה לכסות את כל מרחב האפשרויות וכל מרחב הידע. אחוזי המעבר בעיני הם היום הם גבוהים מאוד. האחוזים הלכו וגברו עם השנים בגלל מחאות ובגצים שהוגשו, אבל בעניי במהות זו טעות. כאשר הולכים לקבל רישיון למקצוע לכל החיים חשוב שהבחינה תשקף כל סוגיה וכל בעיה.

"בעיה אחת שצריך לבדוק בבחינות היא שניתן לפתור אותה במסגרת הזמן. אין כזה מושג בחינה קשה. יש מושג של בחינה לא מתאימה למסגרת הזמן. אם שאלה חורגת מהחומר היא לא ראויה, אבל כל שאלה במסגרת החומר יכולה להיות בכל רמת קושי. אם מקור המחאה הוא בגלל שלא ניתן לפתור אותה במסגרת הזמן המוקדש, המחאה צודקת. אם המחאה היא כנגד זה שהשאלות היו קשות - אין כזה מושג. רואי-חשבון מתמודד כל החיים עם שאלות קשות".

"הקרדיט מגיע לסטודנטים שלנו"

במקביל לפרסום אחוזי המעבר הכלליים במבחני ההסמכה, התפרסמו היום גם המוסדות המובילים בשיעור המעבר, כאשר בראשם מככבת אוניברסיטת בן גוריון עם 80% עוברים. בכך עקפה האוניברסיטה בנגב מוסדות נחשבים, ובהם אונ' תל אביב עם 68% מעבר, האוניברסיטה העברית עם 55% בלבד ובר אילן עם 32% מעבר בלבד.

איך הגיעה אוניברסיטת בן גוריון להובלה, בפעם משמעותי? ד"ר כורש גליל, ראש תחום חשבונאות באוניברסיטת בן גוריון: "אני מרגיש שאנחנו עושים את הדברים כמו שצריך. התכנית שקודמתי בתפקיד בנתה היא מצוינת. מה שאפיין את הבחינה השנה זה שנשאלו שאלות לא רק על תכנים שנלמדים בשנת ההשלמה אלא גם על תכנים שנלמדים בשנים קודמות, ואני מאמין שהתלמידים שלנו הגיעו יותר מוכנים לכך.

"אבל הקרדיט מגיע לסטודנטים שנדרשה מהם הרבה עבודה קשה. יש להם מוטיבציה גבוה והם השקיעו מאמצים כדי להשיג את התוצאות. אנחנו לא זוקפים את הקרדיט לעצמנו. אנחנו שם כדי לתת להם את הכלים, והם אלה שעושים בהם שימוש".

הסטודנטים: מתגבשת עתירה

במטה המאבק של הסטודנטים לחשבונאות רואים בתוצאות תשובה לכל הטענות שלהם בעניין הבחינה האחרונה, אשר לטענתם הייתה בעייתית במישורים רבים. מהוועד המנהל של המאבק בבחינה בפיננסית מתקדמת מסרו כי "מתגבשת עתירה משפטית שתצא לפועל בימים הקרובים, באמצעות משרד עו"ד גולדפרב-זליגמן. אחוזי המעבר לא מתכתבים עם האחוזים בשנים האחרונות והינם נמוכים דראסטית. המועצה ללא תשובות לעניין, ומרצים מפחדים להתבטא נגד המועצה כתוצאה מאיומים שהופנו אליהם".

בהודעת מועצת רו"ח בעניין תוצאות הבחינות צוין בעניין זה, כי "רוב מכריע ממי שניגשו לראשונה לבחינה ההסמכה בביקורת חשבונות ובעיות ביקורת מיוחדות, ניגשו גם לבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת. בעוד שביחס לבחינה בחשבונאות פיננסית נבדקו על-ידי המועצה טענות מצד הנבחנים - ואלה נדחו ע"י המועצה לאחר בדיקתן - ביחס לבחינה זו בביקורת לא נתקבלו כל טענות, אך שיעור המעבר הנמוך חזר על עצמו באופן מובהק". 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט