טראמפ: "נרד לשורש חידת היעלמות העיתונאי בטורקיה"

נשיא ארה"ב התייחס להיעלמות העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, שנכנס ב-2 באוקטובר לקונסוליה הסעודית באיסנטבול ומאז נעלמו עקבותיו • טראמפ: "אנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות לעיתונאים" • רשויות טורקיה טוענות כי העיתונאי, שמבקר בחריפות את בית המלוכה הסעודי, נרצח, אך סעודיה מכחישה

העיתונאי הנעדר ג'מאל חאשוקג'י / צילום: רויטרס
העיתונאי הנעדר ג'מאל חאשוקג'י / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הבטיח לרדת לשורש חידת היעלמות העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, שמתגורר בארה"ב וכותב טורים ב"וושינגטון פוסט". טראמפ ציין בפני כתבים כי הוא דיבר עם הדרגים הגבוהים ביותר במשטר הסעודי בנושא חאשוקג'י, שנחשב למבקר חריף של בית המלוכה הסעודי. 

חאשוקג'י נכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2 באוקטובר ומאז נעלמו עקבותיו. הרשויות בטורקיה טוענות כי העיתונאי נרצח, אך סעודיה מכחישה זאת.

"אנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות לעיתונאים, לאף אחד", אמר אתמול (ד') טראמפ. "אנחנו דורשים הכל. אנחנו רוצים לראות מה קורה שם". סעודיה היא בעלת ברית של ארה"ב והיעלמות העיתונאי גרמה למתחים בין השתיים. הבית הלבן מסר כי מזכיר המדינה של ארה"ב מייק פומפאו ופקידים בכירים נוספים ביקשו מיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אאל סעוד ביום שלישי האחרון פרטים נוספים בנושא. 

אתמול פורסם ב"וושינגטון פוסט" כי לפי מידע שיורט על ידי סוכנויות המידע האמריקאיות, הנסיך הסעודי הורה לפתות את חאשוקג'י לחזור מארה"ב לסעודיה כדי שניתן יהיה לעצור אותו. לטענת ה"וושינגטון פוסט" מדובר בראויות נוספות למעורבות של סעודיה בהיעלמות העיתונאי. 

ביום רביעי, התקשורת הטורקית פרסמה צילומי אבטחה שתומכים בהשערה כי חאשוקג'י נרצח. בצילומים רואים סוכני מודיעין סעודים שנכנסים ויוצאים מטורקיה דרך שדה התעופה. העיתון הטורקי Sabah פרסם כי הוא זיהה 15 מחברי המודיעין הסעודי, שלטענתו, השתתפו בהיעלמות העיתונאי הסעודי. לטענת העיתון, אחד מהם הוא מומחה מז"פ. בנוסף, בצילומים ששודרו על ידי ערוץ TRT World הטורקי, ואשר ככל נראה צולמו על ידי מצלמות אבטחה, נראים רכבים נוסעים לכיוון הקונסוליה. בין הרכבים נראים גם רכבי וואן שחורים, אשר נמצאים במרכז החקירה.

חאשוקג'י הגיע לקונסוליה כדי להסדיר את הגירושים שלו, כדי שיוכל להתחתן עם ארוסתו. גם הוא נראה בסרטונים שהתפרסמו בתקשורת כשהוא נכנס לקונסוליה, בעוד שארוסתו מחכה לו בחוץ.

טורקיה מסרה כי היא תערוך חיפוש בקונסוליה, בשעה ששר החוץ הסעודי ציין כי המדינה "פתוחה לשתף פעולה" ותאפשר חיפוש במבנה.