גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חסרים קרונות ולא עומדים בלו"ז: פתיחת הקו המהיר החמירה את הצפיפות ברכבת

מאז ה-15 בספטמבר נכנס לתוקף לו"ז רכבות חדש שכולל קיצורים וביטול של קווים ישירים לאורך קו החוף ● הסיבה לקיצוצים היא כפי שפורסם ב"גלובס" מחסור חמור בציוד בסיסי של כל רכבת – קרונות, שהוזמנו באיחור ניכר

בנימין נתניהו וישראל כ"ץ בטקס חנוכת קו הרכבת ת"א י-ם / צילום: ששון תירם
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ בטקס חנוכת קו הרכבת ת"א י-ם / צילום: ששון תירם

החגים כבר מאחורינו והצפיפות ברכבת הגיעה השבוע לשיא: הנוסעים בקו המבוקש ביותר של הרכבת חיפה - תל-אביב הרגישו זאת היטב, הרכבות איחרו, חלק מהנוסעים נשארו ברציפים וחלק הורדו מהרכבת על ידי סדרנים. חלק מאלה שכבר הצליחו לעלות נאלצו לנסוע בעמידה במשך שעה ויותר או לנוסע בתנאי צפיפות קשים.

מאז ה-15 בספטמבר נכנס לתוקף לו"ז רכבות חדש שכולל קיצורים וביטול של קווים ישירים לאורך קו החוף. כך למשל, במקום ארבע רכבות בשעות העומס בין תל-אביב לצפון יש כעת שלוש. הסיבה לקיצוצים היא כפי שפורסם ב"גלובס" מחסור חמור בציוד בסיסי של כל רכבת - קרונות. בעקבות פתיחת הקו המהיר לא פחות מ-60 קרונות הועברו מקווים אחרים אל הקו החדש, זאת למרות שמועד הפעלתו היה ידוע מראש ואף נדחה מספר פעמים

בשל הוויכוחים בין משרד האוצר לרכבת הקרונות החסרים הוזמנו באיחור ניכר. זמן ייצור הקרון אורך כשנה, והקרונות הראשונים יגיעו במרץ של 2019. בכיר בענף התחבורה הסביר בעבר ל"גלובס" כי "כדי להשיק את הקו המהיר לירושלים היו חייבים להוריד מהקווים הקיימים. זו שמיכה קצרה מדי - מושך מעל הראש והרגליים חשופות".

את תופעת "השמיכה הקצרה" הנוסעים החלו להרגיש על בשרם בשבוע האחרון, עם חזרת המשק לפעילות מלאה מחופשות וחגים. אתמול הובאו לידי "גלובס" דיווחים, על פיהם הרכבת תל-אביב כרמיאל איחרה בקרוב לחצי שעה, והנוסעים לכרמיאל התבקשו לעלות על הרכבת לנהריה ולהחליף רכבת בקרית מוצקין. כלומר, הנוסעים של שתי הרכבות הן לנהריה והן לכרמיאל הועלו לאותה רכבת.

"הצפיפות הפכה לבלתי אפשרית, צמצום הרכבות מחד אל מול הגידול בהיקף הנוסעים, מייצרים חווית נסיעה מסויטת. אם נוסיף לכך את העובדה שהרכבות מאחרות, לא רק בשעות העומס, וקיבלתם כאוס תחבורתי במלוא תפארתו. אף אחד לא חושב על הנוסעים. רק על גזירת סרטים", אומר אייל טל, נוסע קבוע בקו ת"א חיפה ויו"ר הקבוצה החברתית "מנפלאות הרכבת".

בנוסף, מתלוננים הנוסעים על ביטול האופציה לשמירת מקומות הישיבה בתשלום נוסף. אופציה זו בוטלה בקווי החוף עם הכניסה לתוקף של הלו"ז החדש. המשמעות היא שגם הנוסעים שמוכנים לשלם יותר בכדי לחמוק מהצפיפות לא יכולים לעשות זאת יותר.

"עם כל קיצורי הרכבות והביטולים שלהן, למישהו יש איזה הסבר למה ביטלו את המקומות השמורים בבוקר? אני פשוט לא מצליח לחשוב על הסבר הגיוני כלשהו לכך", תוהה רן בן ארי, נוסע קבוע בקו חיפה-ת"א. "הרציף בחוף הכרמל חזר לימים המאוד לא מוצלחים שלפני המקומות השמורים, וזה פשוט בלתי נסבל".

לשאלת בן ארי ענו ברכבת ש"רכבת עם 150% תפוסה לא יכולה להיות עם קרון מקומות שמורים ריק".

כידוע הגודש בכבישי ישראל היא הגבוהה ביותר מבין כל המדינות המפותחות, ולמרות זאת פחות מ-10% ממשתמשי התחבורה הציבורית נוסעים ברכבת והדבר לא מפתיע - הצפיפות ברכבות גבוהה למדי המצב רק יחמיר בשנה הקרובה בשל העיכובים בהזמנת הציוד הנדרש. פתיחת הקו המהיר לירושלים רק החמירה את המצב הקיים. לא מין הנמנע שבתקופה הקרובה חלק מהנוסעים יחזרו לשימוש ברכבם הפרטי ובכך יוסיפו לגודש בכבישי ישראל.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "ההחלטה לקיצור מסלולה של רכבת אחת בקו נהריה התקבלה לצורך הפעלת הקו המהיר, לאחר הצגת כל החלופות האפשריות."

עוד כתבות

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה שיגר כ-25 רקטות למירון, חיל האוויר תקף בלבנון

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?