לא איום סרק: מה צופן העתיד לערוץ עשר ולרשת ללא המיזוג

מכתב רשמי בנושא ביטול המיזוג בין רשת וערוץ עשר עדיין לא יצא, גם לא לרשות השנייה שעד כה לא קיבלה כל הודעה על הביטול • האם ערוץ עשר יהפוך לערוץ זעיר, ומה בנוגע להשקעה של אלי עזור? • התרחישים האפשריים

יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ עשר / צילום: גיא קרן
יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ עשר / צילום: גיא קרן

מאז ההודעה הרשמית של בעלי המניות של רשת על כך שהם מבטלים את הסכם המיזוג עם ערוץ עשר אתמול עלו הרבה ספקולציות לגבי השאלה האם הם אכן חזרו בהם סופית מההחלטה, או שמדובר באמצעי להפעלת לחץ על מועצת הרשות השנייה. בהדרגה מתחילות להצטבר אינדיקציות לכך שלא מדובר באיום סרק. ל"גלובס" נודע כי אמש התקשר עורך הדין של רשת למשרד הממונה על ההגבלים והודיע כי המיזוג בוטל. למרות זאת, מכתב רשמי בנושא עדיין לא יצא, גם לא לרשות השנייה שעד כה לא קיבלה כל הודעה על הביטול.

נציין, כי הליך אישור המיזוג של רשת וערוץ עשר אמנם הסתיים אצל הממונה על ההגבלים, אך עדיין ישנו ערר על ההחלטה מטעם עמותת "הצלחה" לבית הדין להגבלים ולכן היה צורך להודיע היכן עומדים הדברים.

המנגנונים הרזים של עזור 

ההודעה הדרמטית אתמול הותירה את הענף מבולבל לגבי עתיד שוק המדיה בכלל וערוץ עשר בפרט. לגבי רשת, בעיית בעלי המניות עדיין לא נפתרה. אודי אנג'ל הוא המשקיע היחיד שלא מתעקש לצאת החוצה, ולכן בערוץ ימשיכו לחפש משקיע או שניים שיתפסו את מקומם של אלה שמבקשים לעזוב. סימן השאלה הגדול מרחף מעל עתידו של ערוץ עשר. שם נראה כי בעלי המניות עדיין לא קיבלו החלטה סופית.

נזכיר, כי בעת שהוגשה לממונה על ההגבלים הבקשה למזג את הערוץ הודיעו בעלי המניות כי באם הדבר לא יקרה - הוא ייסגר. האם זה העתיד שצפוי לו כעת? לא בטוח. שווה להסתכל בשחקנים שעומדים כעת על הלוח: מדובר באנשי חברת RGE שמחזיקים ב-51% מהמניות (לן בלווטניק, אודי רקאנטי ואביב גלעדי) שאליהם, כפי שנחשף לראשונה באתר "גלובס",  הצטרף בימים האחרונים איש העסקים אלי עזור.

עזור, שנחשב לחבר קרוב של המנכ"ל יוסי ורשבסקי, פעל בימים האחרונים כדי לסייע לערוץ שנקלע לחובות ועמד בפני סכנת קריסה מיידית. למרות שמקורבים לו מדגישים כי הכסף שהזרים נועד לקנות לו חלק בערוץ הממוזג, קשה שלא לתהות לגבי התיאוריה הזאת. מדובר באיש עסקים ממולח שידוע כי הוא נכנס רק למקומות שניתן להרוויח בהם. הוא עובד עם מנגנונים רזים, מייעל אותם ומרוויח כסף תודות לניהול יעיל וניצול מקסימלי של משאבים. בשונה מבעלי מניות אחרים הוא לא מחזיק במדיה רק כאמצעי כוח או סמל סטטוס. עזור משתדל להרוויח כסף בעסקיו - ובדרך כלל גם מצליח.

לכן האופציה של ערוץ ממוזג שבו הוא לא בעל השליטה הדומיננטי לא לגמרי מסתדרת. ערוץ כזה, גם אם יתופעל נכון, לא יהפוך לסוג הפלטפורמות שבהן מתמחה עזור, ולכן התסריט שזה היה המסלול לא ממש סביר.

מה אם כן יכול להיות תרחיש אפשרי? היתרון המובהק של ערוץ עשר הוא החדשות. עם הזמן המיזוג הלך והסתבך בגלל הקושי של בעלי המניות להגיע להסכמות, מה שהוביל בינתיים לדם רע בדרגי המנהלים. לכן בשלב כלשהו אף נבחנה האפשרות כי רשת תישאר בשלה ותרכוש מערוץ עשר מהדורות חדשות ותוכניות אקטואליה בהיקף של כשלוש וחצי שעות. אם מסתכלים על המצב כיום, ההצעה הזו מאפשרת לכאורה לערוץ עשר מקור הכנסה נוסף - זאת בהנחה כמובן שבעלי המניות יסכימו להשאיר אותו בחיים. 

עם זאת, לא בטוח שהדרג הניהולי ברשת יסכים לכך. שם יש קולות שמאמינים כי נכון יותר לבנות מהדורת חדשות שמזוהה לגמרי עם הערוץ ומותאמת לצרכיו. 

ערוץ זעיר יכול לייצר מספיק רייטינג?

נראה שכיום אין כמעט מי שמטיל ספק בכך שאם יש היתכנות לערוץ עשר כגוף שממשיך לתפקד עצמאית, הוא טמון בחיזוק הקו שהוביל ורשבסקי בעבר כערוץ שנסמך על חדשות ואקטואליה. אבל גם אם מגדירים אותו ככזה השאלה באיזה היקף הוא מתפקד. ורשבסקי, יש להניח, ירצה לנסות להשאיר אותו בפורמט שכבר עבד לו בעבר. האם זה גם מה שעזור רוצה? אם מסתכלים על פרוטפוליו מותגי המדיה שלו אז לא ממש בטוח. ייתכן שמה שהוא מכוון אליו הוא דווקא פורמט אחר שהועלה בעבר דווקא על ידי יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', שדיברה על הפיכתו של ערוץ עשר לערוץ זעיר.

ככזה, הוא אמור להפיק בהיקפים נמוכים משמעותית. זה אמנם דורש שינוי רישיון, אבל שמאלוב-ברקוביץ' הבהירה בעבר כי תסייע בכך, וגם מישל קרמרמן שצפויה להתמנות לתפקיד מנכ"ל הרשות השנייה בקרוב לא אמורה להערים קשיים בנושא. צריך גם לזכור שלעזור יש אמצעי מדיה כמו עיתון "מעריב" או תחנות רדיו שממילא פועלות כספקיות תוכן, כך שעלות הכניסה שלו במקרה כזה נמוכה יחסית לאחרים.

אבל גם לתסריט כזה יש מכשולים רבים: בין היתר שאלות שכבר הועלו בעבר כמו האם ערוץ זעיר יכול לייצר מספיק רייטינג ואימפקט כדי להיות רלוונטי, וגם אם כן האם המנהלים של חברת החדשות והעובדים שלה יישארו להיות חלק בערוץ כזה.

בשורה התחתונה, איש עדיין לא באמת יודע לאן הולך השוק, ולראיה, אפילו הדיון בוועדת הכלכלה בכנסת שאמור להתקיים בנושא המיזוג השבוע לא בוטל. כשניסינו להבין מדוע, אמר דובר הוועדה בתגובה כי "הוועדה מתכוונת להיכנס לעובי הקורה כדי להבין כיצד הגענו למצב של ביטול המיזוג, לעשות כל מאמץ להחזיר את הצדדים למסלול המיזוג, או לנסות למצוא כל דרך אחרת לשמור על המשך קיומו של ערוץ עשר ולשמר את עובדיו".