הסכם עד מדינה בעייתי: האם מיקי גנור שילם מס על עשרות המיליונים שצבר בחו"ל?

גנור החליף היום את עורך דינו ומאיים לסגת מהסכם עד המדינה בגלל כסף ענק - עשרות מיליוני שקלים בחשבונות בנק על שמו באוסטריה ובקפריסין שתקועים כיוון שהוא הוכנס לרשימה שחורה • אם רשויות איסור הלבנת הון והמסים יספקו את האישורים המתאימים, הכסף ישוחרר – והשחרור יציף את כל השאלות הקשות סביב הסכמי עד המדינה בכלל

מיקי גנור / צילום: תמר מצפי
מיקי גנור / צילום: תמר מצפי

עד כמה בעייתיים הסכמי עד המדינה ועד כמה הם לא ממש שקופים ועד כמה הם בדרך כלל הסכמים כספיים שעושים עבריינים - אפשר ללמוד מההתפתחות המפתיעה עם הסכם עד המדינה של מיקי גנור בפרשת הצוללות. מסתבר, למי שלא הבין זאת, שהכל זה כסף, רק כסף. לפי הדיווח של אלי סניור ב"ידיעות אחרונות" היום (ג') גנור החליף את עורך דינו ומאיים לסגת מהסכם עד המדינה בגלל כסף, כסף ענק. עשרות מיליוני שקלים בחשבונות בנק על שמו באוסטריה ובקפריסין שתקועים כיוון שהוא הוכנס לרשימה שחורה בגלל הסכם עד המדינה וכעת גנור מבקש שישחררו לו אותם. אני מניח שאם הרשות לאיסור הלבנת הון ורשות המסים יספקו את האישורים המתאימים הכסף ישוחרר לטובתו של גנור על-פי דרישתו - והשחרור כשלעצמו יציף את כל השאלות הקשות סביב הסכמי עד המדינה בכלל והסכם עם גנור בפרט.

תזכורת לפרטים המעטים שהציבור יודע על ההסכם גם גנור: תמורת עדותו הוא ירצה שנת מאסר אחת בפועל בלבד וייקנס של 10 מיליון שקל. בסופו של דבר, הסכם עד מדינה הוא גם הסכם כלכלי, מעבר להיבטים המשפטיים שלו וצלילה לחקר האמת. העבריין מוסר מידע ומקבל מהמדינה, קרי הפרקליטות, סוג של טובות הנאה - בין שמדובר בקיצור עונש ובין שמדובר במענקים כספיים. במקרה של גנור הוא שילם לכאורה 10 מיליון שקל קנס ולא קיבל מענק כספי, אבל ייתכן שזה לא בדיוק הסיפור. מענק כספי יכול להיות גם תשלום חלקי ולא מלא על עבירות כלכליות. הרי מי שהסכים לשלם 10 מיליון שקל, הרוויח הרבה יותר. עובדה, יש לו עשרות מיליוני שקלים בבנקים בחו"ל ומי יודע עוד כמה נכסים עוד רשומים על שמו שלא נחשפו.

בעבר כתבתי על ההאשמות הכבדות נגד גנור שחשפה אילה חסון בערוץ 10: הוא שימש כנציג מספנה גרמנית (טיסנקרופ) בישראל משנת 2009 לאחר שמונה לתפקיד באמצעות התערבות שלא כדין של עובד מדינה בכיר; העביר כספי שוחד בתמורה למינויו כנציג המספנה; קיים קשר שוחד במשך שנים עם עובדי מדינה בכירים; וקשר קשר עם אחר, באמצעות שכירת שירותיו, כדי לקדם את עסקיו שלא כדין. חסון גם חשפה במקביל שגנור שימש במשך תקופה ארוכה כמעין ברוקר-מתווך הלוואות מבנקים אוסטריים, בין היתר לחברות ישראליות, וקיבל על התיווך הזה עמלות שמנות. כלומר, גנור ניהל במשך תקופה ארוכה עסקים גלובליים רחבי היקף, גילגל עשרות מיליוני שקלים אם לא מאות מיליוני שקלים, וחשבונות הבנק שלו תפחו עם השנים.

העובדה שיש לגנור נכסים בשווי עצום בחו"ל מעלה את שאלת תשלומי המס שלו. כאזרח שומר חוק, הוא חייב להגיש מדי שנה דוחות למס הכנסה על הכנסותיו ולשלם מס בגינן. האם העבריין מיקי גנור, שהודה במסגרת העסקה איתו ששיחד עובדי מדינה בכירים, שילם גם מסים כחוק - הן על הכנסותיו כנציג המספנה הגרמנית והן על הכנסותיו מפעילותו הענפה בחו"ל בתיווך בהלוואות ובעסקי נדל"ן? האם במסגרת עסקת עד המדינה איתו, שנחתמה די במהירות, הספיקה רשות המסים לבדוק את שומות העבר שלו? האם התבקשה בכלל לעשות זאת על ידי הפרקליטות והאם עסקת עד המדינה עם גנור כוללת בכלל היבטי מס? אלו שאלות שהפרקליטות ורשות המסים לא סיפקו עליהן תשובות מעולם.

אין ספק בכלל ואיש לא יערער על כך: מיקי גנור הוא עבריין, עבריין ששיחד עובדי מדינה, שהרוויח מהשוחד הזה טונות של כסף, וככל הנראה גם עבריין מס, עד כדי כך שהוא מוכן להיפרד מ-10 מיליון שקל בשביל לשבת בכלא כמה שפחות זמן. אלא שגנור "בנה" על זה שעשרות מיליוני השקלים שלו לפחות ברחבי העולם ונכסיו (אני מניח שיש לו נדל"ן) ישוחררו לטובתו כי כך העסקה תהפוך למאוד משתלמת עבורו. הוא יישב בכלא נטו כמה חודשים, ישלם 10 מיליון שקל וכל נכסיו העצומים יעמדו לרשותו. פתאום הוא הבין שהנכסים מוחרמים בינתיים והוא לא יכול לעשות בהם שימוש כרגע - ומכאן האיום שלו לסגת מההסכם.

אלא שהציבור זכאי לדעת קצת יותר פרטים על העסקה הכלכלית שחתמה איתו הפרקליטות? האם תשלום 10 מיליון שקל פוטר את גנור מבדיקת שומות המס שלו לאורך השנים האחרונות? האם הוא שילם מס מלא, אם בכלל, או לא דיווח על כל הכנסותיו או השתמש בתכנוני מס חוצי מס כדי לשלם מס מזערי בישראל?