גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טריאתלטית בת 13: הילדים ובני הנוער מסתערים על הריצות הארוכות - ולא רק

זה התחיל ב"מרוץ אפרוחים" ובמקצים קצרים לילדים, והתפתח לאירועי מיני-מרתון עם מקצים של 5,000 מטר, טריאתלונים לילדים ואפילו אולימפיאדה בינלאומית ● מהפכה בתנועה מהירה

 צילום: רוני אגמי
צילום: רוני אגמי

הקיץ התקיימה בירושלים אולימפיאדת הילדים (ICG) - עוד אירוע בשרשרת תחרויות עולמיות שהתארחו בארץ. באולימפיאדה השתתפו 30 מדינות וכ-1,500 ילדים, עשירית מהם מישראל, שהתחרו בתשעה ענפי ספורט - כדורגל, כדורסל, סטריטבול, כדורעף, סיף, ג'ודו, אתלטיקה, טניס ושחייה.

אחת המהפכות שמתרחשת לנגד עינינו, ותואמת את מגמות הכושר בארץ ובעולם, היא כניסתם של תחומי ספורט קשוחים כמו טריאתלון וריצות למרחקים בינוניים וארוכים לארסנל ענפי הספורט לילדים ולנוער, ויש עלייה במספר המשתתפים באימונים ובתחרויות. באירועי ריצה, למשל, שילבו בהתחלה מקצים קצרצרים לילדים, ועם השנים הם התארכו והתרחבו ויש יותר אופציות. המרתונים של תל אביב ושל ירושלים הציעו השנה מיני-מרתון לצעירים עם מקצים של 500 ואלף מטרים, ובאחרים משתתפים ילדים ובני נוער בריצות 2,000, 5,000 ואפילו יותר.

מיני מרתון לילדים / צילום:  רוני אגמי

יש הסכמה בין המומחים שכל עשייה ספורטיבית בגיל צעיר משפיעה ומועילה גם לטווח הארוך. רק על שאלת המינון יש חילוקי דעות. נתחיל בזה שגוף צעיר של ילד זקוק לאקטיביות ולגירויים מגוונים, לכן מומלץ לאפשר להם להתנסות בשלל פעילויות ספורט ולהפעיל איברים, מפרקים ושרירים שונים. זה יכול להיות משחק כדור, פעילות באחד ממתקני הכושר ודגש גם על גמישות.

ילדים ספורטאים, שנמצאים בשגרת אימונים ושומרים על כושר תמידי, בונים גוף עם יכולות פיזיות טובות, מחזקים אותו ומייצרים תשתית שתסייע להם כאמור גם בגיל מבוגר. כמה מענפי הספורט האלה דורשים מאמץ מאוד אינטנסיבי, ולכן חשוב שיהיה בו פיקוח צמוד של הורים, מאמנים ורופאים. אלה שנחשבים לתובעניים במיוחד ועלולים לפגוע בהתפתחות ובגדילה - כמו התעמלות קרקע או טריאתלון - זקוקים לתשומת לב ולאצבע על הדופק.

טריאתלטית בת 13

נועה שוויקי, בת 13, מתאמנת כשש שנים בקבוצת טריאתלון. "היא רכבה ושחתה", מספרת אמה יפית, "וכשלא מצאנו לה חוג מתאים, סיפרנו לה על טריאתלון והיא הסכימה לנסות. הפגשנו אותה עם מיקי אילני, שהיה חלוץ בתחום לילדים, ומאז היא מתאמנת. מכיוון שהיא לא רצה לפני כן, לא היה לה קל בהתחלה, אבל היא התמידה, והריצה היום היא הצד החזק שלה. היא נהנית, הולכת לאימונים באהבה וחוזרת סחוטה".

נועה: "אני מאוד נהנית באימונים, לא מרגישה שזה קשה, רק בתחרויות יש קצת מתח".

ממה נובע המתח?

"אני חושבת כל הזמן לאיזה מקום אגיע, ופוחדת שיפסלו אותי, כי חשוב לספור נכון כמה ריצה אתה עושה, כמה רכיבה (סיבובים) וכמה שחייה ומספר הבריכות. בשנה הבאה אני אתחרה בים ושם לא צריך לספור, אז זה פחות מלחיץ, אבל אז יהיה את החשש מהים, כמו למשל אם יהיו גלים גבוהים, אז אני פוחדת שלא אצליח לשחות".

ומה עם התחרותיות?

"בקבוצה אנחנו מעודדים אחד את השני בתחרויות, וכל מי שמסיים תחרות מעודד את הילדים הגדולים יותר. בכיתה שלי יש תשעה טריאתלטים אז כשאנחנו חוזרים מתחרויות, מדברים על זה בכיתה. יש לנו גם תלמיד שמגיע מקום ראשון, אז אנחנו מפרגנים לו, וגם החברות שלי מתעניינות איך היה לי. יש לי חברות שמשתתפות במקצה קצר יותר ואני מזנקת אחרי שהן סיימו, אז הן מעודדות אותי בחזרה וזה ממש כיף ונותן כוח. אבל הכי כיף כשאמא ואבא מגיעים ומעודדים אותי, זה נותן לי כוח להמשיך".

הגיל שאפשר להתחיל

במקרים רבים הולכים הילדים בעקבות ההורים, שבעצמם עוסקים בספורט. במקרה של משפחת שוויקי קרה ההיפך: "היא זו שהדביקה אותנו בחיידק הטריאתלון, ואנחנו מאושרים", מספרת יפית שוויקי. "העיסוק הספורטיבי נתן לה המון ביטחון ואמונה ביכולת שלה להתמודד עם אתגרים נוספים. היא ילדה עצמאית, שקמה לבד באישון לילה או השכם בבוקר לאימונים. מגיל צעיר היא למדה להתארגן לבד בתחרויות. יש לה משמעת עצמית וניהול נכון של זמן, וגם תעוזה לצאת למחנות ותחרויות לבד".

ויש הקרבה?

"היא לא מוותרת על לימודים וחברים, אבל ויתרה על תנועת נוער ומקריבה את זמן הפנאי שלה, שמצטמצם משנה לשנה. גם המשפחה מקריבה הרבה זמן על חשבון דברים אחרים. קיצרנו טיול בגלל תחרויות, אנחנו מתארגנים בהתאם כדי להסיע, וכל החיים שלנו והבית הם די סביבה, היא בעדיפות הראשונה".

מיני מרתון לילדים / צילום:  רוני אגמי

שוויקי מתאמנת אצל ניר יגודה, ממאמני הטריאתלון המוכרים בארץ. בעבר היה מאמן שחייה ואימן ילדים כולל בנבחרת הצעירה, וכיום, כעשור וחצי, הוא מאמן טריאתלון. את הניסיון שצבר הוא מעביר בהדרכות למאמנים ולמדריכים בקמפוס שיאים ומספר שמבחינת הכשרה מקצועית, יש מדריכים שמתמחים בספורט ילדים, ובכל מקרה גם בקורסי מאמנים עוסקים באימון ילדים.

טריאתלון ילדים, לדבריו, מחולק לקבוצות גיל ואפשר להתחיל כבר בגיל שמונה. המרחקים גדלים כל שנתיים בממוצע עד לקבוצת הגיל 16, שמתמודדת עם מרחק זהה לזה של המבוגרים עם הקלה מסוימת ברכיבה. "הטריאתלון מעצם מהותו משלב שלושה אנשים שונים, אבל בתחילת הדרך, הדגש לצעירים הוא הנאה, כשבמקביל מנחילים מיומנויות גופניות כלליות ומגדילים טווחי תנועה. יש מאפייני כושר ספציפיים לילדים ובכל שנה משלבים אלמנט חדש: קואורדינציה, סיבולת מגיל 12 ועוד. את הבוגרים, מגיל 15-14 מכשירים לראייה תחרותית ודגשים טקטיים, ובשלב הזה הבריאות נמצאת במקום הראשון, אחריה ההישגיות ורק אז ההנאה".

האם זה בריא לדעתך?

"בעיניי, כל אחד יכול וצריך. זו שרשרת שמתחילה בגיל צעיר, ואני רוצה להעניק להם בסיס רחב ויסודות שיהיו להם אם בעתיד יבחרו להיות ספורטאים. כל ילד עושה בדיקות רפואיות ויש מעקב. אם מזהים ילד שלא גובהה, יש בעיה וצריך לברר אם זה מתזונה, עודף אימונים, חוסר שעות שינה ועוד. אני לוקח עליי אחריות גדולה, לוקח את האוצר של ההורים וצריך להחזיר אותו הביתה בשלום. באימונים משלבים תזונה ויש כאלה שזקוקים לליווי אישי של תזונאים. לגבי האימונים - התדירות משתנה ויכולה לנוע משעתיים שבועיות לצעירים ועד 20 לבוגרים".

זה לא אינטנסיבי מדי לגוף צעיר?

"כל מעצמות הספורט של מזרח אירופה התחילו בגיל צעיר, ואם יש בקרה נכונה, לא צריכות להיות בעיות. אלה מתחילות כשהצוות לא מקצועי, ויש ענפים עם דרישות קשות. התמורה שמתקבלת היא בריאות לכל החיים, אחריות, ניהול זמן, ביטחון ואפילו מנהיגות".

ומה עם המחיר החברתי?

"בהיבט הזה הם לא ישחקו במחשב או ילכו לבילוי בקניון אלא יעסקו בפעילות גופנית וחברתית שדורשת מהם תקשורת עם בני אדם. זה גם תלוי בילד, אבל אנחנו מדגישים את החשיבות של הלימודים".

מה אתה ממליץ למי שרוצה להתחיל?

"לחפש קבוצה, כי לבד לא מתאמנים, אבל גם לבדוק שהיא מתאימה וטובה, ולבדוק את הרקע של המאמן, הידע והניסיון שלו. יש מגוון גדול של ענפים וכל אחד רוצה את הילדים הטובים. הורה צריך להבין איזה ענף יתרום לילד שלו הכי הרבה בהיבט הנפשי, הבריאותי, הגופני והערכי. שחייה והתעמלות הם הענפים היחידים שאפשר כבר בגיל צעיר להפעיל בהם עומסים נכונים בלי לייצר נזק, ועדיין לייצר יכולות גופניות. בהמשך מוסיפים קואורדינציה וזריזות ונוצר שילוב מוצלח".

אימונים ומימונים | כפי שמבוגרים משקיעים ממון רב בהכנות למרתונים וטריאתלונים, כך גם הילדים, כלומר - הוריהם. טריאתלון הוא ענף יקר, שמושקעים בו סכומים לא מבוטלים

ציוד: טריאתלון מאגד שלושה תחומי ספורט ולכן ההוצאה משולשת: ביגוד ספורט ונעלי ריצה, אופניים וציוד משלים, וכן פריטי שחייה כמו בגד ים, משקפת ועוד. לרוב מדובר בציוד איכותי ויקר, ובהתאם לרמה ולתקציב, כך גם מסתכמת ההוצאה באלפי שקלים עד כמה רבבות.

פעילות שוטפת: 600-300 שקל לחודש (תלוי בגיל) כאשר רוב הקבוצות פעילות 12 חודשים ולא עשרה כמו יתר החוגים.

תחרויות ואירועים: על כל תחרות משלמים 200-90 שקל (תלוי בתחרות) כאשר יש חמש עד עשר תחרויות בשנה.

מחנות אימונים: שניים בשנה, במחירים שנעים בין 1500 ל-2500 תלוי במשך המחנה, שעות האימון, המיקום והמאמן. ההוצאות הן על הסעות, נגרר לאופניים, לינה וכלכלה, מאמן ועוד.

מרוץ הילדים בהרצליה | בפארק הרצליה יתקיים מרוץ הילדים ה-5. המרוץ פתוח לכל הרצים/ות באשר הם מכל קצוות הארץ ובלבד שיהיו בגילאי 17-6. יתקיימו כמה מקצים: 300 מטר, מקצה אפרוחים - לגילאי 6 ומטה; 1 ק"מ, מקצה עממי - פתוח לכל הגילאים; 1 ק"מ, מקצה תחרותי - עד גיל 10; 2 ק"מ, מקצה תחרותי - עד 14; 3 ק"מ, תחרותי - עד 17. יום שני, 22.10, לפרטים: www.realtiming.co.il/site/847

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט