סעודיה מודה: העיתונאי ג'מאל חשוקג'י מת בעקבות ריב בקונסוליה

המדינה פרסמה הבוקר הצהרה שמגלה לראשונה מה עלה בגורל העיתונאי, שנעלם בקונסוליה באיסטנבול ב-2 באוקטובר • סעודיה מתעקשת כי לא היה לה קשר למותו של חשוקג'י, שנחשב למבקר חריף של בית המלוכה

העיתונאי הנעדר ג'מאל חאשוקג'י / צילום: רויטרס
העיתונאי הנעדר ג'מאל חאשוקג'י / צילום: רויטרס

סעודיה הודתה הבוקר בפעם הראשונה כי העיתונאי ג'מאל חשוקג'י נהרג בתוך הקונסוליה שלה באיסטנבול, זאת לאחר שבועות של אי-וודאות לגבי גורלו של חשוקג'י, שנחשב למבקר חריף של השלטון במדינה. 

נציג מטעם סעודיה מסר בהודעה כי חשוקג'י מת לאחר ריב בתוך הקונסוליה. לפי ההודעה, 18 אזרחים נעצרו והם מחכים לתוצאות הסופיות של החקירה. "חילופי דברים בין חשוקג'י והאנשים שהוא פגש בזמן שהיה בתוך הקונסוליה באיסטנבול הביאו לוויכוח ולעימות פיזי, שהובילו למותו", נכתב בהודעה של סעודיה. הודעה נוספת, ממשרד החוץ הסעודי, טענה כי הפושעים ניסו לטייח את מה שקרה.

נשיא ארה"ב טראמפ התייחס להודעה של סעודיה ואמר כי מדובר ב"צעד ראשון נהדר. סעודיה הייתה בעלת ברית נהדרת, אבל מה שקרה אינו מקובל. יש לנו כמה שאלות נוספות". 

חשקוג'י, שהתגורר בארה"ב, נראה בפעם האחרונה נכנס לקונסוליה הסעודית ב-2 באוקטובר. ארוסתו, שליוותה אותו לכניסה לקונסוליה, הייתה הראשונה שדיווחה על ההיעלמות שלו. 

המסתורין לגבי גורלו של העיתונאי גרם לאחד המשברים הדיפלומטים הקשים ביותר שידעה המלוכה הסעודית ולביקורת קשה על יורש העצר במדינה, הנסיך מוחמד בין סלמן

עם זאת, ההצהרה של סעודיה צפויה לעלות שאלות חדשות לגבי מותו של חשקוג'י. לפני שהמדינה הודתה כי העיתונאי נהרג, נציגי הממשל בסעודיה הכחישו כל קשר למותו, וטענו כי הוא עזב את הקונסוליה זמן קצר לאחר שנכנס אליה כדי לאסוף מסמכים שקשורים לגירושיו. רק לאחר ביקורת בינלאומית, הודיעה סעודיה כי תפתח בחקירה בעניין. 

הטענה של הממשל הסעודי כי חשקוג'י נהרג בקטטה לא מתיישרת עם טענות הממשל הטורקי. לטענתם, חשקוג'י סומם, נרצח וגופתו בותרה בתוך הקונסוליה על ידי רוצחים שכירים שהגיעו מריאד ונקשרו לשירותים החשאיים במדינה. בנוסף, מציינים הטורקים כי יש ברשותם סרטון וידיאו שמוכיח זאת. בין הסוכנים, לטענתם, היה גם רופא עם כלים שונים, בהם גם מסור עצמות. 

מספר אנשים שקרובים למלוכה הסעודית מאמינים כי יורש העצר עמד מאחורי היעלמותו של חשקוג'י. הנסיך הצעיר רצה כבר תקופה ארוכה להשתיק את חשקוג'י ואף ביקש ממקורביו להביא את חשקוג'י לסעודיה, כך לטענת אותם מקורבים למלוכה. הם טענו כי הם לא יודעים בוודאות שהנסיך הורה מפורשות על רצח העיתונאי ולטענתם זה לא סביר.