הקמת נמל הדרום: שפיר ואפקון זכו בחוזים בהיקף מצטבר של 730 מיליון שקל

החוזים שבהם זכו החברות, לעבודות תשתית וסלילה, הקמת מבנים ועבודות חשמל בנמל הדרום, הנבנה סמוך לנמל אשדוד, עשויים לגדול בעוד 100 מיליון שקל

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

הקמתו של נמל הדרום מתקדמת, והיום עדכנו חברת ההנדסה שפיר  וחברת הפרויקטים אפקון  על זכייה בחוזים במסגרת ההקמה בהיקף מצטבר של 730 מיליון שקל, העשוי לגדול בהמשך בכ-100 מיליון שקל נוספים.

שפיר צפויה לבצע עבור החברה השוויצרית, שתפעיל את הנמל עבודות תשתית וסלילה, הקמת מבנים ועבודות חשמל, וכחלק מכך אפקון תבצע עבור שפיר תכנון וביצוע הקמת מבנים ועבודות חשמל תמורת כ-265 מיליון שקל.

המכרז של שפיר ואפקון בהקמת נמל דרום
 המכרז של שפיר ואפקון בהקמת נמל דרום

בשפיר העריכו כי צו להתחלת העבודות צפוי להתקבל לקראת סוף השנה, וביצוען צפוי להימשך כשלוש שנים ממועד קבלת הצו. מניות שתי החברות הגיבו היום בחיוב להודעה (עליות של כ-2%), שהשלימו לשפיר טיפוס של כ-8% מתחילת השנה, המשקף לחברה שווי של כ-4.6 מיליארד שקל.

מניית אפקון, שדיווחה בשבוע שעבר על הקמת מעונות סטודנטים במכללה למינהל בראשון לציון בהיקף של כ-130 מיליון שקל, השלימה טיפוס של כ-11% תוך שבעה ימי מסחר (ועלייה דומה מתחילת השנה), לשווי חברה של כ-770 מיליון שקל.

נמל הדרום הוא אחד מבין שני נמלי ים חדשים שאת הקמתם מקדמת חברת נמלי ישראל (חנ"י), המחזיקה עבור המדינה בקרקעות בתחומי נמלי הים וכן פועלת לקידום התחרות "בין הגורמים הפועלים בנמלי הים".

כחלק מכך לחנ"י "תוכנית השקעות מאסיבית ומורכבת הכוללת הקמת שני נמלים חדשים" - נמל הדרום בסמוך לנמל אשדוד ונמל המפרץ בסמוך לנמל חיפה, בהיקף השקעה כולל מוערך של כ-9 מיליארד שקל.

מקורותיו של כמחצית מסכום זה צפויים להגיע מאג"ח והלוואות בנקאיות, ומוקדם יותר השנה השלימה חנ"י גיוס אג"ח ראשון בבורסה בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל, שאת עיקרה ייעדה לפירעון אשראי בנקאי שנלקח לקידום הקמת שני הנמלים.

בין הנימוקים שהציגו בחנ"י בנוגע לרצון להקמת שני הנמלים החדשים, שיופעלו על-ידי מפעילים פרטיים, ציינו את הצורך להתמודד עם סחורה נוספת, כחלק מצמיחת המשק הישראלי, הגעת הנמלים הקיימים אל סף הקיבולת שלהם, וההתקדמות הטכנולוגית המאפשרת הפעלת אוניות תובלה ענקיות, שהנמלים החדשים יוכלו להוות עבורן נמלי עוגן.

ההשקעה הצפויה בנמל: 3.3 מיליארד שקל 

בחנ"י גם התייחסו לסיכונים הכרוכים בפרויקטים, וציינו, בין השאר, כי "הקמת הנמלים החדשים טומנת בחובה סיכוני הקמה לא מבוטלים, אשר עלולים לבוא לידי ביטוי בהיבטים תקציביים, הנדסיים וכן בעיכובים בלוחות הזמנים".

נמל הדרום, המתוכנן לקום בסמוך לנמל אשדוד, צפוי להתחיל לפעול בשנת 2021, וההשקעה בהקמתו המתוכננת להסתיים בשנת 2022, צפויה להסתכם בכ-3.3 מיליארד שקל. בשלב א' אורך הרציף בנמל הדרום צפוי להגיע לכ-800 מטר, בעומק של כ-17 מטר, ולו יתווספו עוד כ-500 מטר בשלב ב' של הפרויקט.

במכרז להפעלת נמל הדרום זכתה חברת HCT מקבוצת TIL השוויצרית (חברה בת של MSC, אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם), ועל הקמתו אחראית חברה סינית (Pan Mediterranean, חברה בת של China Engineering Company Harbor).

קבוצת שפיר הנדסה, שבשליטת ארבעת האחים שפירא, עוסקת בעיקר בתחום התשתיות והתעשייה, נוסף לזכיינות וייזום נדל"ן למגורים. ב-2014 זכתה שפיר יחד עם קבוצת אשטרום במכרז להקמת נמל המפרץ, בהיקף של קרוב ל-4 מיליארד שקל.

בסיכומה של 2017 הציגה שפיר תוצאות כספיות חיוביות, ובין היתר הדגישה עלייה בקצב הביצוע של עבודותיה בנמל שתרמה, יחד עם מגמה דומה בפרויקט כביש 6 צפון, לשיפור ההכנסות והרווח "באופן משמעותי".

אפקון, שבשליטת משפחת שמלצר, עוסקת בביצוע פרויקטים של תשתיות בניה, מערכות אלקטרומכניות, טכנולוגיה ועוד. החברה סיכמה את מחצית השנה הראשונה עם יציבות בהכנסות, בהיקף של כ-776 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה לתקופה זו קפץ ב-24% ל-28 מיליון שקל, בתמיכת שינוי בסעיפי מימון.