מבט קדימה: 5 אירועים שישפיעו על השווקים השבוע

עונת הדוחות בארה"ב תעלה הילוך השבוע, עם פרסום תוצאותיהן הכספיות של גוגל, טוויטר, אינטל ועוד חברות אמריקאיות גדולות • תשואות האג"ח האמריקאיות ימשיכו לרכז עניין בשווקים • איטליה מתעוררת לשבוע שלאחר דירוג האשראי • על רקע המתיחות עם סעודיה, נתון הצמיחה של הכלכלה האמריקאית יתפרסם ביום שישי • מה יניע את שוקי ההון בעולם בשבוע המסחר הקרוב

בניין בורסת הנאסד"ק במנהטן / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
בניין בורסת הנאסד"ק במנהטן / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

שבוע המסחר בבורסות וול סטריט צפוי להיפתח מחר (יום ב'), על רקע שלל אירועים מרכזיים שצפויים לספק כותרות. זאת, בסיכום שבוע תנודתי, שבסופו המדדים המובילים בוול סטריט הצליחו לשמור על יציבות ונותרו כמעט ללא שינוי.

בסיכום שבועי, מדד המניות S&P 500 עלה ב-0.1%, מדד דאו ג'ונס טיפס ב-0.4% ומדד הנאסד"ק איבד 0.6%. מנגד, בבורסות אירופה המדדים סגרו את השבוע החולף ברמות הנמוכות ביותר מאז פברואר 2017.

הנה חמישה אירועים כלכליים, שהשפעתם עשויה להיות מורגשת בשוקי ההון בעולם ובישראל בשבוע המסחר הקרוב. 

1. עונת הדוחות בוול סטריט מעלה הילוך

השבוע יפורסמו תוצאותיהן הכספיות של עשרות חברות בארה"ב, מה שצפוי לספק אינדיקציה ברורה לגבי רווחיות החברות בארה"ב ברבעון זה. ביום שלישי לפני המסחר ענקית הפארמה ביוג'ן תפרסם את דוחותיה לרבעון, יחד איתה יפרסמו מקדונלדס, קאטרפילר ווריזון. ביום רביעי החברות UPS, AT&T ובואינג יפרסמו דוחות לפני פתיחת המסחר, והחברות ויזה, מיקרוסופט ווירפול יפרסמו דוחות לאחר סגירת המסחר. 

את עיקר העניין ירכזו החברות אמזון, גוגל וטוויטר שיפרסמו את תוצאות הרבעון השלישי ביום חמישי הקרוב. טוויטר תפרסם דוחות לפני פתיחת המסחר, גוגל, אמזון, סנאפצ'ט, אינטל גילאד ועוד יפרסמו דוחות לאחר סגירת המסחר. האנליסטים מעריכים כי במהלך 2018 יוסיף שיעור הרווח לצמוח בהדרגה לרמה של 11.7% ברבעון הרביעי, ביחס לשולי רווח של 11.5% כיום. נציין כי שולי הרווח הנוכחיים הם הגבוהים מאז ומעולם.

לפי בית ההשקעות אופנהיימר: "עונת הדוחות עשויה לספק כיוון למניות ולהרגיע את חששות המשקיעים מפגיעת עסקי חברות הטכנולוגיה כתוצאה מזעזועים גלובליים, או לחלופין לספק הוכחה לחששות הללו בתוצאות חלשות מהצפוי. אנו מעריכים כי התרחיש הראשון הנו סביר יותר מאשר השני, ובכך צופים עונת דוחות חיובית עבור חברות הטכנולוגיה הישראליות. אנו סבורים כי הצגת צמיחה גבוהה ועקבית בהכנסות וברווחיות מהווה את האלמנט המרכזי בבחינת החברות שעשויות להוות פוטנציאל לרכישה בעתיד או להצלחה עסקית בכוחות עצמה".

2. תשואות האג"ח האמריקאיות ירכזו עניין

גם השבוע תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב יעמדו במוקד העניינים. ביום חמישי האחרון התפרסמו פרוטוקולי הפד מישיבתם האחרונה, בה העלו את הריבית בפעם השמינית ברציפות. מדיוני הוועדה עולה כי הפד ממשיך להיות ניצי לגבי כיוון הריבית, מה שהכביד על שוק המניות והקפיץ את התשואה על האגרות החוב של ממשלת ארה"ב. לפי הערכות כלכלני הפד, הריבית צפויה להעלות לפחות 3 פעמים עד לסוף השנה הבאה, תחזית שהצליחה לפני יותר משבוע להצית חששות בשווקים מריצה מהירה מדי של הריבית, ומה שהכביד על שוק החוב ועליית התשואות בארה"ב. 

"חשוב לציין שמבחינה מאקרו כלכלית, עליית הריבית והתשואות בזמנו נבעו מהתפתחויות חיוביות ולא שליליות בכלכלה, כמו: צמיחה מהירה יותר ושיעור אבטלה נמוך יותר", אמר עופר קליין מהראל. "חלק מהחששות התמתנו לאחרונה כאשר נשיא ארה"ב אישר שהוא מתכנן להיפגש עם מנהיג סין לקראת סוף נובמבר (בוועידת ה-G20 בארגנטינה). בנוסף, אינפלציית הליבה שפורסמה בארה"ב (והסיבה של הפד להעלאת הריבית) הייתה נמוכה מהצפי, חודש שני ברציפות. האינפלציה בארה"ב ספטמבר ירדה ל-2.3% (2.7% באוגוסט), בעיקר בשל ירידה בתרומת רכיב האנרגיה. אינפלציית הליבה נותרה ללא שינוי 2.2% כאשר גם אינפלציית השירותים (ללא אנרגיה) נותרה גבוהה על 3%".

3. נתון הצמיחה בארה"ב יתפרסם בסוף השבוע

ביום שישי הקרוב יפורסמו נתוני הצמיחה של הכלכלה האמריקאית לרבעון השלישי של השנה. צפי הכלכלנים בשוק הוא לצמיחה של 3.3%. המשך הצמיחה של הכלכלה האמריקאית בקצב נאות, ייחזק את העמדה של הפד לגבי תוואי העלאות הריבית בהתאם להמשך להתרחבות המתמשכת בפעילות הכלכלית.

מעניין יהיה לראות את קצב הצמיחה של הכלכלה האמריקאית לצד מלחמת הסחר שממשיכה לספק כותרות. בהקשר זה נציין את נתון הצמיחה של סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, שפורסם ביום שישי האחרון והצביע על האטה. הכלכלה הסינית הציגה צמיחה של 6.5% "בלבד" במהלך הרבעון - קצב הצמיחה החלש ביותר מאז 2009.

בחזרה לעניין הצמיחה האמריקאית, ושל מחיר הנפט והשפעותיו על הצמיחה, נציין את המתיחות בין סעודיה לארה"ב סביב רצח העיתונאי בטורקיה. רק בסוף השבוע שעבר שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין, הודיע כי לא ישתתף בוועידה הבינלאומית להשקעות שצפויה להתקיים בסעודיה השבוע, וזאת לאחר שלל בכירים שהחרימו את הוועידה.

4. "הרעש בשוקי אירופה רחוק מלהסתיים"

בסוף השבוע החולף סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ממשלת איטליה לרמה של BBB מינוס, כשברקע נמשכת המחלוקת בין ארץ המגף לאיחוד האירופי. במודי'ס חוששים כי הגירעון של ממשלת איטליה ימשיך להיות גבוה בשנים הקרובות - מה שלא יתרום יעיב ליחס החוב לתוצר של איטליה, שעומד על 131%.

"השאלה החשובה ביותר כיום למשקיעים באירופה היא מתי, אם בכלל, ייפתר המשבר בין הצדדים", אמר אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות. "להערכתנו, כמו בכל משבר באירופה בשנים האחרונות, כדאי להבדיל בין התוצאה בטווח הקצר לזו שבטווח הארוך. בטווח הארוך האירופים יעשו הכל על מנת למנוע מאיטליה להיקלע למשבר שכן איטליה גדולה מכדי ליפול. בסופו של דבר הצדדים יגיעו לפשרה ולכן תרחיש יום הדין של פירוק גוש האירו - שואף לאפס. עם זאת, אין ספק שהדרך לפשרה בין הצדדים עקלקלה ומלאה בורות ולכן הרעשים בשוקי אירופה רחוקים מלהסתיים".

5. תזוזות בשוק האג"ח המקומי

לגבי השוק המקומי, מחר יפורסם פרוטוקול הריבית של בנק ישראל מישיבתו האחרונה, מה שצפוי לספק אינדיקציה לגבי הדעה הרווחת בוועדה לגבי הריבית במשק. יונתן כץ, מלידר שוקי הון, אמר בשיחה עם "גלובס": "יכול להיות שנראה שינוי בהצבעה בקרב חברי הוועדה, מה שעשוי להשפיע על תשואות על האג"ח הממשלתיות".

לגבי הצטרפותו של הנגיד החדש, אמיר ירון, לראשות בנק ישראל, אמר כץ: "אם נתחשב בעובדה שהוא כלכלן שעסק 20 שנה בפרמיית תמחור נכסים פיננסים, אז בהיבט הזה, ריבית אפסית שבקרבנו מעוותת את פרמיית הסיכון, נראה לי שבשוליים הוועדה תהיה מכאן והלאה יותר נצית. אני מבין שהנגיד ייתן זמן לספוג את העולם המוניטרי, אך בסך הכל, להערכתי, נראה ועידה יותר נצית".