מניית קולפלנט מזנקת ביותר מ-75% על רקע הסכם לשיתוף פעולה בפיתוח ריאה מלאכותית להשתלה

במסגרת ההסכם, חברת יונייטד ת'רפיוטיקס - אחת המובילות העולמיות בתחום מחלות הריאות - תשלם לקולפלנט 5 מיליון דולר מקדמה ו-15 מיליון בתשלומי אבני דרך, וכן תמלוגים • סכומים נוספים ישולמו לקולפלנט, אם ההסכם יורחב מעבר לתחום הריאות • מניית קולפלנט צפויה להימחק מהמסחר בתל אביב בסוף החודש ותמשיך להיסחר בנאסד"ק

חברת קולפלנט , הנסחרת בנאסד"ק ובתל אביב, ומועמדת להימחק מהמסחר בבורסת תל אביב, הודיעה על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת יונייטד ת'רפיוטיקס - אחת המובילות העולמיות בתחום מחלות הריאות.

במסגרת ההסכם, יונייטד תשתמש ב"דיו הביולוגי" של קולפלנט (קולגן המופק מצמח וניתן להזרקה במדפסת תלת ממדית, כך שיהווה פיגום לייצור של איברים להשתלה), בפרויקט שלה לייצור ריאה מלאכותית להשתלה.

במסגרת ההסכם יונייטד תשלם 5 מיליון דולר מיידית ועד 15 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך עבור פיתוח משותף בתחום הריאות, וכן תשלם עוד 9 מיליון דולר מקדמה ו-15 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך, אם תפתח את המוצר להתוויות אחרות מלבד ריאות. עבור תחום הריאות נתנה קולפלנט ליונייטד בלעדיות, כאשר עבור התחומים האחרים היא תוכל לקבל בלעדיות אם תמומש האופציה.

התמורות הצפויות בעסקה עם יונייטד ת’רפיוטיקס
 התמורות הצפויות בעסקה עם יונייטד ת’רפיוטיקס

בשעה 10:44 הבוקר דיווחה קולפלנט  לבורסה בת"א על הפסקת מסחר מלאה, לקראת פרסום דיווח בדבר אירוע מהותי. בשעה 11:23 חודש המסחר במניה והיא מזנקת כעת ביותר מ-75%. קודם לדיווח, נסחרה קולפלנט לפי שווי של כ-73 מיליון שקל, לאחר ירידה של 45% במניה בשנה האחרונה. מניית קולפלנט צפויה להימחק מהמסחר בבורסת תל אביב ב-30 באוקטובר, ולאחר מכן תמשיך להיסחר בנאסד"ק.

ריאות הם אחד האיברים הדרושים ביותר להשתלה, בין היתר עבור חולים במחלות כמו סיסטיק פיברוזיס, לחץ דם גבוה בריאות (המחלה בה מתמחה יונייטד) ו-COPD . כיום החולים במחלות הללו נאלצים להתחבר למחוללי חמצן ומאוחר יותר להנשמה מלאכותית, ותוחלת החיים שלהם קצרה. השתלת ריאות יכולה לשפר דרמטית את מצבם, אבל ריאות להשתלה אינן זמינות. ריאות מלאכותיות להשתלה, המיוצרות באמצעות תאי גזע המתרבים על גבי פיגום כמו זה של קולפלנט, נחשבות בעיני התעשיה הרפואי למוצר עתידני, אך לא בלתי אפשרי.

קולפלנט מייצרת קולגן אנושי בתוך צמחי טבק מהונדסים גנטית, ובשנים האחרונות מפתחת את הקולגן כל שיתאים להדפסה במדפסות תלת ממדיות. אם איבר מלאכותי כזה אכן יפותח, הרי שהוא יוכל לספק לקולפלנט הכנסות נאות, שכן כמות הקולגן הדרושה לאיבר מלאכותי היא גבוהה משמעותית מזו הדרושה במוצרי ריפוי הפצע וריפוי פציעות הספורט שאותם משווקת היום החברה, ומהם היא עדיין רושמת הכנסות נמוכות.

קולפלנט הוקמה על בסיס מחקריו של פרופ' עודד שוסייב מן האוניברסיטה העברית. היום בעלי המניות הגדולים בה הם מיטב דש  (17%), עמי שגיא (10.6%) ודוקור (5.6%). לקרן אלפא קפיטל המקושרת למרטין שלאף, 8.8% במניות, ויחד עם אופציות ששולמו מראש, היא מחזיקה 25% בחברה. סייבל השקעות מלווה את קולפלנט בשוק ההון.