גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיליון אירו בייבי: המתווך בעסקת תחנת הכוח בבאר טוביה לא מתכוון לוותר על דמי תיווך

שחר הררי דורש את דמי התיווך מחברת גלובל פאואר של אהוד בן ש"ך, בעלת השליטה בתחנת הכוח הפרטית בבאר טוביה ● גלובל פאוור: "מדובר בדרישה לקבלת כספים שלא כדין בתנאים שלא התקיימו"

כחצי שנה לאחר רכישת חלקם של אנשי העסקים אברהם נניקשוילי וטימור בן יהודה בפרויקט תחנת הכוח IPM על ידי ג'י.פי גלובל פאוור, דורש היועץ שחר הררי מהרוכשת עמלת תיווך של 1 מיליון אירו.

לפי העדכון שפרסמה גלובל פאוור, שלא ציינה את שם התובע, הררי "נסמך בטענותיו על מכתב התחייבות שנחתם ביום 28.6.2016, הקובע זכאות לקבלת עמלות בתנאים מסוימים". רו"ח הררי (45) הוא בעל חברת הייעוץ ברייטנס, שבין היתר מייצגת את ההסתדרות וארגון עובדי חברת חשמל מול הנהלת האוצר ברפורמה במשק החשמל. בעבר שימש הררי בין היתר כסמנכ"ל הכספים של קבוצת ואוליה ישראל, כדירקטור ברשות החשמל ועמד בראש הוועדה הציבורית שפתחה לראשונה את משק החשמל לתחרות פרטית.

לפי גלובל פאוור, במכתב זה צוין בין היתר כי "ככל שמכל סיבה שהיא העסקה לרכישת מניות טריפל-מ (בעלת השליטה ב-IPM) לא תושלם בתוך 12 חודשים ממועד חתימת מכתב ההתחייבות (דהיינו ביום 28.6.2016), אזי מכתב ההתחייבות יהיה בטל ומבוטל מעיקרו". בגלובל פאוור מציינים כי בשל העובדה שהעסקה לא הושלמה בתקופה האמורה (12 חודשים), "מבחינה ראשונה של הטענות... הן נדחות מכל וכל על ידי החברה ונראה כי מדובר בדרישה לקבלת כספים שלא כדין בתנאים שלא התקיימו". עוד הוסיפו שם כי "החברה תעמוד על שיפוי מלא בגין כל נזק והוצאה שיגרמו לה מפעולותיו (של הררי א'ל)".

שחר הררי / צלם: איל יצהר

גלובל פאוור, הנמצאת בשליטת היו"ר אהוד בן ש"ך ומשפחת כספי, עוסקת בתכנון, פיתוח, הקמה ותפעול של תחנות כוח לייצור חשמל ואנרגיה תרמית, והיא בעלת המניות הגדולה בתחנת הכוח הפרטית IPM, הממוקמת בבאר טוביה שבסמוך לקריית מלאכי.

IPM היא הפרויקט המרכזי של גלובל פאוור, ומלבדה מתרכזת פעילותה בהקמת תחנות כוח קטנות לייצור חשמל מגז טבעי. היא מחזיקה בכמה עשרות בודדות של תחנות בשלבים שונים, בעלות הקמה ממוצעת של כ-15 מיליון דולר לתחנה. יו"ר IPM הוא רן שלח. 

גלובל פאוור הונפקה בבורסה בחודש אפריל האחרון, ומאז נחלשה מנייתה בכ-5% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-120 מיליון שקל. בסיכום המחצית הראשונה של 2018 הציגה גלובל פאוור רווחי אקוויטי של כ-47 מיליון שקל, בעיקר מחלקה ברווחי חברת IPM שנרשם לה מרכישה במחיר הזדמנותי כתוצאה משערוך תחנת הכוח ושערוך הקרקע שבידי טריפל-מ. רווח זה סייע לגלובל פאוור לסכם את מחצית השנה ברווח נקי של כ-34 מיליון שקל, אחרי הפסד של כ-5 מיליון שקל בשנת 2017 כולה.

בעלי המניות בתחנת הכוח IPM

3.5% מצריכת החשמל בישראל

הרעיון להקמת תחנת הכוח IPM החל להתגלגל כבר בשנת 2005, אז בן ש"ך ושותפו ניסן כספי חברות באמצעות גלובל פאוור לכמה יזמים פרטיים, ובהם חבר הכנסת לשעבר חגי מרום, יואב סרנה, מוריס סבג וכמה משקיעים פרטיים מארה"ב.

שנים ספורות לאחר מכן הצטרפה לפרויקט קבוצת שיכון ובינוי (שו"ב), אז בשליטת שרי אריסון, שהפכה לבעלת מניות דומיננטית במיזם התחנה. אולם זו החליטה ב-2011 למכור את חלקה בפרויקט לאיש העסקים אברהם נניקשוילי ולשותפיו למהלך - יו"ר רשות ני"ע לשעבר משה טרי, ויו"ר חברת החשמל לשעבר, מוטי פרידמן.

בהמשך, הסתבכותו של נניקשוילי בחשד לעבירות פליליות הובילה לדרישת המדינה למכור את החזקותיו בפרויקט, והוא סיכם על עסקה מול טימור בן יהודה - איש עסקים אמיד ממוסקבה. אולם, המדינה החליטה שלא לאשר את העסקה, וביולי 2016 סיכמה גלובל פאוור על רכישת החלק המדובר, וגם הכניסה לעסקה את קרן נוי ולאומי פרטנרס.

לפני פחות משנתיים טימור בן יהודה החליט למכור אופציה שהייתה לו לקנות בחזרה נתח מההחזקות בפרויקט למוטי בן משה וליצחק מירילשוילי (באמצעות קרן יסודות), וכך השניים הפכו לשותפים במיזם. בתום כל השינויים הללו, בעלי השליטה בחברת תחנת הכוח IPM (באמצעות חברת טריפל-מ) הם גלובל פאוור, קרן נוי ולאומי פרטנרס, ואילו המייסדים ויתר המחזיקים הם בעלי זכויות מיעוט.

בתחילת 2018 חתמה IPM על הסכם מימון של 1.6 מיליארד שקל להקמת תחנת הכוח. בסוף חודש אפריל קיבלו השותפים בתחנה את אישור גופי המימון של החוב הבכיר שלה לביצוע משיכה של כ-255 מיליון שקל, וזמן קצר לאחר מכן החלו עבודות ההקמה של תחנת הכוח.

תחנת הכוח IPM, שעלות הקמתה מוערכת בכ-2 מיליארד שקל, תוקם ותופעל על ידי חברת סימנס הגרמנית וצפויה לייצר כ-450 מגוואט ולספק כ-3.5% מצריכת החשמל בישראל. ההערכות הן כי היא תחל לפעול במחצית השנייה של שנת 2020, והיא צפויה לפעול על בסיס גז שיירכש ממאגרי "לווייתן" ו"תמר", ובהתאם לרגולציה הקיימת במשק החשמל.

דרישתו של הררי לדמי תיווך בגין עסקה מגיעה שבועות ספורים לאחר שנחשפה ב"גלובס" דרישתו של בנקאי ההשקעות רועי אייזנמן לדמי תיווך בשווי העשוי להגיע לכ-20 מיליון שקל, בגין העסקה למיזוג פעילות רשת מלונות הבוטיק בראון לתוך השלד הבורסאי הרודיום השקעות (עסקה שטרם יצאה לפועל). גם כאן דוחים הצדדים המעורבים בעסקה את דרישתו של המתווך לתגמול בגובה 6% ממניות החברה הממוזגת.

עוד כתבות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים