עושה אקזיט בקנדה: חברת הקנאביס הרפואי הישראלית תראפיקס נמכרת ב-48 מיליון דולר

תראפיקס תימכר תמורת ב-48 מיליון דולר במניות • תראפיקס משלבת בין החומר THC לבין מולקולה גנרית אחרת שפועלת על המערכת הקנבינואידית בגוף אך מקורה אינו בצמח הקנאביס • זו הרכישה השנייה של ידע ישראלי בתחום הקנאביס (ולא של הצמח עצמו) אשר מניבה סכומי כסף משמעותיים

קנאביס רפואי / צילום: שאטרסטוק
קנאביס רפואי / צילום: שאטרסטוק

תראפיקס, חברה ישראלית המפתחת תרופות על בסיס חומרים מצמח הקנאביס, אשר מניותיה נסחרות בנאסד"ק, הודיעה כי תירכש על ידי FSD Pharma הקנדית. הרכישה תבוצע תמורת 48 מיליון דולר במניות FSD Pharma, הנסחרות בבורסה שמעבר לדלפק בארה"ב (OTC) ובבורסה האלטרנטיבית הקנדית (CSE). המחיר למניית תראפיקס בעסקה עומד על 13.7 מיליון דולר, פרמיה של 211% לעומת מחיר המניה במסחר אתמול. תראפיקס נמחקה מהמסחר בבורסת ת"א בחודש אוגוסט האחרון. 

ההודעה דווחה אתמול זמן קצר לפני סגירת המסחר בארה"ב, אותו סיימה תראפיקס בשווי של  15.4 מיליון דולר. לאחר המסחר זינקה המניה בעוד 58%. מניית FSD Pharma ירדה ב-20% על רקע שבוע קשה לתחום הקנאביס בקנדה (לאחר תקופה של עליות חדות).

FSD Pharma היא חברה קנדית אשר מייצרת ומפיצה מוצרי קנאביס לשוק הקנדי הרפואי והבידורי. תראפיקס, לעומתה, עוסקת במחקר רפואי "קלאסי" סביב רכיבים מסוימים בקנאביס, אותם היא מפתחת כתרופות. המוצר המוביל של החברה משלב בין מולקות ה-THC, החומר הפעיל המוכר בקנאביס, יחד עם מולקולה בשם Pea, אשר פועלת גם היא על הקולטנים לקנאביס בגוף האדם (אולם איננה מצויה בצמח הקנאביס). המולקולה נמצאת בסויה וכן בכמויות קטנות בביצים, אולם תראפיקס מייצרת אותה באופן סינטטי ויש לה פטנט על השילוב בין ה-Pea ל-THC.

בשלב הראשון בוחנת החברה את שילוב המולקולות לשם טיפול בטורט, הפרעה נוירולוגית המאופיינת בטיקים מוטוריים וקוליים. המוצר נמצא בניסוי שלב IIb בפיקוח ה-FDA במחלה זו, וייבחן בהמשך למחלות נוספות.

מחלוצות הביומד בת"א

תראפיקס היא גלגול של חברת נסווקס שהונפקה בת"א ב-2005 כאחת מחברות הביומד הצעירות הראשונות בבורסה בתל אביב. החברה עסקה בפיתוח תרופות למתן דרך האף, ואחר כך מיזגה לתוכה פרויקטים נוספים בתחום פיתוח התרופות כדי לבזר סיכונים, אולם לא הצליחה באף אחד מן הפרויקטים.

אשר שמולביץ', קרדיולוג ויזם מוכר בתחום הביומד, נכנס כמשקיע לחברה לפני מספר שנים. בהדרגה הוא השתלט עליה ובהמשך הסב את פעילותה לתחום הקנאביס, שינה את שמה לתראפיקס, ורשם אותה ברישום כפול למסחר מעבר לים. ב-2017 גייסה תראפיקס 12 מיליון דולר בנאסד"ק ובאוגוסט האחרון נמחקה מן המסחר בת"א. בעל העניין היחיד בתראפיקס כיום הוא ג'ון סטטסון, משקיע נדל"ן וביומד שמחזיק כ-5.3% מהחברה. שמולביץ' עצמו מחזיק ב-3% מהחברה, אך בתור הממציא של המוצר, הוא צפוי לקבל תמלוגים מהמכירות, אם וכאשר יגיע לשוק.

שמולביץ', המשמש כמנכ"ל החברה, אמר היום כי "FSD Pharma היא זו שפנתה אלינו. היא מייצרת קנאביס ברמה מאוד גבוהה ומפוקחת, אולם מעריכים בה, כמו רוב האנליסטים, כי המוצר הזה יהפוך עם הזמן למוצר צריכה רגיל. מי שינצח בשוק הקנאביס הבידורי, יצטרך להשקיע עשרות מיליוני דולרים בשיווק, כמו כל מוצר דומה כגון אלכוהול וסיגריות. אז או שמשקיעים בשיווק, או שמשקיעים במחקר רפואי אמיתי ויוצרים יתרון יחסי".

אקזיט שני בקנאביס

FSD Pharma מסרה כי רכישת הידע של תראפיקס תאפשר לה להגיע למסחר בבורסות ציבוריות מובילות ולגייס משקיעים איכותיים בפרופיל גבוה ומשקיעים אסטרטגיים. עוד מסרה FSD Pharma כי במקביל למוצרים של תראפיקס, גם היא עצמה מפתחת מוצרי ערך מוסף גבוה משלה, לטיפול במחלות כמו כאב כרוני, פיברומיאלגיה ומעי רגיז.

זהו האקזיט השני של חברה ישראלית הפועלת בתחום הקנאביס לחברה קנדית. במאי האחרון, חברת "תיקון עולם", שהייתה שותפה להקמתה של חברת MedRelief בקנדה, גרפה סכום עצום של  250 מיליון דולר ממכירתה של Medrelief לחברת Aurora הקנדית.  

האקזיטים הללו מחזקים את הדברים שאמר אתמול ל"גלובס" עורך הדין הקנדי נועם גולמן המתמחה בתחום הקנאביס, לפיו הקנדים כבר אינם ממתינים לאישור ייצוא הקנאביס מישראל, אלא מעוניינים לרכוש ממנה ידע. כך, תיקון עולם לא מכרה קנאביס למדרליף, אלא את הידע כיצד לגדל זני קנאביס ספציפיים שזכו להערכה כמותג בזכות הניסיון של תיקון עולם כמובילת שוק הקנאביס הישראלי בעשור האחרון.