גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טראמפ קובל: יחסי קושנר עם הנסיך הסעודי מעמסה על הבית הלבן

"הם שני בחורים צעירים; ג'ארד לא מכיר אותו היטב. סתם שני צעירים בני אותו גיל" ● ההאשמות על מעורבותו של מוחמד בין סלמאן ברצח ג'מאל חאשוגי הקפיאו למעשה את הקמפיין הישראלי להקים קואליציה בינלאומית נגד איראן" ● בין סלמאן באפריל: "לפלסטינים וישראלים יש זכות לחיות במדינה משלהם"

טראמפ והמלך הסעודי סלמאן / צילום: רויטרס
טראמפ והמלך הסעודי סלמאן / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ אינו מרוצה מהיחסים ההדוקים בין ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר, לבין נסיך הכתר הסעודי מוחמד בין סלמאן. בהתבטאויות פומביות הגן הנשיא על קושנר, אך בשיחות פרטיות הוא הפגין מורת רוח מהקשר בין "שני הצעירים", שחשף את הממשל לביקורות גלובליות בעקבות רציחתו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוגי בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, בתחילת החודש.

בראיון ל"וושינגטון פוסט" בסוף השבוע אמר טראמפ, כי חתנו "עושה עבודה מצוינת", אך הוא הודה, כי קושנר והנסיך הסעודי, שניהם בשנות ה-30 לחייהם, צעירים יחסית לגודל העוצמה שמופקדת בידיהם.

"אלה שני בחורים צעירים", אמר טראמפ. "ג'ארד לא מכיר אותו היטב. הם סתם שני צעירים. הם בני אותו גיל בערך. אני מאמין שהם מחבבים זה את זה".

לדברי פקידי ממשל, קובל טראמפ בשיחות פרטיות, שהיחסים ההדוקים בין קושנר לבין סלמאן נהפכו למעמסה על הבית הלבן. למעשה, יחסים אלה מותירים את הממשל ללא שום אופציה טובה כיצד להיחלץ מהמצב, לדעת הנשיא.

בראיון ל-CNN אמר קושנר, כי הממשל נמצא עתה ב"שלב של איסוף עובדות" על פרשת חאשוגי. בתשובה על שאלה האם הוא מאמין לגרסה הנוכחית של סעודיה, שלפיה חאשוגי, בן 60, נהרג בקטטה עם סוכנים סעודיים שניסו לחקור אותו בקונסוליה, אמר קושנר: "ברור שאנו מקבלים עובדות רבות ככל האפשר ממקומות שונים ואחר-כך נחליט אילו עובדות אנו מקבלים כאמינות... בשלב הבא נקבע מה אנו צריכים לעשות".

אך ברמז לכך שממשל טראמפ לא ימצה את הדין עם סעודיה, הוסיף קושנר: "אנו צריכים להיות מסוגלים לעבוד עם בעלות הברית שלנו. סעודיה דחפה נגד התוקפנות האיראנית ונגד הטרור".

קושנר לא התייחס לטיעון של חותנו, כי סעודיה התחייבה לרכוש מארה"ב מטוסים וציוד צבאי אחר בשווי 110 מיליארד דולר וכי ארה"ב אינה יכולה להרשות לעצמה לוותר על אלפי מקומות עבודה בעקבות ביטול עסקה ענקית כזו. טראמפ טוען, כי אם ארה"ב תסרב לממש את עסקת הנשק, יפנו הסעודים לרוסים ולסינים. אך לדברי מחוקקים אמריקאים ואמצעי תקשורת, סעודיה לא תממש עסקה כזו ובסופו של דבר היא תרכוש מוצרים צבאיים בשווי ארבעה מיליארד דולר "בלבד".

כך או כך, ממשל טראמפ, בעידודו של קושנר, הפך את בין סלמאן לציר המרכזי של מדיניותו במזה"ת. הבית הלבן נשען על הנסיך כגורם מרכזי בתיווך הפונטציאלי בין ישראל לפלסטינים. חיסולו של חאשוגי בקונסוליה הסעודית הכתים את הנסיך ונעץ מקלות בגלגלי יזמת השלום שקושנר מקדם. הפגיעה החדה בדימוי הגלובלי של בין סלמאן גרמה לכך שהממשל טראמפ מטיל ספק בערכו של הנסיך כמכשיר לקידום עסקת שלום בין ישראל לפלסטינים.

מבחינת ישראל, ההאשמות שבין סלמאן הורה על חיסולו של חאשוגי כבר הקפיאו למעשה את הקמפיין הישראלי להקים קואליציה בינלאומית נגד איראן, שסעודיה היתה אמורה להיות עמוד התווך שלה. "ישראל זקוקה לסעודיה כדי שתעמוד במרכז הקואליציה הזו", אמר דניאל שפירו, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל. "בשלב זה לא סביר להניח שישראל תמצא מחוקק אמריקאי כלשהו, או מנהיג במערב אירופה, שיהיו מוכנים לשבת עם הנסיך הסעודי להתייעצויות". שפירו צוטט ב"ניו יורק טיימס".

על חשיבותו של יורש העצר הן ליזמת השלום בין י שראל לפלסטינים והן לגיבוש קואליציה נגד איראן יעיד הראיון שהוא נתן ל"אטלנטקי מגזין" בתחילת אפריל השנה. בראיון הכריז בין סלמאן, כי הוא מכיר בזכותם של יהודים לחיות במדינה משלהם. זו הפעם הראשונה שבכיר סעודי משמיע הצהרה כזו. הוא אף אמר ששלום בין ישראל לפלסטינים ייתן גיבוי לאינטרסים משותפים בין ישראל למדינות המפרץ הפרסי.

בראיון נשאל הנסיך האם הוא מאמין שלעם היהודי יש זכות לחיות במדינה שתשתרע על לפחות חלק מארץ אבותיו.

תשובתו: "אני מאמין שלכל עם, בכל מקום, יש זכות לחיות במדינה שוחרת שלום משלו. אני מאמין שלפלסטינים ולישראלים יש זכות לחיות במדינה משלהם. אך יש צורך בהסכם שלום כדי להבטיח יציבות לכל ולקיים יחסים נורמליים".

שאלה: האם יש לך התנגדות דתית לקיומה של ישראל?

בין סלמאן: "יש לנו דאגות שנובעות מהדת לגבי גורלו של המסגד הקדוש (אל אקצא) בירושלים ולגבי זכויות העם הפלסטיני. אלה הבעיות שלנו. אין לו שום התנגדות לכל עם אחר".

שאלה: מסורתית, סעודיה ידועה כמקום שמפיק הרבה תעמולה אנטישמית. האם יש לך בעיה אם האנטישמיות בארצך?

בין סלמאן: "לארצנו אין בעיה עם יהודים. נביאנו מוחמד התחתן עם יהודיה. היא לא היתה סתם חברה. הוא נשא אותה לאשה. שכניו של הנביא היו יהודים. בסעודיה תמצא יהודים רבים שבאו מאמריקה ומאירופה. אין בעיה בין נוצרים למוסלמים ויהודים. יש לנו בעיות כפי שיש בכל מקום אחר בעולם, בין אנשים מסוימים. אבל מדובר בבעיות נורמליות".

שאלה: האם, לדעתך, איראן מקרבת בין ישראל לסעודיה? אלמלא הבעיה האיראנית, האם אתה יכול להעלות בדעתך מצב שבו היו לסעודים אינטרסים משותפים עם ישראל?

בין סלמאן: "ישראל היא כלכלה גדולה יחסית לשטחה, וזו כלכלה צומחת, וכמובן שיכולים להיות לנו אינטרסים משתפים רבים אם יהיה שלום. יהיו הרבה אינטרסים משותפים בין ישראל למדינות המועצה לשת"פ בין מדינות המפרץ (שבה חברה גם סעודיה) ומדינות כמצרים וכירדן". (סוף)

עוד כתבות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

פתיחה ירוקה בוול סטריט; קוואלקום ונובוקיור מזנקות לאחר הדוחות

נאסד"ק עולה ב-1% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו