משבר ביחסים: מנכ"ל סופטבנק ביטל הגעה לסעודיה בעקבות רצח חשוקג'י

נסיך הכתר הסעודי הבטיח להשקיע 45 מיליארד דולר בקרן החדשה של תאגיד הענק היפני, מגופי ההשקעות הבולטים בהייטק העולמי, אך המשבר, שיצרה פרשת רצח העיתונאי, מעמיד את שיתוף הפעולה בסימן שאלה

העיתונאי ג'מאל חשוקג'י / צילום: Shutterstock
העיתונאי ג'מאל חשוקג'י / צילום: Shutterstock

מנכ"ל סופטבנק גרופ קורפ, מסיושי סאן (Masayoshi Son), ביטל את הופעתו כנואם בכנס עסקי מרכזי בסעודיה השבוע. החלטתו עשויה להעמיד למבחן את השותפות העסקית בת מיליארדי הדולרים בין משקיעת הטכנולוגיה היפנית והממלכה.

סאן הוא המנהל הבכיר ביותר שביטל את נאומו בכנס העסקי לאחר רציחתו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2 באוקטובר. המיליארדר סאן נמנה עם הנואמים בכנס בן שלושת הימים שנפתח ביום שלישי בריאד, וסעודיה נמנית עם משקיעי העוגן בקרן הטכנולוגיה Vision Fund בת 92 מיליארד הדולר של סופטבנק.

ייתכן שסאן ישתתף באירוע "יוזמת ההשקעה העתידית" בשולי הכנס. כך אמרו אחד מדוברי האירוע וסאלח רומייח, בכיר ב-Vision Fund, שנאם אתמול (ג') כמתוכנן. דוברי סופטבנק לא נענו לפניות להגיב לדברים.

ביטול נאומו של סאן והמחלוקת סביב מעורבותם של סוכני ממשלת סעודיה במותו של חשוקג'י, מעוררים ספקות לגבי עתיד ויז'ן פונד והשותפות בין סאן ונסיך הכתר של סעודיה, מוחמד בין סלמן. השניים עשו יחד מאמצים להפוך לשחקנים מרכזיים בעולם הטכנולוגיה, וטלטלו את תעשיית ההון-סיכון באמצעות הקצאת סכום כסף חסר תקדים לרכישת אחזקות בכמה מחברות הסטארט-אפ החמות ביותר בעולם.

איש העסקים ונסיך הכתר החליפו ביניהם מילות הערצה הדדיות. השנה קרא סאן לנסיך מוחמד "אדם נפלא ומשקיע נפלא", וציין שהנסיך פעל להבטחת שגשוגה העתידי של סעודיה באמצעות מיצוב הממלכה כבעלת עניין במגמות הטכנולוגיה הגדולות ביותר.

הנסיך מוחמד, שמבקש לגוון את כלכלתה של סעודיה ולגמול אותה מתלותה בנפט, הבטיח להשקיע 45 מיליארד דולר בויז'ן פונד, שהשקיעה מיליארדי דולרים בחברות כמו ספקית שירות קריאת הרכבים אובר, ומפעילת חללי העבודה המשותפים WeWork. סעודיה היא כעת מקור המימון הגדול ביותר של חברות סטארט-אפ אמריקאיות, ומאמצע 2016 השקיעה יותר מ-11 מיליארד דולר בחברות אלה, על פי אחת מהערכות וול סטריט ג'ורנל.

מעורבותה לכאורה של סעודיה במותו של חשוקג'י מעמידה למבחן את מערכת היחסים הזאת. סעודיה טוענת שחקירתה העלתה כי האנשים שהוציאו אל הפועל את המבצע עשו עבודה גרועה בניסיונם לחקור את חשוקג'י והרגו אותו במהלך קטטה שפרצה עמו. מנהיגי העולם, כולל הנשיא טראמפ, מתייחסים בספקנות להסבר זה.

שורת מנהלי חברות, משקיעים ונושאי משרה בולטים ביטלו את נאומיהם באירוע "יוזמת ההשקעה העתידית", שנועדה לחגוג את הצטרפותה של סעודיה לזירה הפיננסית העולמית. כמה מהבכירים החשובים ביותר בוול סטריט - ובהם מנכ"ל ג'יי. פי. מורגן צ'ייס ג'יימס דימון, מנכ"ל בלקרוק לורנס פינק ומנהל בלקסטון גרופ סטיבן שוורצמן - החליטו שלא להשתתף באירוע. מנהלי בנקים אירופיים גדולים כמו HSBC הולדינגס וקרדיט סוויס גרופ, ביטלו גם הם את השתתפותם, וכך עשה גם מנכ"ל הבנק הגדול ביותר ביפן, MUFG, ביום א'. בין הנואמים שביטלו את הופעתם נמנים גם מנהיגי תאגידים גדולים, כולל יו"ר פורד מוטור ביל פורד, ומנכ"ל אובר דארה קוסרוושאהי.

במקביל להתארכות רשימת המבטלים והחרפת הזעם הציבורי, פרצה מחלוקת פנימית בסופטבנק בסוגיה האם צריך סאן להשתתף או לא, לדברי מקור יודע דבר. סאן חש שחובתו להשתתף, וכמה בכירים בסניף הלונדוני טענו שהוא צריך לקיים את התחייבותו, לדברי המקור. עם זאת הוסיף המקור שכמה בכירים בסניף האמריקאי לחצו על סאן לשקול מחדש את התחייבותו.

הלחץ גבר לאחר שהתפרסמו דיווחים תקשורתיים שטענו לקיומן של ראיות חדשות שמקשרות את ממשלת סעודיה עם מותו של חשוקג'י. מקורות מקורבים לויז'ן פונד חוששים שהמשבר הפוגע באנשי ממשל סעודיים עלול לפגוע גם בויז'ן פונד. ייתכן שחברות יימנעו מדיונים עם הקרן על מכירת אחזקות או עסקאות משותפות אחרות, לדברי המקורות.

בתגובה למהלך הדברים המשקיעים הפילו את מניית סופטבנק . מאז היעלמותו של חשוקג'י איבדה המניה כ-20% מערכה וצנחה ל-9,157 דולר בבורסת טוקיו.