מכון וינגייט קורס: ליקויים בטיחותיים ב-21 מתקנים

דוח הנדסי חמור שהוגש למשרד הספורט מציג תמונה עגומה של המכון הלאומי • עלות השיקום נאמדת ב-13 מיליון שקל • גורם בדירקטוריון וינגייט: " הסיפור הזה עוד יהפוך לפלילי "• משרד הספורט, האחראי מטעם המדינה: "ככל שיש מבנים בהם קיימת סכנה מיידית, באחריות המכון למנוע פעילות"

מכון וינגייט פועל מזה תקופה ממושכת תחת ליקויי בטיחות הנדסיים ב-21 מבנים, חלקם מוגדרים ליקויים "בסיכון גבוה" - כך עולה מדוח הנדסי חמור שהועבר בימים האחרונים למשרד הספורט. ל"גלובס" נודע כי דירקטוריון מכון וינגייט אף הודיע למדינה לאחרונה ולאנשי משרד הספורט כי בשל המצב הפיזי העגום של כמה מהמבנים והסכנה הכרוכה בהמשך הפעלתם, במידה ולא יימצא פיתרון עד סוף השנה הם יודיעו על סגירת מתקנים.

הדוח, שעיקריו הגיע לידי "גלובס" ונעשה בידי חברה הנדסית המתמחה בתחום, כולל ליקויים ב-21 מבנים, מתוכם תשעה שהוגדרו כמבנים המהווים "סיכון גבוה" עבור המשתמשים בהם. מדובר על כמעט מחצית ממתקני המכון שעל-פי הדוח מוגדרים נכן לעכשיו ככאלו עם ליקויי בטיחות. עלות התיקון המוערכת שניתנה בדוח לשיקום המבנים נאמדת ב-13 מיליון שקל. בימים הקרובים צפויים אנשי האוצר להגיע לסיור במתקני המכון על מנת לבחון מקרוב את המצב ולנסות ולהגיע לפיתרון למימון השיקום.

גורם בדירקטוריון המכון שבפניו הוצג לאחרונה הדוח אמר ל"גלובס", כי "אם נמשיך להפעיל את המכון במצב המתקנים הנוכחי - נגיע מהר מאוד למצב שהסיפור הזה יהפוך לפלילי". גורם אחר בדירקטוריון אמר כי "ידענו שהמצב של המתקנים לא טוב, אבל נחשפנו לתמונה עגומה מאוד. הדוח הזה הוא חמור מאוד בלשון המעטה. ביקשנו לסגור מתקנים במידה ולא יחל הליך שיקומי מיידי".

מי שאחראי כיום על מכון וינגייט הוא משרד הספורט, אחרי שבמארס 2017 אישרה הכנסת את הצעת המכון הלאומי לספורט ("חוק וינגייט") במסגרתו "הולאם" המכון ועבר לידי המדינה. במסגרת המהלך התחייבה המדינה בין היתר לסגור חובות, לשפץ מבנים במכון, ולפתור את בעיית הקרקעות שתאפשר בנייה בשטחי המכון. כחלק מהשינויים המבניים פוזר הוועד המנהל הישן, ובמקומו הוקם דירקטוריון שאליו הוכנסו חמישה נציגי משרד הספורט ונציג אחד של משרד האוצר.

אלא שמאז התיאגוד נמצא המכון בקיפאון עמוק. בעלי תפקידים בכירים עזבו - כולל מנכ"ל המכון אמוץ בכר (יסיים בסוף החודש את תפקידו) וסמנכ"ל הכספים. ביה"ס למאמנים, מקור ההכנסה המרכזי של המכון, מתנהל כבר חצי שנה עם מנהל ממלא מקום. "מה שקורה בוינגייט, המכון הלאומי של מדינת ישראל לספורט, הוא בעיקר עצוב וכואב", אומר אחד מראשי הספורט הבכירים בישראל.

במהלך הישיבה שבה הוצגו הליקויים של המתקנים, ביקשה אחת מנציגות המשרד בדירקטוריון, עו"ד עופרה שרון, לקבל חוות דעת הנדסית נוספת למצב המתקנים. "במקום לתקן ולמנוע מצב שנצטער עליו, ממשיכים למשוך את הזמן. מה חושבים נציגי משרד הספורט שיגידו להם בחוות הדעת השנייה, שהמצב של המתקנים מצוין?".

החשש העיקרי של חלק מאנשי המכון הוא שכספים שתוכננו להיות מושקעים בשנים הקרובות במסגרת תוכניות הפיתוח החדשה "ייבלעו" כעת לתיקון ליקויי הבטיחות החמורים שהוצגו.

מכון וינגייט: סמל למצוינות (במיל')

מכון וינגייט נחנך בשנת 1957 ולאורך השנים הפך לסמל של הספורט ההישגי בישראל, בין היתר בזכות המתקנים והתשתיות שנבנו בו שהתאפשרו בעיקר בזכות כספים מתורמים בחו"ל. במקביל לתשתיות המשופרות נהנה המכון ממעמד בזכות הכשרות מקצועיות ייחודיות בתחום האימון והספורט, ומשך את ספורטאי העילית של ישראל בזכות הקמת פנימיית המחוננים לספורט והאקדמיה לספורט. הוועד האולימפי בישראל קבע את מיקומה של היחידה לספורט הישגי, השפיץ של המערך האולימפי הישראלי, במכון וינגייט הודות לתשתיות ותנאי האימון שהעמיד המכון.

אלא שבעשור וחצי האחרונים עם היחלשות זרם התרומות וההסתבכות הגדולה סביב בניית הבריכה האולימפית (תוקצבה בקצת יותר מ-50 מיליון שקל, עלתה בפועל מעל 100 מיליון שקל) נקלע המכון לחובות כבדים של מעל 20 מיליון שקל. המצב הכלכלי הוביל להזנחת מתקנים ותשתיות, ולהחלטה של המדינה "להלאים" את המכון במטרה להציל אותו.

ממשרד הספורט נמסר בתגובה: "לאחר כינון התאגיד יזמה הנהלת מכון וינגייט הזמנת סקר בטיחות מבנים, כחלק מהיערכות המכון לתכנית בינוי ופיתוח בהשקעה עתידית של מאות מיליוני שקלים. לאחר הצגת הדוח בפני מועצת התאגיד, בה נכחו גם נציגי משרד התרבות והספורט, סוכם על הזמנת חוות דעת נוספת. במקביל, הנחה מנכ"ל משרד התרבות והספורט את הנהלת המכון על הכנת תוכנית עבודה מפורטת אשר תכלול משמעויות לטווח המיידי, הביניים והארוך לרבות משמעויות תקציביות. עוד הדגיש המנכ"ל, כי ככל שיש מבנים בהם קיימת סכנה מיידית, באחריות הנהלת המכון למנוע פעילות במקום. עם הצגת תוכנית העבודה בפני חברי הדירקטוריון, המועצה ומשרד התרבות והספורט, יועבר העניין לדיון עם נציגי משרד האוצר".

ממכון וינגייט נמסר: "הנהלת מכון וינגייט יזמה סקר בטיחות מבנים, כחלק מהיערכות המכון לתוכנית בינוי ופיתוח בהשקעה עתידית של מאות מיליוני שקלים. הדוח, שהוצג למועצת התאגיד בספטמבר קבע כי ישנם מספר מבנים שבהם החיפוי נפל והם עלולים להוות סכנה אם לא יטופלו ויחוזקו בהקדם, ואולם הם אינם מסוכנים לשימוש בטווח המיידי. מועצת התאגיד ביקשה מההנהלה להזמין חוות דעת נוספת ובמקביל להכין תוכנית עבודה לאומדן תיקון הליקויים. במקביל לתוכנית מתנהלת בימים אלו דיונים עם משרד התרבות והספורט והאוצר לקבלת מימון מהמדינה לתיקון ליקויי הבטיחות בהקדם".