גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכון וינגייט קורס: ליקויים בטיחותיים ב-21 מתקנים

דוח הנדסי חמור שהוגש למשרד הספורט מציג תמונה עגומה של המכון הלאומי ● עלות השיקום נאמדת ב-13 מיליון שקל ● גורם בדירקטוריון וינגייט: " הסיפור הזה עוד יהפוך לפלילי "● משרד הספורט, האחראי מטעם המדינה: "ככל שיש מבנים בהם קיימת סכנה מיידית, באחריות המכון למנוע פעילות"

מכון וינגייט פועל מזה תקופה ממושכת תחת ליקויי בטיחות הנדסיים ב-21 מבנים, חלקם מוגדרים ליקויים "בסיכון גבוה" - כך עולה מדוח הנדסי חמור שהועבר בימים האחרונים למשרד הספורט. ל"גלובס" נודע כי דירקטוריון מכון וינגייט אף הודיע למדינה לאחרונה ולאנשי משרד הספורט כי בשל המצב הפיזי העגום של כמה מהמבנים והסכנה הכרוכה בהמשך הפעלתם, במידה ולא יימצא פיתרון עד סוף השנה הם יודיעו על סגירת מתקנים.

הדוח, שעיקריו הגיע לידי "גלובס" ונעשה בידי חברה הנדסית המתמחה בתחום, כולל ליקויים ב-21 מבנים, מתוכם תשעה שהוגדרו כמבנים המהווים "סיכון גבוה" עבור המשתמשים בהם. מדובר על כמעט מחצית ממתקני המכון שעל-פי הדוח מוגדרים נכן לעכשיו ככאלו עם ליקויי בטיחות. עלות התיקון המוערכת שניתנה בדוח לשיקום המבנים נאמדת ב-13 מיליון שקל. בימים הקרובים צפויים אנשי האוצר להגיע לסיור במתקני המכון על מנת לבחון מקרוב את המצב ולנסות ולהגיע לפיתרון למימון השיקום.

גורם בדירקטוריון המכון שבפניו הוצג לאחרונה הדוח אמר ל"גלובס", כי "אם נמשיך להפעיל את המכון במצב המתקנים הנוכחי - נגיע מהר מאוד למצב שהסיפור הזה יהפוך לפלילי". גורם אחר בדירקטוריון אמר כי "ידענו שהמצב של המתקנים לא טוב, אבל נחשפנו לתמונה עגומה מאוד. הדוח הזה הוא חמור מאוד בלשון המעטה. ביקשנו לסגור מתקנים במידה ולא יחל הליך שיקומי מיידי".

מי שאחראי כיום על מכון וינגייט הוא משרד הספורט, אחרי שבמארס 2017 אישרה הכנסת את הצעת המכון הלאומי לספורט ("חוק וינגייט") במסגרתו "הולאם" המכון ועבר לידי המדינה. במסגרת המהלך התחייבה המדינה בין היתר לסגור חובות, לשפץ מבנים במכון, ולפתור את בעיית הקרקעות שתאפשר בנייה בשטחי המכון. כחלק מהשינויים המבניים פוזר הוועד המנהל הישן, ובמקומו הוקם דירקטוריון שאליו הוכנסו חמישה נציגי משרד הספורט ונציג אחד של משרד האוצר.

אלא שמאז התיאגוד נמצא המכון בקיפאון עמוק. בעלי תפקידים בכירים עזבו - כולל מנכ"ל המכון אמוץ בכר (יסיים בסוף החודש את תפקידו) וסמנכ"ל הכספים. ביה"ס למאמנים, מקור ההכנסה המרכזי של המכון, מתנהל כבר חצי שנה עם מנהל ממלא מקום. "מה שקורה בוינגייט, המכון הלאומי של מדינת ישראל לספורט, הוא בעיקר עצוב וכואב", אומר אחד מראשי הספורט הבכירים בישראל.

במהלך הישיבה שבה הוצגו הליקויים של המתקנים, ביקשה אחת מנציגות המשרד בדירקטוריון, עו"ד עופרה שרון, לקבל חוות דעת הנדסית נוספת למצב המתקנים. "במקום לתקן ולמנוע מצב שנצטער עליו, ממשיכים למשוך את הזמן. מה חושבים נציגי משרד הספורט שיגידו להם בחוות הדעת השנייה, שהמצב של המתקנים מצוין?".

החשש העיקרי של חלק מאנשי המכון הוא שכספים שתוכננו להיות מושקעים בשנים הקרובות במסגרת תוכניות הפיתוח החדשה "ייבלעו" כעת לתיקון ליקויי הבטיחות החמורים שהוצגו.

מכון וינגייט: סמל למצוינות (במיל')

מכון וינגייט נחנך בשנת 1957 ולאורך השנים הפך לסמל של הספורט ההישגי בישראל, בין היתר בזכות המתקנים והתשתיות שנבנו בו שהתאפשרו בעיקר בזכות כספים מתורמים בחו"ל. במקביל לתשתיות המשופרות נהנה המכון ממעמד בזכות הכשרות מקצועיות ייחודיות בתחום האימון והספורט, ומשך את ספורטאי העילית של ישראל בזכות הקמת פנימיית המחוננים לספורט והאקדמיה לספורט. הוועד האולימפי בישראל קבע את מיקומה של היחידה לספורט הישגי, השפיץ של המערך האולימפי הישראלי, במכון וינגייט הודות לתשתיות ותנאי האימון שהעמיד המכון.

אלא שבעשור וחצי האחרונים עם היחלשות זרם התרומות וההסתבכות הגדולה סביב בניית הבריכה האולימפית (תוקצבה בקצת יותר מ-50 מיליון שקל, עלתה בפועל מעל 100 מיליון שקל) נקלע המכון לחובות כבדים של מעל 20 מיליון שקל. המצב הכלכלי הוביל להזנחת מתקנים ותשתיות, ולהחלטה של המדינה "להלאים" את המכון במטרה להציל אותו.

ממשרד הספורט נמסר בתגובה: "לאחר כינון התאגיד יזמה הנהלת מכון וינגייט הזמנת סקר בטיחות מבנים, כחלק מהיערכות המכון לתכנית בינוי ופיתוח בהשקעה עתידית של מאות מיליוני שקלים. לאחר הצגת הדוח בפני מועצת התאגיד, בה נכחו גם נציגי משרד התרבות והספורט, סוכם על הזמנת חוות דעת נוספת. במקביל, הנחה מנכ"ל משרד התרבות והספורט את הנהלת המכון על הכנת תוכנית עבודה מפורטת אשר תכלול משמעויות לטווח המיידי, הביניים והארוך לרבות משמעויות תקציביות. עוד הדגיש המנכ"ל, כי ככל שיש מבנים בהם קיימת סכנה מיידית, באחריות הנהלת המכון למנוע פעילות במקום. עם הצגת תוכנית העבודה בפני חברי הדירקטוריון, המועצה ומשרד התרבות והספורט, יועבר העניין לדיון עם נציגי משרד האוצר".

ממכון וינגייט נמסר: "הנהלת מכון וינגייט יזמה סקר בטיחות מבנים, כחלק מהיערכות המכון לתוכנית בינוי ופיתוח בהשקעה עתידית של מאות מיליוני שקלים. הדוח, שהוצג למועצת התאגיד בספטמבר קבע כי ישנם מספר מבנים שבהם החיפוי נפל והם עלולים להוות סכנה אם לא יטופלו ויחוזקו בהקדם, ואולם הם אינם מסוכנים לשימוש בטווח המיידי. מועצת התאגיד ביקשה מההנהלה להזמין חוות דעת נוספת ובמקביל להכין תוכנית עבודה לאומדן תיקון הליקויים. במקביל לתוכנית מתנהלת בימים אלו דיונים עם משרד התרבות והספורט והאוצר לקבלת מימון מהמדינה לתיקון ליקויי הבטיחות בהקדם". 

עוד כתבות

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בעליות קלות ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר