פרשת תאיר ראדה: שערה של א"ח נמצאה על הגופה; "לשחרר את רומן לאלתר!"

אחת מהשערות שנמצאו בזירה זוהתה כמתאימה לפרופיל הגנטי של א"ח, בן זוגה לשעבר של א"ק שנחקרה בעבר בפרשה • במשטרה ממתינים להחלטת הפרקליטות, וגורם אמר כי "השאלות סביב השערות עלו בעבר" • עורך דינו של רומן זדורוב שהורשע ברצח: הממצאים החדשים מחייבים משפט חוזר

רומן זדורוב / צילום: דודי ועקנין
רומן זדורוב / צילום: דודי ועקנין

התפתחות משמעותית חלה הערב (ה') בחקירת רצח תאיר ראדה, בעקבות בדיקות שבוצעו בשערות שנמצאו בזירת הרצח. אחת מההשערות זוהתה כמתאימה לפרופיל הגנטי של א"ח, בן זוגה לשעבר של האישה המכונה א"ק, שנחקרה בעבר בפרשה.

הבדיקה נערכה לבקשתו של עו"ד ירום הלוי, סנגורו של רומן זדורוב שהורשע ברצח. הלוי סבור כי הממצאים שהתגלו יש בהם כדי להורות על משפט חוזר לזדורוב וקרא "לשחרר את רומן לאלתר".

תאיר ראדה / צלם: אביהו שפירא
 תאיר ראדה / צלם: אביהו שפירא

משרד המשפטים מסר כי הפרקליטות הסכימה לערוך את ההשוואה בין השערות שנמצאו בזירת הרצח לבין פרופיל הדנ"א של א"ק ובן זוגה לשעבר א"ח, וזאת "על אף שהמדינה סברה, על יסוד חוות-דעת של מומחים, כי הערך הראייתי של בדיקה כזו הוא נמוך". עוד נמסר כי התוצאות ייבחנו על-ידי הפרקליטות.

הממצאים החדשים עשויים לגרום לכך שהפרקליטות תורה על פתיחה מחדש של חקירת הפרשה ותחקור את א"ח ואת א"ק. במשטרה אומרים כי הנחיה זו טרם נעשתה. גורם במשטרה הוסיף כי "לממצא יש משמעות, אך השאלות סביב השערות עלו כבר עלו בדיונים הקודמים. העובדה כי נמצא ממצא פורנזי אינה יכולה לעמוד לבדה, ויש צורך בחיזוקים או בממצאים שייתנו הסבר להימצאות הממצא הפורנזי בזירת הפשע. סביר להניח כי הפרקליטות תבקש לבצע את השלמת החקירה הזו סביב הממצא".

הפרקליטות והמכון לרפואה משפטית קיימו התייעצות לאור הממצאים החדשים. המכון הודיע כי "נמצאו ממצאים חדשים שלא היו ידועים קודם לכן". ד"ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית, וד"ר נורית בובליל, מנהל המעבדה הביולוגית במכון, אמרו כי בוצעו בדיקות דנ"א, "כדי להשוות שערות שנמצאו על גופתה של תאיר ראדה עם פרופילים גנטיים שונים. הבדיקות בודקו מספר פעמים כדי לוודא את תקיפותן". בעקבות הממצאים זומנו הסנגור ואנשי פרקליטות המדינה.

במהלך משפטו של רומן זדורוב עלה כי השערות שנמצאו בידיה של ראדה הן שערותיה שלה. הדבר עלה מתוצאות של בדיקות דנ"א שנעשו במעבדה מיוחדת בארצות-הברית, ולפיהן השערות שנמצאו בידי ראדה הן שלה.

עם גופת הנערה, שנמצאה בתא השירותים בבית הספר "נופי גולן" בקצרין, נמצאו כמה שערות דבוקות לדם שעל כפות ידיה. שערות אחרות נמצאו דבוקות לקירות תא השירותים. בבדיקות מעבדה נמצאו גם חלקי שערות מיקרוסקופיים על בגדיה. בסך-הכול היו בזירת הרצח 16 שערות או חלקיקי שיער. שערותיו של זדורוב לא נמצאו בזירת הרצח.

ההגנה טענה כי יש אפשרות שבידיה של ראדה היו שערות שנתלשו מראש הרוצח, במאבק שניהלה עמו בטרם הירצחה. פירוש הדבר שהרוצח הוא מישהו אחר ולא זדורוב. השערות שנמצאו בידי תאיר ראדה היו שחורות וארוכות, כשערותיה שלה. מהן, היו שערות עם שורשיהן, שנשלחו מיד לאחר הרצח לבדיקות במעבדות בישראל היכולות לתת חוות-דעת מדויקת ביחס למקור השיער. בדיקות אלה אכן העלו שמדובר בשערותיה של ראדה ולא של אדם אחר.

השערות שנמצאו ללא שורשים נבדקו במעבדה המשטרתית בארץ, אך הבדיקה לא העלתה תשובות חד-משמעותיות ולא פתרה את החידה. בעקבות כך הוחלט לשלוח חלקי שערות אלה לבדיקה בארצות-הברית, לבדיקת דנ"א מיוחדת שאינה נעשית בישראל.

לפני 10 ימים פורסם ב"ידיעות אחרונות" כי צעירה הגיעה למסור עדות בימ"ר צפון בנצרת עילית, לאחר שבמשטרה קיבלו מידע לפיו אישה המכונה א"ק, שנחקרה בעבר בנושא, התוודתה בפניה כשהיו מאושפזות בבית החולים "מזרע" כי רצחה את ראדה. בכך הפכה הצעירה לאדם השלישי, לכאורה, בפניו חשפה א"ק את אחריותה לכאורה לרצח.

לפני כשנתיים פורסמה בסדרה "צל של אמת", ששודרה בערוץ הוט 8, עדותה של מ"פ, צעירה שטענה כי ע', חברתה שהייתה מאושפזת במוסד פסיכיאטרי עם א"ק, שמעה ממנה אף היא וידוי על רצח ראדה. מ"פ שמה מאז קץ לחייה, וכך גם ע', כך שלא התאפשר למשטרה לגבות מהן עדות. במשטרה התקבלה עדות מאישה אחרת, שטענה כי שתי נשים אחרות שטיפלו ב-ע' שמעו ממנה את הטענה אודות א"ק.

א"ק נחקרה באזהרה בשנה שעברה בעקבות עדות שנתן בן זוגה לשעבר, א"ח, ולפיה א"ק סיפרה לו לאחר הרצח כי היא זו שרצחה את ראדה. א"ק הכחישה את הטענות והאשימה כי א"ח ביקש להפליל אותה כיוון שנפרדה ממנו זמן קצר קודם לכן. בתום החקירה נקבע כי אין כל ראיה, ישירה או עקיפה, הקושרת אותה לרצח מלבד עדותו בן הזוג לשעבר.

רומן זדורוב, פועל בניין שעבד בבית הספר "נופי גולן" בקצרין בו למדה תאיר ראדה, הורשע ברצח בשתי ערכאות, וערעורו לעליון נדחה לפני כ-3 שנים. ירום הלוי, עורך דינו, טען כי יגיש בקשה למשפט חוזר. לטענתו, יש ברשותו הוכחות שליקט במהלך השנתיים האחרונות, באמצעותן ניתן להרשיע את א"ק ברצח של ראדה.