ארגון העיתונאים עומד מאחורי עיכוב המינוי הקבוע של יו"ר הרשות השנייה

ממכתב שהגיע לידי "גלובס" עולה כי יו"ר ארגון העיתונאים דרש ממשרד התקשורת לנהל בדיקה לגבי התנהלותה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בסוגיית אישור מיזוג רשת-ערוץ עשר ולעכב את מינויה עד אז

יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף
יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

ארגון העיתונאים מוריד את הכפפות מול יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ': ל"גלובס" נודע כי הארגון פנה אתמול (שבת) למשרד התקשורת בדרישה לעכב את אישור מינויה ליו"ר קבוע עד מיצוי בדיקה בנוגע להתנהלותה בסוגיית אישור מיזוג ערוץ עשר ורשת.

במכתב שהפנה יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, למנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, וליועצת המשפטית, עו"ד דנה נויפלד, הוא מסביר כי פנייתו נעשית בעקבות פרסומים בתקשורת ודברים שנאמרו בוועדת הכלכלה ותחושה לא נוחה שנוצרה מהתנהלות הרשות השנייה בשבועות האחרונים.

במכתב טוען טרצ'יצקי כי מהלך המיזוג בין רשת וערוץ עשר זוכה לתמיכה גורפת מקיר לקיר, מתוך הבנה שזה התרחיש היחיד שיוכל לתת מענה בטווח המיידי לבעיה הקשה בשוק הטלוויזיה המסחרית, ובכך למנוע סגירה של חברת חדשות עשר, פיטורים של מאות עובדים ונזק רב לציבור.

לטענתו, "התמיכה מקיר לקיר נעצרת דווקא אצל יו"ר הרשות השנייה, חברת הכנסת לשעבר יוליה שמאלוב-ברקוביץ', שכבר הצהירה כי היא מתנגדת למהלך ופועלת בשבועות האחרונים כדי לסכל אותו. במסגרת ניסיונות הסיכול נתלתה היו"ר בפרשנות משפטית לא מבוססת, עיכבה את ההליך ככל יכולתה והפעילה לחץ על חברי מועצת הרשות להתנגד לו".

טרצ'יצקי מזכיר כי התנהלותה של שמאלוב-ברקוביץ' זכתה לביקורות ממשרד האוצר וממשרד המשפטים, ובנוסף הוא מזכיר את הטענות של יו"ר ועד עיתונאי חדשות עשר, טל שורר, לפיהן שמאלוב-ברקוביץ' אמרה לו כי "אף בעל מניות לא יסגור ערוץ בזמן בחירות בגלל שהוא מעוניין בהשפעה".

לטענת טרצ'יצקי, השילוב בין ההתנגדות הנחרצת של יו"ר הרשות השנייה לבין היעדר הסבר כלשהו לכך, מייצרים תחושה קשה אצל רבים מהמעורבים שיו"ר הרשות פועלת מתוך מניעים זרים. "לנוכח ניסיונות העבר לפגוע בחדשות עשר, לטעמי מצופה כי משרד התקשורת יקיים בהקדם האפשרי בדיקה מעמיקה שתאשש או תפריך את התחושות הקשות".

לפיכך, טרצ'יצקי כותב כי הוא "מבקש לנהל בדיקה מעמיקה שתאשש או תפריך תחושות קשות שיש לגורמים שונים בשוק בנוגע להתנהלותה של שמאלוב-ברקוביץ' והסיבות המניעות אותה בדיונים על עתיד המיזוג של רשת וערוץ כשר".

כאמור, הוא מבקש כי "אישור מינוי הקבע של היו"ר יעוכב עד למיצוי הבדיקה ולהסרת כל חשש בנוגע לטוהר הליך המיזוג".

ארגון העיתונאים פועל במסגרת ההסתדרות ומאגד כ-3,600 עיתונאים מכלי תקשורת, בהם גם חברת החדשות (שבבעלות רשת וקשת) וחדשות עשר.

במשרד התקשורת התייחסו לפנייה ברצינות: בעקבות המכתב הנחה שר התקשורת, איוב קרא, את אנשי משרדו לבדוק את החששות העולות מהפנייה. בעקבות זאת נדחה הליך אישור מינויה של שמאלוב-ברקוביץ' יחד עם עוד 14 חברי מועצה נוספים על-ידי ועדת גילאור. מינויה של שמאלוב-ברקוביץ' אמור להגיע לוועדת גילאור כחלק מבקשה של 15 חברי מועצה, שאמורה הוועדה לאשר כחברי המועצה החדשים. הקדנציה של המועצה הקודמת אמורה הייתה להסתיים באוקטובר, אך היא תישאר בתוקף עד אישור המועצה החדשה. ועדת גילאור היא המאשרת מינויי בכירים בחברות ורשויות ממשלתיות. אחרי האישור אמורה הרשימה לעבור אישור החלטת ממשלה.

התהליך של בחירת מועצה חדשה יצא לדרך בחודש מאי, ובמשרד התקשורת רכיבו רשימה של 15 חברי מועצה שאמורה לעבור לוועדת גילאור. כחלק מהתהליך אמורה המחלקה המשפטית לעבור על כל המועמדים ולבחון אותם באספקטים משפטיים ואז לצרף המלצה לעמידה בקריטריונים. על פניו שמאלוב-ברקוביץ' כבר עברה את התהליך לפני כשנה, עת הצטרפה למועצת הרשות השנייה, ויש שסברו כי אישור המינוי שלה מחדש הוא פרוצדורלי בלבד. יותר מכך, רק לאחרונה האריך השר  קרא את מינויה למשך 4 שנים נוספות, ונראה היה כי בשלב הזה לא ניתן יהיה להזיזה ממקומה.

במשרד התקשורת אישרו ל"גלובס" כי בעקבות מכתב שנשלח אתמול מתעכב אישור חברי המועצה בוועדת גילאור, אך הם העדיפו להתייחס לגופו של תהליך ולא לגופו של איש.