הסטארט-אפ StarkWare של פרופ' אלי בן ששון מגייס 30 מיליון דולר

החברה הוקמה בתחילת 2018 על ידי בן-ששון יחד עם מיכאל ריאבצב מהמחלקה למדעי המחשב בטכניון, היזם אורי קולודני ופרופ' אלסנדרו קיאזה מאוניברסיטת ברקלי • הגיוס - במטרה להגדיל את מרכז הפיתוח בישראל

חברת StarkWare דיווחה היום (ב') על השלמת גיוס סבב A על סך 30 מיליון דולר. חברה הוקמה בתחילת 2018 על ידי פרופ' אלי בן-ששון ומיכאל ריאבצב מהמחלקה למדעי המחשב בטכניון, היזם אורי קולודני, ופרופ' אלסנדרו קיאזה מאוניברסיטת ברקלי, והיא מעסיקה 16 עובדים בנתניה.

עד היום גייסה סטארקוור 36 מיליון דולר. את סבב ההשקעה הנוכחי הובילה קרן פרדיים שהוקמה על ידי פרד ארסם, ממקימי בורסת הקריפטו Coinbase ומאט הוואנג, שותף לשעבר בקרן סקויה. משקיעים נוספים בסבב זה כוללים את אינטל קפיטל, סקויה ארה"ב, אטומיקו, קוינבייס עצמה, DCVC וקרנות נוספות.

הגיוס מצטרף למענק בשווי 6.7 מיליון דולר שקיבלה החברה מקרן את'ריום, מוסד ללא כוונת רווח התומך בפיתוח תשתיות לרשת E הבלוקצ'יין את'ריום.

סטארקוור, מפתחת טכנולוגיות של "הוכחה באפס ידיעה" המתבססות על פריצות דרך אלגוריתמיות מהשנים האחרונות להן שותפים בן-ששון, קיאזה וריאבצב. על פי החברה, טכנולוגיות אלה צפויות לספק פתרון לבעיות העומס והפרטיות בעולם הבלוקצ'יין.

הוכחות אפס ידיעה (ZKP) הן כלי מתמטי שפותח בשנות ה-80, ואשר זיכה ב-2012 את שניים מממציאיו, פרופ' שפי גולדווסר ופרופ' סילביו מיקאלי, בפרס טיורינג היוקרתי. באמצעות הוכחות כאלו, שנחשבו לכלי תיאורטי עד לפני שנים ספורות, אפשר להגדיל דרמטית את נפח החישובים תוך שמירה על פרטיות המידע.

הוכחה באפס ידיעה היא היכולת להוכיח שדבר מה קיים או התרחש מבלי לחשוף את תוכנו. לטכנולוגיה זו שימושים בעולמות האשראי והעברות כספים. לקוח שמבקש הלוואה יכול לענות על סדרת שאלות המשפיעות על ציון האשראי שלו. הציון המסכם לתשובות לשאלות הללו יוצפן ויישמר בבלוקצ'יין. כך החברה המלווה תיחשף אך ורק למה שהיא צריכה - הוכחה שהאדם יכול או לא יכול לקבל את ההלוואה, אבל לא לכל היסטוריית התשלומים שלו. שימוש נוסף ייתכן בתחום העברת הכספים: היכולת לאשר שהעברה מסוימת דווחה לרשויות המס וקיבלה את האישור המתאים, כאשר כל מה שיהיה גלוי בבלוקצ'יין הוא שבוצעה העברת כספים, ושהיא עומדת בשורת תנאים - זאת מבלי להסגיר את הסכום או לפרט באילו תנאים בדיוק היא עמדה או לא.

בישראל פועלת בתחום לפחות חברה ישראלית - הסטארט-אפ הישראלי QED-it, בניהולו של יונתן רואש, הנמנה על ראשוני קהילת הבלוקצ'יין בארץ.