עניינו של גרגורי גורטובוי שמואשם בגניבה בידי מורשה יופנה לניסיון גישור

הגישור הפלילי יתקיים בפני השופט בני שגיא, וייקח בו חלק גם הנאשם יוסף שניאורסון • הנאשם המרכזי בכתב האישום הוא אלכסנדר גרנובסקי, לשעבר בעל השליטה ונושאי משרה בחברות BGI ,BSD וויליפוד, אשר אינו נמצא בארץ, וניסיונות של הפרקליטות להביאו בפני ביהמ"ש לא צלחו בינתיים

גרגורי גורטובוי / צילום: שלומי יוסף
גרגורי גורטובוי / צילום: שלומי יוסף

משפטם של גרגורי גורטובוי, יוסף שניאורסון ואלכסנדר גרנובסקי, לשעבר בעלי השליטה ונושאי משרה בפירמידת החברות שבבסיסה חברת המזון ויליפוד - לא יעוכב. זאת, למרות היעדרותו של הנאשם המרכזי בפרשה, אלכסנדר גרנובסקי, אשר הפרקליטות טרם הצליחה לשים עליו את ידה.

היום (ב'), בהסכמת הצדדים, הורה שופט המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, כי במקביל לבירור כתב האישום וקיום דיוני הוכחות בפניו (שהראשון בהם נקבע לחודש ינואר 2019); יתקיים גם הליך גישור פלילי בעניינם של גורטובוי ושניאורסון, אותו ינהל שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב בני שגיא.

השניים (הכופרים במיוחס להם בכתב האישום), בצירוף גרנובסקי, מואשמים, בין השאר, בעבירות גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים, עבירות הלבנת הון, עבירות דיווח ועוד.

גורטובוי שימש כבעל השליטה בפירמידת BGI (המחזיקה בכ-21% ממניות BSD השולטת בויליפוד) מאז קיץ 2015, אז רכש בסכום לא ידוע את השליטה בחברה הפרטית "ישראל 18" (השולטת ב-BGI) מאיש העסקים אלכסנדר גרנובסקי (הנאשם 1 בכתב האישום). בחודש מאי האחרון הועברה השליטה בפירמידה מידיו של גורטובוי לידי חברת טעמן של איש העסקים חיים שלום.

לפי כתב האישום שהוגש כבר לפני 10 חודשים, גרנובסקי ושניאורסון הוציאו לכאורה כ-60 מיליון דולר מכספי החברות הציבוריות בין השנים 2012-2014 והעבירו אותם לצרכיו הפרטיים של גרנובסקי, בין השאר כבטוחות לטובת בנקים באוסטריה ובאזרבייג'אן, אשר הבטיחו החזר הלוואות שקיבלו חברות פרטיות זרות הקשורות לגרנובסקי. זאת, במסווה של הפקדת כספי החברות הציבוריות בפיקדונות בבנקים.

ביולי 2015 קיבל גורטובוי את השליטה בחברות מידי גרנובסקי והפך לבעל השליטה וליו"ר הדירקטוריון, כאשר לפי טענות הפרקליטות, גם לאחר העברת השליטה לגורטובוי, המשיך גרנובסקי להיות מעורב בקבלת החלטות בחברות, ללא ידיעת מוסדות החברות ונושאי המשרה בהן.

לפי האישום, גורטובוי ושניאורסון ניצלו את מעמדם בחברות הפירמידה כיו"ר דירקטוריון וכמנכ"ל, ואת האמון שקיבלו מהחברות ומנושאי המשרה, על-מנת להמשיך להסתיר את מצבם האמיתי של הפיקדונות, באמצעות הצגת מצגי-שווא למוסדות החברות ולנושאי המשרה, תוך מעילה באמון שניתן בהם ובעודם גורמים לחברות לדווח דיווחים מטעים לציבור.

בנוסף על האמור, הפרקליטות מייחסת לגורטובוי כי פעל בינואר 2016 להוצאת לפחות 3 מיליון דולר במרמה מויליפוד, באמצעות הצגת מצגי-שווא לנושאי המשרה של החברה. לפי האישום, גורטובוי טען בפני נושאי המשרה כי מדובר בהשקעה באג"ח, בעוד שלמעשה מדובר היה בהעברת כספים שהתבצעה לכאורה כחלק מניסיון של גורטובוי לפרוע חובות של חברה פרטית הקשורה לגרנובסקי ולו.

נעדר מהדיון: הנאשם 1, אלכסנדר גרנובסקי

בדיון שהתקיים היום בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, העבירו הנאשמים 2-3, גורטובוי ושניאורסון, את תשובותיהם לכתב האישום, במסגרתם כפרו השניים במיוחס להם בכתב האישום.

בכל הקשור לנאשם 1 (גרנובסקי), הנחשב כנאשם המרכזי בפרשה, נראה כי הפרקליטות מתקשה להעמידו לדין.

גרנובסקי, אשר אינו מיוצג נכון להיום, לא שוהה כאמור בארץ, ומהדיון שהתקיים היום עולה כי הפרקליטות מבצעת מזה מספר חודשים ניסיונות אקטיביים להביאו ארצה במטרה להעמידו לדין, אך בינתיים ניסיונות אלה לא צלחו.

היעדרותו של גרנובסקי,הביאה את באי-כוחם של הנאשמים 2 ו-3, עורכי הדין רותי ליטבק ואורי שפיגל בהתאמה, לטעון כי ההגנה של מרשיהם נפגעת כתוצאה מהיעדרותו של הנאשם 1 (גרנובסקי). טענה זו של באי-כוח ההגנה נדחתה על-ידי עו"ד אבי ארוניס, בא-כוח הפרקליטות, אשר סבר כי היעדרותו של גרנובסקי אינה פוגעת בהגנת הנאשמים הנוספים. 

■ חזקת החפות: נגד גרנובסקי, גורטובוי ושניאורסון הוגש כתב אישום. המשפט הפלילי בעניינם נמצא עדיין בראשיתו, והשלושה לא הורשעו בכל עבירה, ועל כן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות.