גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ת"א: אחרי 20 שנה - האם העיר הולכת לעבור שינוי? אסף זמיר ראש בראש עם רון חולדאי

אחוז ההצבעה בעיר עמד על 43% ● הבחירות הפעם מאופיינות באי-ודאות רבה ● מצד אחד שולטת התחושה כי לא ניתן להביס את חולדאי, שעומד בראש העיר ב-20 השנים האחרונות ● מצד שני, קשה להתעלם מקולות המצביעים הצעירים, שחושבים ש"20 שנה זה מספיק"

רון חולדאי ואסף זמיר
רון חולדאי ואסף זמיר

43% מבעלי זכות הבחירה מימשו היום (ג') את זכותם להצביע בבחירות לראשות העיר תל-אביב.

אך האם אסף זמיר או אסף הראל יכולים לאיים על ראש העיר הוותיק של תל-אביב רון חולדאי, העומד בראשה ב-20 השנים האחרונות?

הבחירות בתל-אביב הפעם מתאפיינות באי-ודאות. מצד אחד שולטת התחושה כי לא ניתן להביס את חולדאי בן ה-74, אך מצד שני הלך הרוח ברחובות העיר מנשב לכיוון של שינוי אפשרי. האם אסף זמיר, שגילו כמחצית מזה של חולדאי ושכיהן משך 10 שנים כסגן המיתולוגי של חולדאי, יכול "לעשות את זה"? זמיר הציף את תל-אביב מכל כיוון באלפי שלטים, מדבקות, טי-שירטים וכל פרסום אפשרי. גב כלכלי יש והוא מורגש. הסלוגן שהוא בחר לאו דווקא מקדם אותו כבעל חזון, אלא דווקא מדגיש את האפשרות לשינוי. "זה צמוד. צאו להצביע".

אסף הראל בן ה-46 מגיע בלי רקע או ניסיון בבניין העירייה, אלא מהכיוון המחאתי. הוא מציע משהו אחר: שתל-אביב תתקדם מחולדאי או מגרסתו הצעירה, כלומר מהמורה ומתלמידו. היות שהרקע שלו (הראל הוא מגיש טלוויזיה, תסריטאי ושחקן) לא מספק לו מנדט בעיני רבים מהתושבים בכדי להנהיג את העיר החשובה והעשירה הזו, הראל מתבטא בגלוי שיביא מנכ"לים שיעשו את זה עבורו. השאלה היא האם זה משכנע. 

בינתיים, אסף זמיר רעייתו והפמליה שלו מסתובבים בין הקלפיות. ליד בית ספר גרץ מקבל זמיר תמיכה מהעוברים והשבים והוא קורא לתושבים לצאת ולהצביע כשרוחות השינוי מנשבות מעל העיר. לדבריו, ככל שיעלו אחוזי ההצבעה, הסיכוי להוביל לשינוי בעיר תל-אביב-יפו יגדל. יצוין כי רון חולדאי לא מפרסם את לוז היום שלו, כך שלא ניתן לראיין אותו. את עיקר הפוקוס שמים המועמדים על חלקה הצפוני של העיר ואזור המרכז, ונדמה שהשלושה מוותרים במובן מסוים על אזור יפו והדרום, שבהם לפי היסטוריית הבחירות יוצאים פחות להצביע.

אסף זמיר ואישתו מאיה ורטהיימר / צילום: שלומי יוסף

עוברת אורח צועקת לאסף זמיר מהאוטו שהיא באה להצביע עבורו ואומרת ״תושבי צהלה מאחוריך!״ במידה מסוימת היא משקפת את העובדה שתושבי יפו והדרום נשארו מאחור, והקולות שלהם יכלו דווקא להכריע. מספר שלוש ברשימה של זמיר חן אריאלי תושבת יפו ופעילה לזכויות קהילת הלהט״ב אולי תצליח לקרב את המועמד הצעיר מבין המתמודדים לתושבי יפו, ומוטב שזה יקרה עוד היום.

ככל שהבוקר מתקדם, תל-אביב מתחילה להתעורר, בעיקר באזור הקלפיות, שם תנועת המצביעים ובעיקר פעילי הבוחרים והמועמדים למועצת העיר מכניסים צבע לעיר. הפעילים מנסים להשפיע גם ברגע האחרון, כשגם הם יודעים שתושבים רבים עדיין לא גיבשו החלטה למי להצביע. בשדרות רוטשילד ליד הקלפי בישיבה לאמנויות בר-אילן מגיעים עוד ועוד בוחרים לממש את זכותם. בינתיים, אגב, המועמדים מתרכזים בשכונות הצפוניות של העיר. 

תל-אביב מתחילה להתמלא בהמוני אנשים. בתי הקפה והמסעדות הומים. חבורת צעירות מדרום הארץ מספרות לי שבאו ליום כיף בתל-אביב, אחת מהן, בת 17 שגרה בישוב בדרום, התבקשה על-ידי אמה לחזור להצביע בערב. משפחות, צעירים, מבוגרים מתל-אביב ומחוץ לעיר מסתובבים ברחובות - כך לפחות זה נראה באזור רוטשילד, הבימה והארבעה. גם חופי הים די מלאים.

רון חולדאי בקלפי - בחירות לראשות עיריית ת"א / צילום: רענן כהן

תושבים רבים בתל-אביב מודים, גם כעת ממש בישורת האחרונה, שהם לא יודעים למי להצביע. הם בעיקר יודעים למי לא. ונדמה שהבחירה בסופו של דבר תעשה לא תהיה על טהרת 'אהבת מרדכי' אלא על 'שנאת המן', אלא שהתושבים יישארו עם ברירת המחדל. 

אם את זמיר מוליכה רוח השינוי בהובלת, בעיקר, הצעירים (רבים מהם מסתפקים בנימוק ש"20 שנה זה מספיק"), אסף הראל שם את הדגש על תושבי דרום העיר. הקמפיין שלו הכי פחות מורגש ואגרסיבי על מרפסות ושלטי חוצות ("אין לנו תקציב כמו לאחרים", כך נימק באחד הראיונות שהעניק). הראל מבין שהוא יכול לסחוף אחריו את הדרום המוזנח, שבמובן מסוים כולל את הציבור הבועט והמחאתי של תל-אביב. וכאן, יכול להיות שהראל יהיה חתום כמי שהצליח לגרור את הבחירות בתל-אביב לסיבוב שני.

השיקול כנראה שונה בקרב מצביעי חולדאי, שרובם מתגוררים בחלקה הצפוני של תל-אביב. שם הנאמנות לחולדאי נאמרת ברייש-גליי ולא רק על ידי הדור הוותיק של העיר. במקביל, בשבועות האחרונים בא ועולה במרחב הציבורי של תל-אביב-יפו קולו של חולדאי. בדומה לקמפיינים מהשנים הקודמות, גם הפעם הוא נוקט בשיטה של הצפת העיר בפרסומים ברגע האחרון, רוצה לאמר "אני בטוח בניצחוני ובכל זאת מזכיר לכם למי לשים את הפתק הצהוב". אבל הפעם נדמה שהצפת העיר רק בשבועות האחרונים בשלטי הפרסום, שמהם ניבט חיוכו של ראש העיר המכהן, מהולה בלחץ מסוים. אולי חולדאי היה שאנן מדי עד אשר איבד את סבלנותו בראיון הנושך שהעניק לפני כשבועיים לעיתון "ידיעות אחרונות", שם הוא השתלח במועמדים האחרים. האווירה בין השלושה אמנם לא כוללת השמצות הדדיות ועלבונות כמו בערים אחרות, אבל ניכר שחברות כבר אין שם. בעיקר בין הראש ובין הסגן הנאמן ש"בגד". 

נציין כי מעצבת האופנה טוב'לה חסין, השחקן מתי סרי והסופרת אורה מורג הצהירו כי הצביעו לחולדאי. 

אסף זמיר בקלפי - בחירות לראשות עיריית ת"א / צילום: אלעד גוטמן

אז מי ינהיג את תל-אביב? הכול תלוי גם באחוזי ההצבעה של התושבים (ובעיקר באלה שטרחו לשנות כתובת גם אם הם מתגוררים בתל-אביב כבר שנים). בבחירות הקודמות ב-2013 אחוז הבחירות בתל-אביב-יפו עמד על 35% בלבד. הממוצע הארצי היה 51%. אם התושבים, כולל בני ה-17 שלראשונה מצביעים יצאו מהשאננות שלהם ויגיעו לקלפיות, אולי באמת יהיה בתל-אביב שינוי, גם אם הוא ייעשה על ידי ראש העיר המכהן. או אסף כלשהו. 

אסף הראל ובתו בקלפי - בחירות לראשות עיריית ת"א

בחירות של התלבטות

תושבים רבים בתל-אביב עדיין מתלבטים מחוץ לקלפי. המועמד אסף הראל משיב למצביעים מחוץ לבית הספר עירוני א' שאין להם מה להתלבט, ושהגיע הזמן לשינוי. כל טיעון זוכה למענה. 

תושבת ותיקה ניגשה להראל, בירכה אותו על כך שהוא שרץ לבחירות, הודתה כי לא בחרה בו אלא למועצה, ואיחלה לו שיהיה ראש עיר מעולה עוד 10 שנים. הראל ענה לה שישמח להיות ראש עיר מעולה כבר כעת. 

תושבת אחרת שמתלבטת ניגשה להראל ואמרה לו שהיא לא משתכנעת שהוא יכול. "קראתי את המצע שלך", אמרה, ושאלה: "מה תכל'ס תעשה בתחבורה ציבורית, לקהל הקשישים בעיר?".

הראל השיב בקור-רוח ובסבלנות לכולם. "שבילי אופניים זה חובה", אמר, "נעשה עוד חניונים, נעשה שינוי עמוק. המצביע שלנו לא נמצא רק בצפון העיר. נעשה מהפכה לא מהאופוזיציה אלא מראשות העיר. אם ננצח, נעשה שינוי. נטפל גם ביפו". 

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל