זכויות שידור: מנועי הצמיחה החדשים של ענפי הספורט המובילים

הקבוצות הגדולות והליגות הבכירות התרגלו להציג בכל שנה עלייה מטאורית בהכנסות - שמקורה לרוב בכסף שהגיע מזכויות שידור • אלא שהגופים המשדרים כבר לא מוכנים לתת יד לעליית המחירים, וקברניטי הספורט מוצאים מקורות הכנסה חדשים בחברות הימורים ובשווקים רחוקים

ברצלונה/  צילום: shutterstoc
ברצלונה/ צילום: shutterstoc

קבוצת הכדורגל של ברצלונה תהפוך השנה למועדון הספורט הראשון בעולם עם מחזור של מיליארד אירו בעונה. אופ"א שרק לפני עשור שילמה לקבוצות סכום לא ייאמן של 583 מיליון אירו בעונה על השתתפות בליגת האלופות, תשלם השנה כמעט פי ארבעה - 2.04 מיליארד אירו. 

גם בכדורסל חל זינוק בסכומים. לדוגמה, ליגת ה-NBA הושבתה רק לפני שבע שנים בגלל מחלוקות כלכליות וקבוצות נמכרו על ימין ועל שמאל אחרי שנתפסו כעסק מפסיד. מאז נכנס כסף עצום לליגה, וכיום זו נחשבת להשקעה המניבה ביותר בספורט העולמי.

וכך, בכל פעם שמתפרסמים נתונים כלכליים של ליגה או מועדון ספורט גדול שמציגים עלייה מטאורית בהכנסות - נשאלת השאלה: מה יהיה מקור ההכנסה הגדול הבא? איך מתקדמים למעלה מפה? איך ייתכן שתעשיית הספורט המקצועני ממשיכה לחיות בקצב צמיחה תמידי דו-ספרתי?

הכסף ממקורות חדשים חשוב בעיקר על רקע העובדה שנראה כי זכויות שידור, גורם ההכנסה המרכזי בשני העשורים האחרונים, נמצא בסוג של רוויה. התחרות בין גופי השידור על הזכות לשדר את הליגות הבכירות הובילה אותם לשלם סכומים גבוהים, וכתוצאה מכך חלקם נדרשו לפיטורים המוניים וצמצומים.

בשטח כבר מרגישים את השינוי. הפרמיירליג גילתה במכרז השידורים האחרון שהיא מתקשה להשיג יותר כסף מגורמי שידור מקומיים, והכניסה של אמזון, פייסבוק, נטפליקס לשוק הספורט התרחשה חלקית ולא כפי שציפו לה. מריה פיראס, סגנית נשיא לפתוח עסקי באירופה, המזרח התיכון ואפריקה בנטפליקס, אמרה בכנס באמסטרדם לפני מספר שבועות כי לנטפליקס אין כוונה בשב זה להיכנס לתחום הספורט: "אני לא חושבת שאנחנו יכולים לעשות משהו שונה בספורט מרשתות טלוויזיה רגילות, כך שאין לזה ערך מוסף מבחינתנו. כרגע אין שום תוכניות להיכנס לזה".

בימים ובשבועות האחרונים קיבלנו דוגמאות נוספות לכך שאין ואקום בספורט, אם הכסף לא מגיע משידורים אז פונים למנועי צמיחה אחרים. הנה כמה מהן:

1. פיפ"א מגדילה.

השבוע שוב דיבר ג'יאני אינפנטינו, נשיא פיפ"א, ברמזים עבים על כך שיש סיכוי טוב שכבר במונדיאל הקרוב בקטאר ב-2022 ישתתפו 48 נבחרות, 16 יותר מאשר בדרך כלל. הרעיון הזה הוא גרוע מכל בחינה לאוהדי הספורט, אבל המרוץ אחרי כסף הביא את ראשי הכדורגל העולמי להכרה כי הפוטנציאל להביא עוד כסף טמון בהרחבת מעגל המשתתפות.

אחרי שבאופ"א הוסיפו עוד טורניר (ליגת האומות) שמהווה עוד פלטפורמה לבקש כסף מטלוויזיה ומספונסרים, בפיפ"א הבינו שחייבים להביא לבמה הגדולה עוד נבחרות משווקים "חשובים" (כאלה שיש בהם כסף) - כניסה של נבחרות מהמפרץ הפרסי ומהמזרח הרחוק תכניס כסף חדש. לא סתם מועדוני כדורגל חורשים את המזרח הרחוק כבר שנים ומניחים שם תשתיות, ולא סתם כדורגלנים בכירים מגיעים לעונות פרישה בסין או באחת ממדינות הנפט של המפרץ. שם נמצא הכסף.

למרות שההחלטה בעניין ההרחבה מ-32 ל-48 התקבלה לגבי מונדיאל 2026 בארה"ב, עכשיו מבקש נשיא פיפ"א להחיל אותה כבר במונדיאל הקרוב. זה קרה אחרי שיחות עם הקטארים שבהן הבהירו כי הם יכולים לעמוד גם במשימה של בניית עוד ארבעה אצטדיונים חדשים מהיום להיום.

למה הדחיפות הזאת פתאום? כי רק בשבוע שעבר נאלץ אינפנטינו להקפיא תוכנית גרנדיוזית להקמת "מונדיאל קבוצות" שהייתה אמורה להיות ממומנת על ידי מספר גופים פיננסיים מארה"ב, יפן, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, ולהבטיח לפיפ"א סכום דמיוני של 25 מיליארד דולר. המחזור הארבע-שנתי של פיפ"א נכון להיום, בעידן 32 הנבחרות, עומד על כ-5.5 מיליארד דולר - וזה לא תחרותי ולא מספיק בעולם החדש שבו ההתאחדות האירופית אופ"א מכניסה לבדה באותו פרק זמן של ארבע שנים כמעט 13 מיליארד דולר.

2. אמריקה מהמרת.

במאי האחרון עברה החלטה דרמטית מבחינת ההשלכה שלה על הספורט האמריקאי. ביהמ"ש העליון ביטל את האיסור הפדרלי מ-1992 וסלל את הדרך למדינות להתיר הימורים על אירועי ספורט שנצפים על ידי מיליוני אמריקאים. עוד לא עברה חצי שנה וכבר אפשר לראות את השפעת החוק: השבוע חתמה ליגת ה-NHL על הסכם שותפות עם ענקית הקזינו MGM (המפעילה מלונות להימורים), שתגדיל את החשיפה של הליגה למהמרים ותכניס לליגה מאות מיליוני דולרים חדשים.

הקומישינר של הליגה, גארי באטמן, היה המתנגד הגדול ביותר לכניסת הימורים לספורט המקצועני והופיע בוועדות פדרליות בניסיון למנוע את הלגליזציה - אבל בתוך חודשים ספורים' כשהבין שנפלה לידו ביצת הפתעה, הוא יישר קו. "העולם השתנה, וגם הדרך שבה אנשים צורכים ספורט השתנתה", הסביר השבוע במסיבת עיתונאים את ההסכם עם MGM. בכך הצטרפה ליגת ההוקי קרח לליגת ה-NBA שחתמה עם MGM במהלך הקיץ.

ובינתיים מתחילים להיחתם בקצב מסחרר הסכמים עם חברות הימורים - בשבוע שעבר סגרה קבוצת ההוקי ניו יורק דווילס הסכם מסחרי עם חברת ההימורים וויליאם היל; קבוצת הפוטבול נו יורק ג'טס חתמה השבוע עם 888 והצטרפה לעוד שתי קבוצות בליגה שחתמו עם חברות הימורים.

ממחקר של נילסן שבדק את ההשפעה של היתר ההימורים על ארבע הליגות המקצועניות הגדולות בארה"ב (NBA ,NFL ,MLB ,NHL), ההערכה היא שמדובר על הכנסה שנתית נוספת של 4.2 מיליארד דולר שתיכנס לארבע הליגות הללו - תוספת של מעל 10% למחזור של הליגות והקבוצות. כסף חדש, עוד לפני שמדברים על הגידול הטבעי הדו-ספרתי בהכנסות.

3. הכסף הסעודי.

אחרי הנוכחות של הכסף הקטארי והכסף ממדינות המפרץ שהחל לזרום מתחילת העשור בעיקר לכדורגל (אבל גם לענפים אחרים), אנחנו מתחילים לראות את הגורם החדש שרוצה לזרוק את כספו לכל כיוון. הסעודים, כך לפי דיווחים, עומדים מאחורי הצעה עכשווית לרכוש ב-5.1 מיליארד דולר את מנצ'סטר יונייטד מהידיים של משפחת גלייזר - בינתיים ללא הצלחה.

עד היום הסכום הגבוה ביותר ששולם על מועדון כדורגל היה 1.5 מיליארד דולר (מנצ'סטר יונייטד ב-2005). הסעודים מהווים גורם משמעותי בהצעת ה-25 מיליארד דולר לפיפ"א להקמת "מונדיאל קבוצות", ובינתיים הם מנסים להיכנס לתודעה באמצעות הפקת טורנירים יוקרתיים שלא ניתן לסרב להם - לפני שבועיים אירחו טורניר ראווה בריאד שאליו הוזמנו נבחרות ארגנטינה וברזיל, עכשיו זה טורניר ראווה בטניס בו הציעו לשחקנים הטובים בעולם סכומים אסטרונומיים.

מי שעומד מאחורי כל היוזמות הללו הוא הנסיך מוחמד בין סלמאן. בשנה האחרונה זינקו מספר התאחדויות הספורט במדינה מ-30 ל-60, כולל ענפים שמעולם לא התחרו בהם. וגם הספורט המקצועני יקבל חלק משמעותי מאוד ב"ג'יגה פרויקט" הכי מדובר היום - הקמת עיר הספורט והנופש הגדולה ביותר בעולם, 40 קילומטר מהבירה ריאד, בהשקעה של 500 מיליארד דולר מכספי הממלכה וכסף נוסף שמובטח מגורמים פרטיים.