גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נאמנות לעובדות

המבחן של צבי סטפק לעולם קרנות הנאמנות, חלק שני ● לקרנות נאמנות

דמי ניהול / צילום:Shutterstock  א.ס.א.פ קרייטיב
דמי ניהול / צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

1. לכל קרן נאמנות יש רק מנהל השקעות אחד.

תשובה: אי אפשר לדעת.

זה אכן המצב ברוב קרנות הנאמנות בישראל, אבל לא בכולן, וכך גם בארה"ב.
בקרנות מעורבות, שמשקיעות הן במניות והן באיגרות חוב, יש לעיתים שני מנהלים או יותר, כל אחד בתחום ההתמחות שלו - מניות או אג"ח.

2. קרן נאמנות שמוגדרת כקרן נאמנות כספית, חייבת להשקיע את כל כספיה בפיקדונות בבנקים.

לא נכון.

מותר לקרן כספית, בכפוף למגבלות מסוימות, להשקיע גם במק"מים, באג"ח קונצרניות בדרוג גבוה וגם בניירות ערך מסחריים (נע"ם) שמונפקים על ידי חברות עסקיות ומציעים נזילות טובה וריבית טובה יותר ממה שניתן לקבל בפיקדונות בנקאיים.

3. קרן נאמנות שמתמחה בהשקעה באיגרות חוב ממשלתיות לטווח ארוך עלולה להיפגע בתשואותיה כאשר הריבית הבסיסית מצויה בתהליך של העלאה.

נכון.

העלאת ריבית, בעיקר כאשר היא תופסת בהפתעה את השווקים, ומהווה העלאה ראשונה בשרשרת של העלאות, עלולה לגרום לירידות שערים באיגרות החוב. ככל שהמח"מ של איגרות החוב ארוך יותר, כך בדרך כלל הפגיעה בהן, ובמקרה זה - בקרן הנאמנות, תהיה חזקה יותר.

4. אי אפשר לעשות השוואה בין שתי קרנות נאמנות עם מדיניות השקעה שונה מאוד ולקבוע מי מהן טובה יותר מבחינה מקצועית.

לא נכון.

אפשר לעשות השוואה כזו, כי מדד שארפ אינו מוגבל להשוואה בין שתי קרנות עם אותה מדיניות השקעה. עם זאת, מקובל לעשות השוואה בין קרנות עם מדיניות השקעה דומה שמסווגות בדרך כלל באותה קטגוריה, או תת קטגוריות.


5. דמי הניהול של קרנות הנאמנות המנוהלות בישראל גבוהים יותר מהמקובל בעולם.

אי אפשר לדעת.

תלוי בסוג הקרן. זה נכון, ככלל, לגבי קרנות מנייתיות או גמישות, ואינו נכון לגבי קרנות שמתמחות באיגרות חוב - לא בהשוואה לחלק גדול מהקרנות לארה"ב, ובוודאי בהשוואה לקרנות אג"ח באירופה. 

6. קרן נאמנות שבשמה מופיע סימן קריאה (!) יכולה להשקיע באיגרות חוב שהן מתחת לדירוג ההשקעה ללא כל הגבלה.

נכון.

סימן קריאה בשם הקרן הוא אכן אמירה למשקיעים שמותר לקרן נאמנות להשקיע באיגרות חוב שאינן מדורגות, או כאלה שמדורגות מתחת למה שנחשב דירוג השקעה ללא כל הגבלה. לעומת זאת, בקרנות ללא סימן קריאה, שיעור ההשקעה מוגבל לאותו שיעור שבו מותרת ההשקעה במניות. למשל, בקרן שסימנה "1" - מותר להשקיע עד 10% מניות.

מה משמעות הספרות והאותיות בשם הקרן?

7. קרן נאמנות שבשמה כלול הסימן 1A יכולה ליצור חשיפה של עד 10% במניות ועד 10% במט"ח. 

נכון.

רשות ני"ע חייבה את מנהלי קרנות הנאמנות לכלול בשם הקרן את הסימול שמורכב מספרות ומאותיות. 0 מציינת 0% מניות, 1 - מציינת עד 10% מניות, 2 - עד 30% מניות, וכך הלאה. A מציינת עד 10% במט"ח, B מציינת עד 30% במט"ח, וכך הלאה.

8. למשקיע שמעוניין להשקיע 70% מנכסיו באיגרות חוב ו-30% מנכסיו במניות - עדיף להשקיע בשתי קרנות בפרופורציה הזו: אחת שמתמחה באג"ח, והשנייה שמתמחה במניות, מאשר להשקיע בקרן מעורבת (אג"ח כללי עם 70% אג"ח ו-30% מניות).

אי אפשר לדעת.

על פניו, יש יתרון ברכישת יחידות בשתי קרנות שלכל אחת מהן התמחות שונה, אבל זה לא הוכח מחקרית ולמשקיע קל יותר באופן פסיכולוגי לקנות קרן מעורבת. במצב שבו, למשל, שוק המניות יורד בחוזקה ושוק איגרות החוב עולה, הרי שברמה הפסיכולוגית, הזעזוע יורגש פחות מאשר לו קנה בנפרד קרן מנייתית וגילה שהפסיד אחוז ניכר מהשקעתו. התוצאה עשויה להיות אותה תוצאה, אבל זה יותר קל לעיכול. יתרון נוסף לקרן מעורבת הוא שמנהל ההשקעות יכול להקטין את החשיפה למניות למשל ללא אירוע מס ללקוח, בעוד שבהחזקה מפוצלת, הקטנת שיעור המניות או האג"ח חייב להיעשות על ידי מכירת הקרן הרלוונטית, מה שעלול לגרום לתשלום מס שנצבר על רווחים, אם היו.

9. כאשר מנהל שתי קרנות נאמנות ממזג ביניהן, דמי הניהול בקרן הממוזגת נקבעים לפי דמי הניהול בקרן הגדולה יותר.

לא נכון.

אם מנהל הקרן אישר לרשות ני"ע, ובאופן וולונטרי, שהוא לא יעלה את דמי הניהול במשך השנה, הרי שהוא חייב לקבוע שיעור משוקלל של דמי הניהול, כלומר, להתחשב בהיקף הנכסים של כל אחת מן הקרנות. הוא, כמובן, יכול לקבוע דמי ניהול נמוכים יותר מהתוצאה המתקבלת, אך לא יותר מתוצאת השקלול.

10. קרן חו"ל היא קרן שמשקיעה לפחות 50% מנכסיה במניות ו/או איגרות חוב שנסחרות בחו"ל.

לא נכון.

קרן חו"ל היא קרן שמותר לה, על פי תשקיפה, ליצור חשיפה של יותר מ-10% מנכסיה בחו"ל, ויחידות בקרן כזו ניתנות לקנייה ולמכירה רק בימים ב'-ה', ולא ביום א' שבו לא מתקיים מסחר בחו"ל.

11. מתשואה של קרן נאמנות צריך להפחית את שכר המנהל ואת שכר הנאמן כדי להגיע לתשואה נטו.

לא נכון.

שכר המנהל ושכר הנאמן מופחתים מדי יום מנכסי הקרן וזה מתבטא בשער הקרן ובתשואתה.

האם ביקוש והיצע משפיעים על המחיר היומי?

12. המחיר היומי של קרן נאמנות פתוחה מושפע מהביקושים ומההיצעים שנרשמים לה.

ממש לא נכון.

שערה של קרן נאמנות מחושב על פי נוסחה פשוטה של חלוקת שווי נכסיה (בניכוי ההתחייבויות) בסוף יום מסחר במספר היחידות. השער הקובע לגבי היחידות שנקנות באותו יום, או שנמכרות באותו יום - הוא השער המחושב בסוף היום.

13. מנהל אגד קרנות ישראלי יכול להשקיע בכל קרן נאמנות שהיא, ובלבד שלא ישקיע בקרן אחת יותר מ-25% מנכסי האגד.

לא נכון.

אגד ישראלי יכול להשקיע רק בקרנות של אותו מנהל קרנות, ובכל מקרה לא יותר מ-20% מנכסיו בקרן אחת.

14. קרן סגורה היא קרן שמוגבלת במספר היחידות שלה.

לא נכון.

קרן שמוגבלת במספר יחידות הקרן נקראת קרן מוגבלת וניתן להיכנס אליה כל עוד מספר היחידות שנרכשו לא הגיע לתקרה.

קרן סגורה, לעומת זאת, היא קרן שאמנם הנפיקה מניות (לא יחידות) בהיקף מוגבל והיא נסחרת לאורך כל יום המסחר בבורסה. שערה נקבע לפי ביקוש והיצע כמו כל מניה אחרת, ולא כמו קרן נאמנות פתוחה ששערה מחושב בסוף יום על פי שווי נכסיה פחות התחייבויותיה (= שוויה נטו) ומספר זה מחולק במספר היחידות.

15. משקיע קנה יחידות בקרן נאמנות חייבת במחיר 100 ומכר אותן ב-150. התשואה נטו שהשיג אחרי תשלום מס רווח הון היא 37.5%, בהנחה שהאינפלציה בפרק הזמן שבין הקנייה לבין המכירה הייתה 0%. 

לא נכון.

קרן חייבת משלמת את כל המסים בגין ריביות, דיבידנדים וגם רווחי הון, ולכן המשקיע פטור מתשלום מס רווח הון (שכן הוא כבר שילם את המס באמצעות הקרן). לפיכך, התשואה נטו שהשיג המשקיע היא 50%. הוא קנה ב-100 ומכר ב-150. התשואה ברוטו של הקרן היא, כמובן, גבוהה יותר.

16. ועדת השקעות של חברה לניהול קרנות נאמנות חייבת להתכנס פעם בשבועיים ודנה ברכישה ובמכירה של מניות ואיגרות חוב שונות.

לא נכון.

ועדת השקעות יכולה להתכנס אחת לשבועיים, אבל יכולה להתכנס גם פעם בחודש. בכל מקרה היא דנה במגוון של נושאים, לרבות מסגרת מדיניות של הקרנות עד לישיבה הבאה, כמובן, כפוף למדיניות שנקבעה בתשקיף, ובכל מקרה לא דנה או מחליטה על קנייה ו/או מכירה של ניירות ערך ספציפיים.

17. יציאת כספים גדולה מקרן נאמנות (פדיון) מחייבת את מנהל הקרן למכור ניירות ערך כדי לעמוד בתשלום.

לא נכון.

יציאת כספים, גם אם היא גדולה, לא תגרום בהכרח למכירת ניירות ערך, שכן אם מנהל הקרן שמר על יתרות מזומן גבוהות, הוא יכול לממן את התשלום של הפדיון מתוך מקור זה.

18. קרן נאמנות שהשיגה בפרק זמן תשואה חיובית, הרי שבהכרח הדוח הכספי שלה יראה רווחים.

לא נכון.

על פניו זה נשמע מאוד הגיוני, שכן תשואה חיובית מתקשרת אוטומטית עם רווחים. אבל זה איננו כך בכל מקרה. הסיבה: ייתכן בהחלט מצב שבו תשואה חיובית גבוהה של קרן מסויימת, שהיא עדיין קטנה, מושכת לקרן כספים גדולים שנכנסים בשיא, או קרוב לשיא, ואז מגיעה ירידה, אפילו לא גדולה של הקרן. התוצאה: הקרן, גם אחרי הירידה, עדיין יכולה להצביע על תשואה חיובית, ויש משקיעים שאכן נהנים ממנה (אלה שנכנסו בשלבים הראשונים). אבל, רוב הכסף שנכנס אליה (בשלבים המאוחרים של השיא) הפסיד. כך, סכומים קטנים הרוויחו אחוז גדול, אבל כספים גדולים הפסידו, אולי, אחוז קטן, אבל זה מתבטא בסכומי כסף גדולים, ויתבטא גם בדוח הכספי של הקרן בשורה תחתונה של הפסדים.

■ הכותב הוא בעלי בית ההשקעות מיטב דש. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם

עוד כתבות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט