אלי עזור בדרך לערוץ הממוזג של רשת ועשר: מגייס קבוצת משקיעים שתחזיק עד 25% מהמניות

החלוקה הסופית בין בעלי המניות תיקבע לפי הזרמות הכספים • עוד נודע ל"גלובס" כי אולפני הרצליה, שלהם חייב ערוץ עשר כמה מיליוני שקלים, מנהלים מו"מ למכירת הסדרה "לה פמיליה" לרשת ולגוף שידור נוסף

חוזרים לעידן של 2 זכייניות: אושר המיזוג בין רשת וערוץ עשר צילום: שאטר
חוזרים לעידן של 2 זכייניות: אושר המיזוג בין רשת וערוץ עשר צילום: שאטר

למרות שמועצת הרשות השנייה עדיין לא אישרה את בקשת המיזוג של ערוץ עשר ורשת, המתווה הסופי של בעלי המניות הולך ומתגבש ויש בו כדי לספר על הכיוון שאליו צפוי הערוץ ללכת אם וכאשר המיזוג אכן יאושר. 

ל"גלובס" נודע, כי לפי המתווה שנרקם מי שעשוי להיות בעל השפעה משמעותית הוא איש העסקים אלי עזור, שמגבש קבוצת משקיעים שתוכל להגיע עד ל-25% ממניות הערוץ הממוזג. מבנה הבעלות הסופי בין בעלי המניות הנוכחיים של רשת וערוץ עשר לא הוכרע סופית, אך לאחר שיחות רבות נראה כי חלוקת המניות שתהווה את הבסיס לעסקה היא כפי שנקבע תחילה - 60:40 לטובת רשת, או חלוקה שווה של המניות. 

אבל לחלוקה הזאת אין משמעות רבה לגבי ההמשך מאחר שהחלוקה הסופית של המניות תהיה נגזרת של הזרמות הכספים שאמורים לבצע הבעלים מהיום הראשון. לפי ההערכות, בעלי המניות יידרשו להזרים כ-150 מיליון שקל כבר בפעימה הראשונה. 

בעלי המניות של ערוץ עשר הם קבוצת RGE (שמחזיקה ב-51% מהערוץ ונמצאת בבעלות שווה של לן בלווטניק, אודי רקנאטי ואביב גלעדי); ברשת מחזיקים אודי אנג'ל ועידן עופר ב-51% מהמניות, מיכאל שטראוס ב-16% והיתרה בידי אנדמול שיין. 

מחזקי המניות ברשת ובערוץ עשר
 מחזקי המניות ברשת ובערוץ עשר

נזכיר, כי בשני הצדדים נמצאים כרגע בעלי מניות שעתידם בערוץ הממוזג אינו ברור. או כי יש ספק לגבי יכולתם/רצונם להזרים את סכומי הכסף המתבקשים, או שההחזקות שלהם בטלוויזיה מקשות עליהם בגלל חוק הריכוזיות. כבר בתחילת תהליך המיזוג והמשא-ומתן בין השותפים דובר על כך שאיש מהצדדים אינו להוט במיוחד להישאר בעל מניות מרכזי, כשהבולט שבהם הוא עידן עופר מבעלי רשת ששואף לצאת לחלוטין מהשקעתו בטלוויזיה.

נחלץ לעזרת חברו הקרוב 

שמו של עזור עלה בהקשר של עסקת המיזוג כבר לפני כמה שבועות, אז חשף "גלובס" כי איש העסקים נחלץ לעזרת הערוץ ולעזרת מי שנחשב לחברו הקרוב מנכ"ל ערוץ עשר, יוסי ורשבסקי, והזרים חמישה מיליון שקלים וחמישה נוספים שאמורים לעבור בהמשך. ההלוואה הזו הקנתה לעזור אופציה לרכישת 8% מהחברה הממוזגת ואפשרות להגיע לעד 25% מהמניות אחרי ההזרמות.

נדגיש, כי עזור לא אמור להחזיק במניות לבד שכן הוא מנוע מכך בשל בעלויות צולבות באמצעי מדיה אחרים, ביניהם עיתון "מעריב", קבוצת "ג'רוזלם פוסט", תחנות רדיו אזוריות (אקו FM99 ו-FM103) וצ'רלטון (ערוצי הספורט 1-4). לפיכך, הוא צפוי להוביל קבוצת משקיעים שתצטרף אליו ותתפוס את מקומם של בעלי המניות הוותיקים (למשל, כאמור, עידן עופר). במקרה כזה עשויים בעלי המניות המקוריים של רשת להישאר עם 35% בלבד ממניות הערוץ הממוזג.

ההחזקות  של אלי עזור
 ההחזקות של אלי עזור

חובות גדולים לספקים שונים 

השבוע, נציין, צפויה להגיע לישורת האחרונה השימוע שעורכת מועצת הרשות השנייה בדרך להכריע האם לאפשר את המיזוג או לאו. נזכיר, כי אחת מהשאלות שבה עסקו בענף היא המקום שהערוץ הממוזג שואף לקחת בתוך מפת המדיה החדשה שתיווצר. שלא לייחוס טוענים מקורבים כי מסתמן כעת כי בעלי המניות מכוונים לנתח של לפחות 40%-45% ברייטינג. עוד מעריכים אותם גורמים כי הדבר יצריך לייצר תכנים שחלקם דומים לאלה שמשודרים בקשת, אולם בשונה מעכשיו הם לא יהיו בתדירות כל כך גבוהה ובעלויות כה גבוהות. כך שנראה שלאחר המיזוג, אם וכאשר יאושר כאמור, יידרשו ברשת ובעשר להתמודד עם התייעלות נוספת כדי להתחיל לייצר רווחים מהר ככל האפשר.

בחודשים האחרונים משלמים שני הערוצים מחיר כבד על התארכות הליך אישור המיזוג. ערוץ עשר הולך ומאבד עובדים וטאלנטים והנתח שלו בעוגת הרייטינג הולך ויורד, בין היתר בשל הקושי הכלכלי לייצר תכנים. בנוסף, הוא נאלץ להתמודד עם חובות גדולים לספקים שונים, חברות הפקה, אולפני צילום וכדומה.

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי לאחרונה מתנהל משא-ומתן למכירת הסדרה "לה פמיליה" לרשת ולגוף שידור נוסף. עד עתה שודרו שתי עונות של התוכנית ועונה נוספת צולמה והופקה באולפני הרצליה. לפי מקורבים, מי שמנהל את המשא-ומתן הם אולפני הרצליה שלהם חייב ערוץ עשר כמה מיליוני שקלים. כדי לצמצם את החובות מאפשר הערוץ לנסות למכור את הסדרה, לרבות שתי העונות הקודמות שלה, בתמורה לכ-4-5 מיליון שקלים.

עם זאת, נדגיש כי למרות מצבו של הערוץ הוא אינו מצוי בסכנת קריסה מיידית, זאת בזכות הכסף שגויס, תהליכי ההתייעלות והצמצום במשכורות לצד הנכונות של חלק מבעלי החוב לבצע פריסת חובות.

עד למועד פרסום הידיעה לא התקבלה תגובתו של אלי עזור לידיעה.