לאחר מחיקת דלק אנרגיה מהמסחר בת"א: דלק קידוחים מקדמת הנפקת יתרת החזקותיה ב"תמר" בבורסת יורונקסט בהולנד

בכוונת הקבוצה, המחזיקה כיום כ-22% מתמר, לשכפל את מהלך ההנפקה של חברת תמר פטרוליום בבורסת ת"א אשתקד, שבאמצעותו נפרדה מ-9.25% מהזכויות בתמר לפי שווי של יותר מ-11 מיליארד דולר

יוסי אבו / צילום: שלומי יוסף
יוסי אבו / צילום: שלומי יוסף

לאחר שהשלימה לאחרונה את רכישת מניות המיעוט בחברה הבת דלק אנרגיה, ומחקה אותה מהמסחר בבורסה בת"א, מקדמת קבוצת דלק את תוכניתה להפוך לחברת אנרגיה בינלאומית. ל"גלובס" נודע כי החברה, הנמצאת בשליטת יצחק תשובה, מתכננת לפרסם בעוד מספר שבועות תשקיף לקראת הנפקת יתרת החזקותיה הישירות במאגר הגז תמר בבורסת יורונקסט (Euronext) האירופית, שמושבה בהולנד.

בכוונת הקבוצה לשכפל את מהלך ההנפקה של חברת תמר פטרוליום בבורסה של ת"א אשתקד, שבאמצעותו נפרדה דלק מ-9.25% מהזכויות בתמר לפי שווי של יותר מ-11 מיליארד דולר למאגר כולו. כעת מבקשת הקבוצה, באמצעות דלק קידוחים, לארוז את יתרת החזקותיה בתמר (כ-22%) ולבצע עבורה גיוס של הון ושל אג"ח. דלק נדרשה למכור את החזקותיה בתמר בעקבות מתווה הגז, שהותיר אותה בעיקר עם ההחזקה במאגר לוויתן.

קבוצת דלק, ששווי השוק שלה בבורסה מגיע לכ-7.5 מיליארד שקל - לאחר עלייה של 25% במניה בשנה האחרונה - מחזיקה במישרין ובעקיפין בכ-59.6% בשותפות דלק קידוחים, הנסחרת בשווי של 12.3 מיליארד שקל. דלק קידוחים מחזיקה ביתרת הזכויות במאגר תמר, וכן במאגרי הגז לוויתן (45.3%) ואפרודיטה בקפריסין (30%). נוסף על כך, זכאית הקבוצה לתמלוגי-על ממאגרי תמר ולוויתן.

כאמור, בחודש שעבר הצליחה קבוצת דלק למחוק את מניות החברה הבת דלק אנרגיה מהמסחר בבורסה, לאחר שרכשה את החזקות הציבור (11.8%) בה תמורת כ-1.11 מיליארד שקל. בעקבות הצלחת המהלך מקדמת בימים אלה דלק אנרגיה את מחיקת האג"ח שלה, במטרה לבצע כבר כעת פירעון מוקדם של יתרת האיגרות שנסחרות בבורסה, ובכך להפוך סופית לחברה פרטית שאינה מדווחת.

העמקת פעילות בתחום האנרגיה

בשנים האחרונות מוכרת קבוצת דלק, שאותה מוביל המנכ"ל אסי ברטפלד, החזקות שאינן בתחום הליבה, לצד העמקת פעילותה בתחום חיפושי הגז הטבעי והנפט, בארץ ובחו"ל. זאת, כחלק ממהלך אסטרטגי להפוך את פעילותה לבינלאומית, במקביל לתהליך מכירת החזקותיה במאגר הגז הטבעי תמר והשקעה בפרויקט לוויתן, שצפוי להתחיל בהפקת גז טבעי בסוף 2019.

כך, במהלך מאי 2017 השלימה דלק את ההשתלטות על מפעילת הקידוחים הקנדית איתקה בכ-520 מיליון דולר. בסך הכול הסתכמה ההשקעה של הקבוצה ברכישת מלוא השליטה באיתקה בכ-590 מיליון דולר. איתקה, שפעילותה מתמקדת בחיפוש והפקת נפט בים הצפוני, רשמה קפיצה של 420% בהכנסות במחצית השנה הראשונה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והן הגיעו לכ-146 מיליון דולר.

במקביל להרחבת הפעילות של איתקה נכנסה דלק בינואר השנה גם לפעילות במפרץ מקסיקו. החברה חתמה על הסכם אסטרטגי לשיתוף פעולה עם החברות Gulfslope Energy ו-Texas South ב-12 זיכיונות אמריקאיים לחיפוש, פיתוח והפקת נפט וגז במים רדודים (פחות מ-150 מטר עומק) במפרץ מקסיקו (לחופי ארה"ב).

בשטח הזיכיונות אותרו על-ידי שתי החברות האמריקאיות תשעה פרוספקטים עיקריים לביצוע קידוחי אקספלורציה, מתוכם שבעה קידוחים מיועדים לשכבות עמוקות (6,000 מטר ויותר) ושני קידוחים לשכבות רדודות (עד 1,500 מטר).

דלק (באמצעות חברה בת בבעלות מלאה) התחייבה לממן 90% מעלות שני הקידוחים הראשונים, בתמורה ל-75% מהזכויות בשלב הראשון של השטחים שבהם יבוצעו הקידוחים, בסכום השקעה של עד 50 מיליון דולר, ונוסף על כך תהיה לדלק אופציה לרכישת זכויות ביתרת הפרוספקטים.