גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האוזר בדרך להיות יו"ר לאומי? הקרב על הראשות נפתח מחדש, והמוסדיים מנסים לגבש מועמד משלהם

ל"גלובס" נודע כי לאחרונה פנתה יו"ר רשות ני"ע למפקחת על הבנקים כדי שתשקול לשנות את האופן שבו בעל מניות מוסדי יוכל להשפיע ולהיות מעורב בבחירת דירקטורים בבנקים ● עוד נודע כי בית השקעות גדול פנה לפיקוח בבקשה לאפשר לו להציע מועמד לתפקיד יו"ר לאומי ● בין המועמדים: ראש רשות ני"ע הקודם, שמואל האוזר

שמואל האוזר / צילום: יונתן בלום
שמואל האוזר / צילום: יונתן בלום

1. 

מי שהמונח 'אקטיביזם מוסדי' נראה לו תוקפני מוזמן להחליף אותו ב'אקטיביות של מנהל כספי ציבור'. כך או כך, זה כבר כאן כדי להתחזק - הפעם בחסות ובתמיכת הרגולטורים הפיננסיים שמסמנים נכונות להשיל את המגבלות שהציבו עד היום. דירקטוריון לאומי - תאגיד ענק, בנק גדול, אחד משלושת הגדולים ללא גרעין שליטה - עשוי להיות הראשון שיושפע מהתערבות גופים מוסדיים מקומיים במינוי ישיר ואקטיבי של דירקטורים, גם במינוי היו"ר (הסיפור לגמרי לא נגמר), וגם בתיאום עמדות ביניהם שיקבל מעמד חוקי, שקוף וברור.

אפשר לומר שסימני האקטיביות העכשווית של בתי השקעות בלטו בעניין דירקטוריון בזק ופז. אלא שאלה חברות ציבוריות שאינן בנקים, מה שאומר תלות בשתי רגולטוריות: הממונה על ההגבלים וראש רשות ניירות ערך, שנראה כי הן מעודדות את האקטיביות, בעוד שבבנקאות, בלאומי, כבר מחויבת הסכמה חד-משמעית של הרגולטור השמרני מכולם - הפיקוח על הבנקים. מנהלי כספי ציבור גדולים מזמן שאפו לנמרצות אקטיבית בכלל ומול הבנקים בפרט - שכן כולם מחזיקים חבילה כבדה של מניות שלהם - אבל הרגולציה עצרה אותם.

המלכוד של המוסדיים

2.

עכשיו מגיעה נקודת הכרעה: מתקדם איחוד עמדות בין יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, הממונה על ההגבלים העסקיים, ד"ר מיכל הלפרין, וגם המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, שתצטרך להביא לשינוי בהוראת נוהל בנקאי תקין 312 - הסעיף שהגביל עד היום מעורבות מוסדיים בבנקים. אל השלוש אפשר להוסיף את היו"ר החדש של הוועדה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה, משה גל. הוא, כך מאמינים ומבינים בשוק המוסדי, שוקל, במסגרת סמכותו, לאפשר סבב נוסף של אסיפה כללית בלאומי לבחירת דירקטורים, ובהזדמנות הזו להוסיף מועמדים חיצוניים שיתאימו לתפקיד היו"ר (הבחירה הסופית היא של הדירקטוריון). זאת בנוסף לשלושת הדירקטורים בפועל - שמואל בן צבי, אוהד מראני וד"ר סאמר חאג' יחיא שכבר מסומנים כמועמדים וכבר מתקוטטים ביניהם ותופרים חליפות.

דוד ברודט מסיים את תפקידו כיו"ר הבנק ביוני 2019. האסיפה הכללית שבחרה דירקטורים, וגם דחתה את המועמד יורם טורבוביץ' שיועד על-ידי הוועדה לתפקיד היו"ר, התקיימה בתחילת אוקטובר השנה. זו אמורה הייתה להיות האסיפה הכללית האחרונה לפני מינוי היו"ר. התוכנית, המגובה בחוק, היא לנצל סבב נוסף של בחירת דירקטורים בלאומי לקיום אסיפה כללית כבר ליוני 2019 שגם תעלה שמות לתפקיד. 

לפתח הזה מתכננים גופים מוסדיים להיכנס ולהתחיל להשפיע על ניהול הבנק עבור כספי הלקוחות שלהם. הפעילות שלהם כבר החלה. ברקע: לאחרונה פנתה יו"ר רשות ניירות ערך למפקחת על הבנקים במכתב שבו ביקשה שבנק ישראל ישקול את האופן שבו מגדירים "איש קשור" כשמדובר במציע שהוא בעל מניות מוסדי, מנהל כספי ציבור. שכן בעצם האפשרות להשפיע ולהיות מעורבים בבחירת דירקטורים ישתפר פוטנציאל הממשל התאגידי ותשתפר השפעת הציבור על הבנק שהוא מחזיק בו. עוד נודע, כי גם בית השקעות גדול פנה לפיקוח על הבנקים בבקשה לאפשר לו להציע מועמד תוך גמישות בתוצאה של "איש קשור".

3. 

במקביל, בהנחה שמשהו ייצא מכל זה והמוסדיים יוכלו להתערב בהצעה ובבחירת דירקטורים, יש כבר שמות של מועמדים חדשים. אישים מוכרים ובכירים. בעיקרון כולם נפגשים עם כולם, חלק הציעו את עצמם לגופים מוסדיים, חלק כבר קיבלו פניות מגופים מוסדיים. הבולט מביניהם - והכול כמובן בתנאי שהרגולציה תאפשר את זה - הוא שמואל האוזר, ראש רשות ניירות ערך הקודם, שלא יכול היה להציג בזמנו מועמדות לוועדת פרוקצ'יה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה, שכן זו החלה דיוניה לפני שהסתיימו חודשי הצינון שלו.

4.

"אלטשולר שחם מסירה את המועמד שלה לדירקטוריון לאומי" - זו הייתה הכותרת ב"גלובס" ב-10 ביוני השנה. בית ההשקעות הזה, שהחזיק ב-5% ממניות הבנק, הציג מועמדות של דירקטור לאסיפה הכללית של הבנק. אלא שהוא נאלץ למשוך את הצעתו אחרי שבכירים בלאומי 'רעננו' את זיכרון המנהלים במגבלות הוראה 312. על-פי הוראות הפיקוח, היה ונבחר דירקטור שהוצע על-ידי מי מבעלי המניות - פרטי, חברה או גוף מוסדי המחזיקים יותר מכמות מסוימת של מניות - הרי ברגע הבחירה הופך המציע ל"גוף קשור" לבנק.

המשמעות היא שכל עסקה שתבוצע על-ידי הגוף הזה עם הבנק, גם כאשר מדובר בכספי העמיתים, תצטרך להיבחן ברמה גבוהה של אפשרות ניגוד עניינים ולעבור אישור של ועדת הביקורת של הבנק. כלומר: נגמרה האפשרות לעבוד באופן שוטף עם הבנק. במגבלה זו לא יכול אף בית השקעות לעמוד לנוכח מגבלות הקוטן של השוק הבנקאי בישראל. זה אומר שאף בית השקעות, חברת ביטוח, פנסיה וגמל לא יכולים אף פעם להציע דירקטור ולהשפיע על הניהול, למרות שהם מייצגים את האינטרס של רוב בעלי המניות. כלומר, הציבור ששולט בבנק. לזה יש להוסיף את האיסור למחזיקי חבילת מניות או המייצגים שלהם לחבור יחדיו ולהציע דירקטור, אלא אם התקבל אישור מיוחד מהממונה על ההגבלים העסקיים.

בעיית השיתוק המוסדי, האי-יכולת להשפיע גם בבנקים ללא גרעין שליטה, החמירה לאחרונה, בעיקר לנוכח האפליה לרעה של הישראלים מול הזרים. זה קרה באסיפות הכלליות של דיסקונט ולאומי, כאשר בדיסקונט הציגה ועדת המינויים את מועמדותו של ירום אריאב לדירקטור בכוונה שיהיה היו"ר; ובלאומי הציגה הוועדה את יורם טורבוביץ' לדירקטור בכוונה שיהיה היו"ר.

אלא שבשני המקרים האסיפה הכללית דחתה את המועמדויות. שתיהן. מי שהכריע היו גופי ההשקעה הזרים. הם קיבלו את חוות הדעת של נציג הפרוקסי, חברת הייעוץ ISS, איחדו הצבעות והורידו את המועמד של ועדת המינויים. מבחינת החוק הגופים הזרים יכולים גם לתאם ביניהם, גם להציע דירקטורים משלהם, של כל אחד או של כמה ביחד, וגם להפעיל את כוחם המשותף לבחור בו. שכן המגבלות של נוהל בנקאי 312, אפילו שהן חלות גם עליהם, בכלל לא מעניינות אותם. להם יש בנקים אחרים, הם בלתי תלויים במערכת הבנקאית הסגורה שבה תלויים המוסדיים הישראלים. למה הם לא עשו את זה עד היום? כי זה לא עניין אותם.

לאחרונה בהחלט מדובר על כך שאחרי ההצלחה שלהם להכריע את גורל מועמדי יו"ר לאומי ודיסקונט הם קיבלו תיאבון ועשויים להציע מועמדים לדירקטוריונים בבנקים ללא גרעין שליטה - אם מעצמם ואם בתיאום מוסדיים מקומיים.

עמדתה של הממונה על ההגבלים כבר מצאה ביטוי בהיתר קודם (פטור לפי סעיף 14 לחוק ההגבלים) שניתן לאיגוד בתי ההשקעות בנובמבר 2017. אמנם לא לבנק, אבל היא אישרה תיאום הצבעה בדירקטוריון במטרה לייצר ולחזק את כוח הציבור המיוצג על-ידי המוסדיים. ציבור שלמרות שנחשב למיעוט הוא בעצם רוב. זאת, כל עוד "שיתוף הפעולה נוגע לעניינים שלא מצויים בליבת התחרות". עמדת הלפרין ברורה: היא יכולה לאשר תיאום חד-פעמי. היתר פרטני, לאירוע פרטני וחד-פעמי. הממונה סימנה שאיננה תומכת בתיאום מתמשך.

דובר בנק ישראל מסר בתגובה כי "הוראות הפיקוח בנושא נועדו למנוע ניגודי עניינים ויצרו מנגנוני בקרה מפצים כנגד מצבים כאלו. ההשפעה של הוראות הפיקוח על הנכונות של מוסדיים להציע דירקטורים לבחירה תיבחן על-ידי הפיקוח, בין השאר לאור פנייה של רשות ניירות ערך בנושא".

עוד אומר דובר הבנק המרכזי, שמדברר גם את ועדת המינויים, כי "מועד האסיפה הבאה ייקבע על-פי החוק וזה צפוי להתרחש לאחר סיום כהונתו של היו"ר הנוכחי. לכן הדירקטורים שיומלצו על-ידי הוועדה למיני דירקטורים במקצה הבא ייכנסו לדירקטריון רק אחרי שייבחר יו"ר חדש". יצוין, כי עמדה מוצהרת זו נוגדת לשיחות שערכו גורמים בשוק המוסדי שמאמינים שהם עדיין יכולים להשפיע על זהות היו"ר הבא.

מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה כי "מעגל פיקוח של בעלי מניות אקטיביים מפחית את הצורך בקיומו של מעגל פיקוח רגולטורי הדוק ואת הסיכון לכשלי ממשל תאגידי. לאקטיביות של משקיעים מוסדיים פוטנציאל תרומה חיובי לממשל תאגידי טוב בחברות, ובוודאי בחברות נעדרות שליטה שבהן יש להם השפעה מוחשית יותר לאור היעדרו של בעל שליטה. אפשר ללמוד מפעילות משקיעים מוסדיים בארה"ב ובאירופה שפועלים כמשקיעים אקטיביים ולא מהססים לפעול ולהשפיע בנושאים החשובים להם ולציבור המשקיעים שלהם ואשר עומדים על סדר היום". 

עוד כתבות

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים" ● גם S&P תפרסם הלילה דוח עדכון לדירוג ישראל

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות