ניצן הודף את הביקורת על טיפול הפרקליטות בתיק רומן זדורוב

פרקליט המדינה: "הטענה המשתמעת בעת האחרונה כאילו הפרקליטות אדישה לעובדה שהרוצח האמיתי מסתובב חופשי, וחף מפשע יושב על לא עוול בכפו בכלא, היא טענה כל-כך מופרכת, שקשה אפילו להתייחס אליה" • "האינטרס היחיד של הפרקליטות, בכל תיק, היה ועודנו להביא לחקר האמת"

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: איל יצהר
פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: איל יצהר

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, הודף את הביקורת על אופן טיפול הפרקליטות בתיק רומן זדורוב, שהורשע ברצח הילדה תאיר ראדה. ניצן דיבר היום (ג') ביריד ההתמחויות של משרד המשפטים ואמר כי "האינטרס היחיד של הפרקליטות, בכל תיק, היה ועודנו להביא לחקר האמת".

על רקע הבדיקה החדשה של שערה שנמצאה על גופתה של ראדה ז"ל, אשר לטענת סנגורו של זדורוב, עו"ד ירום הלוי, מוכיחה כי זדורוב הוא זכאי, אמר ניצן כי "הטענה המשתמעת בעת האחרונה כאילו הפרקליטות אדישה לעובדה שהרוצח האמיתי מסתובב חופשי, וחף מפשע יושב על לא עוול בכפו בכלא, היא טענה כל-כך מופרכת, שקשה אפילו להתייחס אליה".

"אין פרקליט שיישן בשקט אם יש לו ספק שחף מפשע יושב בכלא על לא עוול בכפו. אין פרקליט שישן בשקט אם הוא יודע שרוצח מסתובב חופשי ברחובות עיר", אמר ניצן.

לדבריו, "להיות מתמחה בפרקליטות פירושו להתחבר לערכים של הפרקליטות: נאמנות. הוגנות. נחישות ואנושיות. בעבר, כשהגיעה הפרקליטות למסקנה כי יש הצדקה למשפט חוזר, היא הסכימה לכך ללא כל היסוס. היו מקרים כאלה. בדומה, כשהפרקליטות הגיעה למסקנה שיש מקום לחזור מכתב אישום, היא עשתה זאת מיידית, לרבות בתיקי רצח, כגון בתיק הברנוער".

ניצן טען כי מקרים אלה מוכיחים כי הפרקליטות בוחנת כל מקרה לגופו בלב פתוח ונפש חפצה, ואינה מהססת לשנות עמדתה כשיש לכך הצדקה. "כך נהגנו בעבר, וכך ננהג גם בעתיד בכל תיק", אמר. "יחד עם זאת, אין שום כוונה לשנות מעמדתנו בגלל לחץ כזה או אחר".

פרקליט המדינה הוסיף ואמר כי "הפרקליטות הולכת ישר. עשרות שנים. זו המסורת של הפרקליטות. היא גורם א-פוליטי. הפרקליטות מקבלת את ההחלטות באופן עצמאי, רק על בסיס הראיות של כל תיק, בשום אופן לא בגלל שגורם פוליטי כזה או אחר אמר לנו לפעול בתיק פלילי כך או אחרת. לא היה כדבר הזה, ולא יהיה כדבר הזה".

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, אמר בכנס: "אנחנו עובדים רק על חיזוק שלטון החוק וקידום האינטרס הציבורי. אפשר לראות את זה גם בימים האחרונים, ביכולת שלנו להיות עצמאיים ולעמוד על העצמאות שלנו. אנחנו מחפשים תמיד אחרי האמת ואחרי הצדק. גם כשיש קריאות בתקשורת להעמיד אדם לדין או לא, האם אדם זכאי או לא - אנחנו מחפשים אך ורק את האמת וקידום שלטון החוק. כל מי שאומר דברים אחרים, אומר דברי כזב".