גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת הברחת היהלומים: מעצר שלושת החשודים הנוספים הוארך עד 11.11

(עדכון) - השלושה, שנעצרו הבוקר, הם עובדים של חברת LLD הנמצאת במרכז הפרשה; שמותיהם אסורים בינתיים לפרסום ● שלשום נעצרו 6 חשודים בפרשת הברחת היהלומים, ובהם בנו של איש העסקים לב לבייב וקרוב משפחה נוסף שלו, ומעצרם הוארך ב-7 ימים

שלושת העצורים בבית המשפט בראשון-לציון / צילום: איל יצהר
שלושת העצורים בבית המשפט בראשון-לציון / צילום: איל יצהר

שופט בית משפט השלום בראשון-לציון, גיא אבנון, הורה הערב (ד') להאריך עד יום ראשון (11 בנובמבר) את מעצרם של 3 החשודים הנוספים בפרשת הברחת היהלומים שנעצרו הבוקר. זאת, חרף בקשת המשטרה להאריך את מעצרם ב-6 ימים. שמם של השלושה עדיין אסור לפרסום. שלשום (ב') החליט בית המשפט להאריך את מעצרם של 6 החשודים שנעצרו בפרשה עד יום ראשון גם כן.

כל שלושת החשודים שנעצרו היום הם עובדי מחלקת הגלם של חברת LLD שבבעלותו של לב לבייב, שנמצאת במרכז הפרשה. אחד מהם עבד בחברה בתור מנקד יהלומים עד שנת 2016, בעוד חשוד אחר סיים את תפקידו בחברה בשנת 2010. חשוד נוסף מועסק בחברה בתפקיד של מנקד יהלומים, מעריך יהלומי גלם ונוהג לטוס ליעדים רבים במסגרת תפקידו.

המשטרה מייחסת לכל החשודים בפרשה עבירות של הברחת יהלומים, הלבנת הון, עבירות לפי פקודת המכס, עבירות לפי פקודת מס הכנסה, קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה, הוצאת חשבוניות פיקטיביות, השמטת הכנסות, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות נוספות. לטענת המשטרה, היקף העבירות מגיע לכ-300 מיליון שקל.

גם איש העסקים לב לבייב נדרש לחקירה עקב חשדות למעורבות בהברחת היהלומים, ואולם לבייב מתגורר בימים אלה במוסקבה שברוסיה וככל הנראה אינו מתכוון להתייצב בישראל לצורך חקירתו. אתמול (ג') פרסמנו כי גורם הבקיא בחקירה מסר ל"גלובס" כי נכון להיום אין בקשת הסגרה נגד לב לבייב עצמו, אך כי קיימת כוונה ברשויות אכיפת החוק לנסות ולקדם חקירה משותפת עם הרשויות ברוסיה, שכן גם שם, לפי החשד, נעברו עבירות על-ידי לבייב.

"נעצר כי קרוב ללב לבייב"

בפתח הדיון בהארכת המעצר של השלושה הגיש לבית המשפט פקד גל צ'סנר, נציג המשטרה, דוח סודי מעודכן עם מידע שלא עמד בפני בית המשפט בדיון הארכת המעצר של 6 העצורים הראשונים בפרשה.

בתשובה לשאלתו של עו"ד עודד סבוראי, בא-כוחו של אחד מהחשודים שהובאו היום להארכת מעצר, השיב נציג המשטרה כי חשדה של המשטרה בדבר מעורבותו של החשוד המיוצג על-ידו התעורר כבר בחודש אפריל 2018. עו"ד סבוראי גילה כי נציגי היחידה החוקרת התקשרו לחשוד המיוצג על-ידו יום לאחר שנעצרו 6 החשודים הראשונים בפרשה וביקשו ממנו להתייצב למחרת היום במשרדי להב 433, אך לאחר מכן ביטלו את זימונו. במצב דברים זה, טען עו"ד סבוראי, אין כל חשד לשיבוש הליכי חקירה מצידו של החשוד. בתגובה, אמר נציג המשטרה כי חשוד זה נמצא בקשר רציף עם עובדי החברה ומכיר אותם היטב, ומכאן הצורך להותירו במעצר.

בהמשך סיפר נציג המשטרה כי בביתו של חשוד אחר נמצאו בעת ביצוע המעצר סכומים גבוהים מאוד של כסף מזומן. לדברי נציג המשטרה, "מדובר בלא מעט מזומנים ביחס לשכיר: 42 אלף דולר, 11 מטבעות זהב, 13,250 שקל, 6010 אירו ו-185 לירות סטרלינג". 

כשנשאל נציג המשטרה לגבי תפקידו בחברת LLD של אותו חשוד, הוא השיב כי החשוד הוא "מעריך יהלומי גלם, טס במסגרת תפקידו ליעדים רבים ומקורב מאוד ללב לבייב". בתגובה אמרה עו"ד מיכל רוזן-עוזר, המייצגת חשוד זה, כי "ברור שזו תכלית מעצרו - קרבתו ללב לבייב".

עוד טענה עו"ד רוזן-עזור כי החקירה שעבר מי שמיוצג על-ידה הייתה לו קשה. לטענתה, חוקריו לא אפשרו לו לשתות והרימו עליו את הקול. עוד היא ציינה כי במהלך חקירתו הוא ביקש להתייעץ עם עורכת דין ממשרדה, אך חוקרי המשטרה לא אפשרו לו זאת. בתגובה אמר נציג המשטרה: "לא מקובל להפסיק חקירה בשביל התייעצות. לא מקובל להתקשר לעורך דין באמצע החקירה כדי להתייעץ, לאחר שבבוקר הוא כבר ערך התייעצות עם עורכת דין ממשרדך". 

עו"ד יחיאל וינרוט, המייצג את החשוד השלישי בפרשה, ציין כי הלקוח המיוצג על-ידו כלל לא עובד בחברת LLD מאז שנת 2010, ולכן אין לייחס לו את החשדות שמעלה המשטרה. השופט אבנון ציין ביחס לחשוד זה כי "יש משהו קונקרטי שעכשיו אי-אפשר לפרט עליו, שמשמעותו היא שהלקוח שלך קושר עצמו למעשים המיוחסים. אני כבר קבעתי שכל אחד מעורב באופן אחר, חלק יותר וחלק פחות, אבל אני כבר אומר לך שיש חשד סביר שקושר את הלקוח שלך לביצוע עבירות פליליות".

בתשובה לשאלת עו"ד וינרוט, אישר נציג המשטרה כי החשוד המיוצג על-ידו אינו אינו נחשב ל"חשוד בכיר" בפרשה.

"חשודים נמוכים יותר בהיררכיה העבריינית"

כאמור, מעצר שלושת החשודים הוארך עד יום ראשון הקרוב. בהחלטתו ציין השופט אבנון: "מדובר בגל שני של מעצרים אשר החלו לפני מספר ימים... צודקים באי-כוח החשודים בטענתם כי משעה שחשודים אחרים נעצרו בפרשה, יש בכך להשפיע לקולא על עוצמתה של עילת השיבוש. עוד צודקים באי-כוח החשודים בטענתם כי היחידה החוקרת ראתה את החשודים כאן, לכאורה, במעמד נמוך יותר בהיררכיה העבריינית. מנגד, חומרי החקירה שהוצגו בפניי מבססים חשד סביר הקושר כל אחד ואחד מהחשודים לעבירות המיוחסות לו, כל אחד לפי חלקו". 

בהמשך החלטתו ציין השופט אבנון: "הגעתי למסקנה כי מתקיימת עילה מסוג חשש לשיבוש, ודאי במידה המצדיקה בשלב זה הארכת מעצרם של החשודים כולם. נתתי דעתי לטענות באי-כוח החשודים, לכך שמדובר בבוגרים, שכירים, נעדרי הרשעות קרובות, וכי איש מהם לא טעם עד כה את טעמו המר של בית המעצר. אין ספק כי הסיטואציה בה נמצאים החשודים איננה פשוטה עבורם ועבור בני משפחותיהם. בצד זאת, מצאתי כי לא ניתן בשלב זה לאפשר שחרורם". 

בתום הדיון מסר עו"ד סבוראי את הדברים הבאים: "יש רושם שהמילה 'פרשה' הופכת כל חשוד למי שעלול לשבש הליכים ומהלכת אימים על כולם. הבוקר נעצר הלקוח שלי, שהוא אדם שכבר לא עובד בחברה של לב לבייב מזה כשנתיים. הוא נמצא בתחתית שרשרת העבודה, איש טכני לחלוטין, ולכן לא ברור הקשר שלו לעבירות הנטענות. בית המשפט הורה שהוא יישאר במעצר בשל החשש לשיבוש הליכי חקירה. זה חשש שנראה לנו ערטילאי, ולא ראוי לעצור מישהו לכל-כך הרבה ימים רק בגלל חשש ערטילאי. אנחנו מקווים שהימים הקרובים ינוצלו על-ידי המשטרה כראוי, כדי שאפשר יהיה לשחרר אותם הביתה בקרוב".

מעו"ד יחיאל וינרוט נמסר: "מדובר באדם שעזב את החברה לפני לפחות 8 שנים ולא היה בקשר מאז עם איש מהעובדים. המשטרה הודתה כי נאין שום חשש קונקרטי לשיבוש, אלא רק חשש כללי שרובץ על כל חשוד שמיוחסות לו עבירות כלכליות. התפקיד שלו היה זוטר בחברה. אנחנו מאמינים שביום ראשון החשוד ישתחרר, ואנחנו סמוכים ובטוחים שאין נגדו עילות שמצדיקות את המשך מעצרו". 

*** חזקת החפות: כל החשודים בפרשת הברחת היהלומים הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ולכן החשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"