באוצר עשו שרירים - ומפעל הפיס יעביר חצי מיליארד ש' לבניית כיתות

יו"ר מפעל הפיס אביגדור יצחקי עיכב את העברת הכספים בנימוק שלא קיבל פרטים על מהות ההעברה • באוצר הקפיאו את תקציב משרד החינוך, בטענה כי לא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו – ומפעל הפיס החליט לבצע את ההעברה

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר
אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר

כמה שעות לאחר שמשרד האוצר איים להקפיא את תקציב משרד החינוך, החליט אמש דירקטוריון מפעל הפיס להתקפל ולהעביר סכום של חצי מיליארד שקל לצורך בניית כיתות, שהיה אמור להעביר באוגוסט. במשרד האוצר הסבירו אתמול (ג') כי בגלל העיכוב בקבלת הכספים מהפיס, משרד החינוך לא יכול לעמוד במועד זה בכלל התחייבויותיו, ולכן הוקפאו תקציבי המשרד.

ההחלטה שהכתיב אתמול יו"ר דירקטוריון מפעל הפיס אביגדור יצחקי קובעת כי חצי מיליארד השקלים שהאוצר ביקש לפני מספר חודשים יועברו לאלתר. באשר לשנים הבאות כתב יצחקי כי יימשך המו"מ על דרישת מפעל הפיס לשנות את תנאי ההיתר ולהשאיר את הסכומים בידי מפעל הפיס, על-מנת שזה יוכל להשקיע אותם בעצמו בפרויקטים חברתיים באמצעות השלטון המקומי - ולא דרך תקציב משרד החינוך.

יצחקי הורה לעכב את ביצוע ההעברה בנימוק שלא קיבל פרטים על מהות ההעברה, אך באוצר טענו כי אי העברת הסכום מהווה הפרה לכאורה של תנאי ההיתר המיוחד שניתן למפעל הפיס לפעול בתחום ההימורים, היתר שמעוגן בחוק העונשין.

היתר הפעילות של מפעל הפיס חודש בתחילת 2017. במסגרת חידוש ההיתר סוכם בין מפעל הפיס לאוצר כי "הקופה הקטנה" של מפעל הפיס תוגבל, וכך יגדל הרווח בו ייעשה שימוש לטובת כיתות לימוד ושימושי הרשויות. כך, סוכם שבשנים 2017 ו-2018 יועברו כמיליארד שקל בסך הכל למדינה. מלבד הסכום של חצי מיליארד שקל שהוחלט על העברתו, במפעל הפיס לוטשים עיניים לסכום כסף נוסף, אותו הם רוצים להעביר לפרויקטים חברתיים-לאומיים ברשויות המקומיות, במקום לקופת המדינה.

למרות תנאי ההיתר, המגעים בין הדרג המקצועי באוצר ליצחקי נקלעו למבוי סתום. יצחקי נחשב מקורב לשר האוצר משה כחלון ועמד בראש מטה הדיור במשרד האוצר לפני שנבחר בתמיכתו של כחלון לתפקידו הנוכחי. ההתנהלות מול מפעל הפיס שהייתה באחריות החשב הכללי באוצר הועברה לאחר פרישתה של החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו לידי מנכ"ל האוצר שי באב"ד.

בתכתובות פנימיות טען יצחקי כי מפעל הפיס "אינו שלוחה של אגף התקציבים". יצחקי הסביר כי בכוונת מפעל הפיס להפנות את הכספים לפרויקטים חברתיים ברשויות מקומיות ולא לבניית כיתות לימוד כפי שקובע הסיכום המעוגן בחוק ההסדרים, לטענת האוצר. בנוסף איים יצחקי כי מפעל הפיס יבטל כליל את העברת הסכום אם האוצר ילחץ עליו - דבר שכאמור לא קרה.