פורד פותחת פעילות רכב אוטונומי חדשה בישראל

הפעילות החדשה של ענקית הרכב האמריקאית תעסוק בפיתוח מערכת קבלת ההחלטות לרכב האוטונומי השולטת בניהוג הרכב • עפ"י הערכות בסביבת החברה, פורד תשקיע ב-12 מיליון דולר בפעילות החדשה

הדגמת רכב אוטונומי ניסיוני של פורד / צילום: Shutterstock
הדגמת רכב אוטונומי ניסיוני של פורד / צילום: Shutterstock

חברת פורד הודיעה היום (ד') כי היא מקימה פעילות חדשה בישראל, שתעסוק בפיתוח מערכת קבלת ההחלטות לרכב האוטונומי השולטת בניהוג הרכב. מערכת כאלה נחשבות כיום לאתגר משמעותי הניצב בפני מפתחי המכוניות האוטונומיות, בשל הצורך לקבל החלטות אוטומטיות מורכבות בתוך שברירי שנייה בסביבה של תנועה זורמת. על פי הערכות בסביבת החברה, פורד תשקיע ב-12 מיליון דולר בפעילות החדשה.

הצוות החדש יפעל במסגרת חברת SAIPS, שנרכשה בידי פורד לפני כשנתיים ומאז אחראית על פיתוח מרכיבים מרכזיים בתכנית הרכב האוטונומי של ענקית הרכב. בין השאר מפתחת החברה מערכת קוגניציה חזותית המאפשרת גילוי וזיהוי הולכי רגל וכלי רכב בסביבתו של הרכב האוטונומי, גם בתנאי מזג אוויר ותאורה קשים, ומערכת ליבה נוספת המאפשרת בנייה אוטומטית לחלוטין של מפה תלת-ממדית ברזולוציה גבוהה של הערים שבהן המכונית תנהג את עצמה.

את הפעילות החדשה יוביל פרופ' שי מנור, חבר סגל בכיר בטכניון ומבכירי החוקרים בעולם בתחום הלמידה באמצעות חיזוקים (Reinforcement Learning). בתחום מחקר זה, שהינו אחד הנושאים החמים כיום בעולם הלמידה החישובית, האלגוריתם מבצע אינטראקציה עם הסביבה וכך לומד לשפר את מדיניות קבלת ההחלטות שלו, בהתאם לחיזוקים חיוביים או שליליים שהוא מקבל. יחד עם פרופ' מנור מצטרפים ל- SAIPS ארבעה מבוגרי מעבדת המחקר שלו: ד"ר אלי מירום, ד"ר גל דלל, ד"ר אסף חלק וד"ר אלעד גלבוע. את הצוות הזה יוביל ד"ר בוריס שרמן, מומחה ללמידה חישובית, ולצדו יגויסו עובדים נוספים בהיקף שטרם נחשף.

קן וושינגטון, סגן נשיא חטיבת מחקר והנדסה מתקדמת וסמנכ"ל טכנולוגיות בפורד, מסר כי "פיתוח כלי רכב אוטונומיים בטוחים ואמינים דורש פריצה של גבולות הידע הנוכחי במדעי המחשב ובבינה המלאכותית. בשנתיים האחרונות SAIPS עושה זאת בהצלחה רבה ובכך תורמת תרומה משמעותית לתכנית הרכב האוטונומי של פורד. אני בטוח שהתוספת החדשה לצוות תאיץ את החדשנות ותאפשר לנו לעמוד ביעדים האגרסיביים שהצבנו לעצמנו במסע לבניית כלי רכב חכמים".

SAIPS, שמעסיקה כיום כ-30 עובדים, הוקמה ב-2013 על ידי אודי דנינו המשמש כמנכ"ל החברה, נגה זיבר (בולקיש) המשמשת כמנהלת סניף ארה"ב, ורותם ליטמן המשמש כסמנכ"ל טכנולוגיות. "שילוב יכולותיה המוכחות של SAIPS יחד עם מומחיותו של צוות המחקר בהנחייתו של פרופסור מנור יאפשר לנו לייצר חדשנות לאורך כל מסלול הפיתוח של הרכב האוטונומי", אמר היום דנינו.

בתוך כך נודע ל"גלובס" כי גם אאודי מקבוצת פולקסווגן בוחנת אפשרות להקים בישראל מרכז מחקר ופיתוח פעיל, שיעסוק בפיתוח טכנולוגיות לסיוע בנהיגה (ADAS). הפעילות צפויה להתבצע באמצעות חברת AID ("נהיגה אוטונומית אינטליגנטית") שהוקמה בשנה שעברה על ידי קונצרן פולקסווגן במטרה להוות "מרכז מומחיות" עבור הקבוצה ולפתח חומרה ותוכנה שתאפשר נהיגה אוטונומית מלאה החל מ-2021.